ANNONS
Annons

Färgprofilhanterande program?

Produkter
(logga in för att koppla)

ldn99

Aktiv medlem
Efter att ha köpt en wide gamut skärm, Dell U2713H, har jag blivit tvungen att lägga mycket tid på att ta reda på hur olika program hanterar färgprofiler. Väldigt få program hanterar färgprofiler fullt ut och tar hänsyn till skärmprofilen. Jag har inte lyckats hitta någon bra sammanställning. Försökte göra en tabell över vad jag kommit fram till så långt, men det tycks inte gå att göra tabeller här, så jag bifogar en liten Wordfil.

Bilagor

• Läser inbäddad profil.doc
    35.5 KB · Visningar: 46
Jag skulle aldrig klicka på word eller excelfiler på nätet. Spara om den som PDF, du kan hitta gratis printdrivers så att du kan "skiva ut" till PDF.

Jag skulle aldrig klicka på word eller excelfiler på nätet. Spara om den som PDF, du kan hitta gratis printdrivers så att du kan "skiva ut" till PDF.

Verkar litet överdriven rädsla om du har hyfsat virusskydd. Tanken var att andra kanske skulle kunna komplettera. Verkar primitivt att fotosidan inte kan hantera en enkel tabell, eller är det jag som inte förstår hur man gör? Lägger in som bild istället.

Bilagor

• profil.jpg
    profil.jpg
    35.1 KB · Visningar: 39
I min Windows 8.1 hemma beter sig Windows Photo Viewer inte rätt - bilderna blir mycket mörkare än i Lightroom/PS eller Firefox. Mina skärmar där är profilerade med i1Profiler.

På jobbet där jag också har Windows 8.1 blir det dock rätt i Photo Viewer, med skärmar kalibrerade med Dell Calibration Solution. Vet inte vad det beror på, men det gör att jag inte kan bläddra bland bilder med det programmet hemma ....

Anders,
Beror inte detta på att du med Dell Calibration kalibrerar skärmen.
Medan med 1One profiler skapar du en profil som talar om för grafikkortet hur det skall hantera det hela.
Nu kör jag Mac och har inte dessa problem så även om jag kör PC varje dag in jobbet använder jag inte det för bilder.
Om jag förstår detta med PC rätt finns det flera program som inte förstår färgprofiler.
Det blir alltså inte de hämtar din korrigerade grafikkortsprofil.
När du rättar i skärmen så kommer alltid en hårdvaruprofil läggas på i skärmen oavsett vilket program du jobbat i.
Själv kan jag inte kalibrera mina Dellskärmar eftersom mjukvara saknas för Mac.
Trots detta ger de en otroligt bra korrekt färgåtergivning.
Min Dell 2410 något sämre och min 3014 otroligt exakt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto