Annons

Färgrymd i Creative Cloud

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
Efter en ominstallation av mitt Mac OS X, El Capitan 10.11.5, och uppdatering av Creative Cloud, har mitt Photoshop börjat fråga om jag vill konvertera färgrymden från Adobe RGB till sRGB. Det här har börjat inträffa när jag öppnar antingen en raw-fil från min kamera, en Fujifilm X-T1 eller en .psd-fil, skapad efter en raw-fil i kamerans format. Varför får jag inte behålla Adobe RGB-rymden i bilderna längre? När har man användning för sRGB-rymden i sina bilder? Jag bara undrar, och jag kan inte få bort det här tjatet från programmet. Det känns ytterst irriterande att för varje bild tvingas klicka på att behålla Adobe-färgrymden. Photoshop-versionen är CC (2015.5). Finns det något sätt att slippa konvertera bilderna till sRGB?
 
Bra fråga. Hoppas någon kan svara. De olika alternativen för synkronisering är också ett mysterium.
 
Det här handlar om hur färginställningarna (Color Settings) är gjorda och om färgprofilerna är inbäddade i bilderna du öppnar.

I färginställning kan du ange vilket som är din standard. Du kan också ange vad som ska ske om inställningen skiljer sig från standard. Du kan behålla den inställning som finns i bilden eller du kan tvinga den att konvertera till din standard.

Du kan också välja om du ska få en fråga när profilerna inte stämmer överens.

När du gjort din färgprofil ska den sparas. Öppna sedan Bridge och gå till färginställningar. Välj din nyligen sparade profil som global standard. Din färgprofil kommer nu att gälla för alla Creative Cloud applikationer genom synkronisering.

Låter det krångligt? Vem har sagt att färghantering är enkelt!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.