T8 finns ju med bra färgåtergivning, men när man driver med drossel är förbrukningen högre än när man driver dem med HF-don. Båda metoderna har en del problem för elnätet, och drossel kan kompenseras, medan HF-donen alltid har en del konstigheter för sig på elnätet. En tillverkare, Knobel, har löst det genom att använda en drossel som förkoppling till HF-donet, medan alla andra tillverkare enbart har avstörning på ingången.
Men alla CE-märkta förkopplingsdon är godkända, så om man vill ersätta förkopplingen i befintliga armaturer är det en relativt enkel operation att ta bort drosslar med kompensation och ersätta med HF-don för att få lägre förbrukning och bättre livslängd och kvalité på ljuset.
LED-rören är i mitt tycke värdelösa, inte så mycket för sitt spektrum, som för att alla jag hittills har sett är tämligen ljussvaga jämfört med lysrör.
Alternativen jag ser om man inte vill byta armaturerna är att endera bara byta till dagsljusrör färg 950 eller liknande utan att ändra förkopplingen, och då godta att de modulerar ljuset 100 Hz och inte får lika högt ljusutbyte som med HF-drift. Färgen driver också något i förhållande till HF.
Det andra alternativet är att bygga om armaturerna till HF-drift, vilket förutsätter tillräcklig kunskap om hur det ska göras. Det är relativt enkelt, men ett himla pyssel att plocka ner alla armaturer och göra om dem för att sedan sätta upp dem igen.
Vid ombyggnad måste alla komponenter man tar bort hanteras enligt gällande regler. Kondensatorer ska lämnas till en särskild återvinning, eftersom de innehåller kemikalier som inte får komma ut i miljön. Samma gäller om man helt sonika tar ner armaturerna för att sätta dit nya. Man får inte hantera dem hur som helst, och de elektriska delarna ska demonteras för att hanteras särskilt. På återvinningscentralerna finns en särskild avdelning för sådant skrot.
Jag förutsätter att miljöcertifiering går att möta med lysrör också, då de på flera sätt är ett bättre alternativ än lysdiodrören.