Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgrendering, 5D vs 5D2

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Finns det någon eller någonstans på nätet som gjort en direktjämförelse i färgrendering/karaktär, gamla 5D mot Mark 2? Samma motiv taget under samma förhållanden och samma råkonvertering. Tänker mig främst "riktiga" bilder, porträtt, landskap etc och inga färgkartor/provdockor som återfinns hos en del större review-sajter.

Använder 2 st Mark 2:eek:r och funderar på en "classic" som reserv men förstår att dom är lite olika i sin karaktär. Vore kul med en liten jämförelse om någon har båda.

Jo, det har jag förstått. Har för mig att Joakim i nån tråd förklarade att Canon from 50D bytte färgfilter i samtliga sina modeller vilket högst sannolikt har förändrat karaktären i största allmänhet.

Tänkte ifall någon hade jämförelsebilder så man kan se hur skillnaderna yttrar sig. Färgkartor har jag kikat på och ser förstås skillnader i vissa områden, men det ger ju mest en "akademisk" förklaring som är svår (för mig) att översätta till det mänskliga ögat.

ANNONS