Jan Artursson
Aktiv medlem
Om jag fattat rätt så spelar det ingen roll vilken färgrymd kameran står på om jobbar med raw. Utan man kan sen i Photoshop CS välja i vilken färgrymd man vill jobba. Rätt eller fel?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Gadget skrev:
Nej, du har inte ProPhoto RGB i kameran!
Du konverterar till den färgrymden i ditt rawkonverteringsprogram, tillexempel i Adobe Camera Raw eller C1, m.fl.
När du fotograferar i raw ignoreras alla inställningar i kameran, tex vitbalans, skärpa och även färgrymden Adobe RGB. Du väljer allt i rawkonverteringen!
Hälsningar: Benny
Edit: Måste tillägga att Adobe RGB är oftast tillräckligt.. Vill du läsa mer om ProPhoto RGB så kolla här: http://www.naturephotographers.net/articles1203/mh1203-1.html
Gadget skrev:
När du fotograferar i raw-format så klarar kameran en större färgrymd än så och det kan då finnas färger i dina bilder som ligger utanför Adobe RGB.
//Benny
Gadget skrev:
"Skärpan ignoreras INTE när man fotar RAW...Den måste du fortfarande ställa in."
Jag har för mig att om man väljer "as shot" eller liknande kommer skärpan med, med övriga inställningar kommer inte kamerans inställning på skärpa med.
mindwipe skrev:
En liten missuppfattning här... Jag trodde du menade skärpan på motivet, inte skärpeinställningen i kameran...
starnut skrev:
Hm, det här med vitbalansering och raw. Jag har fått för mig att om man ställer vitbalasen helt åt skogen i kameran så blir det sämre resultat då man måste dra väldigt hårt i vitbalansreglaget i efterhand i photoshops raw konverterare. Än om man har rätt vitbalans inställd i kameran från början. Stämmer inte det?
starnut skrev:
Säger man inte att skärmen har ett omfång likvärdigt med sRGB? Vilket omfång kan man få utskrivet på en kopia? Om det är högre än sRGB, hur ska man då veta hur man ska justera sin bild när man inte kan se dessa färger på skärmen?