Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgteknik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Just nu går det en film/serie på SVT2 som heter Girls. Min blick fastnade för jag tyckte dom hade så städade bakgrundsmiljöer och färger. Även om bakgrunden innehåller flera olika färger och mycket stök emellanåt, så ser det ändå stilrent och städat ut. Nästan som om en dator hade tonat ner alla starka färger i bilden. Kan tyvärr inte förklara bättre än så men är det någon som vet hur dom får till det här? Är det enbart duktiga inredare eller har dom någon speciell filmteknik?

Har sett liknande "effekter" i andra TV-serier, t.ex. CSI Miami där man riktigt känner den tropiska hettan och UV-ljuset genom bildrutan. Färgerna blir starka och varma. Är det samma teknik som ovanstående eller gör dom på något annat sätt?

Hittat ett par bilder med egenskaper jag hoppas någon kan förklara.

http://s3.netdialog.se/9_20141227170617_ta168b94 Fridolin.jpg

Fridolin-bilden har en gul ton över hela bilden samtidigt som ansiktet är väldigt vitt. Är bilden Photoshoppad eller finns denna färgton i kameran under någon inställning? Hur får man till detta enklast?

http://www.centerpartiet.se/wp-cont...98&a=c&token=06bd03d88a2682f029d5b0af3bd241ff

På Lööf-bilden känns det som bakgrunden är väldigt mörk i förhållande till personen i förgrunden. Har dom använt kort slutartid och blixt eller annan teknik? Finns det alternativa tekniker för att få till detta?

Är det så att ni inte vill hjälpa mig eller är det ingen som förstår vad jag menar? Eller vet ni inte helt enkelt bara?

Kan bara prata för mig själv, men som jag ser det handlar det till 60 procent fotografi och till 40 procent bildbehandling och då eventuellt i Photoshop. I de 40 procenten ingår också den kommunikativa delen där det handlar om att förstärka ett budskap, eller i varje fall att inte fördärva det genom att detaljer i för- och bakgrund stör.
Fridolinfotot handlar i stort sett uteslutande om ett kort skärpedjup och en gul bakgrund. Bilden med kd-tjejen har fått lite högre färgmättnad, framför allt för att förstärka hennes personlighet (antar jag) och då har bakgrunden åkt med i samma sväng. Det hade kanske upplevts som konstigt annars.
Däremot skulle jag inte säga att det ligger en brunton över den bilden (bara för att riksdagshusets färg i bakgrunden dominerar), då hade ju hon också framstått som brunare än i verkligheten. Möjligtvis att man samtidigt gjort bilden mer "varm" genom mer röda toner.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar