Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgprofiler, för mig en kris.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sputnik10

Aktiv medlem
Det kvittar vilken färgprofil jag än väljer i PS som "working" eller hur jag konverterar bilden. Bilden blir ALLTID rödare och får en större färgmättnad när jag öppnar filen i Windows.

Skillnaden kan man tydligt se sida vid sida i "save for web" genom att jämföra "original" och "optimized".

Jag kan ändra och konvertera om min bild i PS men oavsett förändring så ändras bilden drastiskt i windows med utgångsläge från hur bilden ser ut i PS.

Formeln torde vara denna:
PSbild + 10% röd + 20% färgmättnad

Har hållit på i dagar nu och testat alla möjliga inställningar, även nollställt PS. Formeln består oavsett.

Hur blir jag av med detta?

Den som kommer med lösningen bjuder jag på en öl.

Även solen har fläckar.

Hittar ju hur många trådar som helst om detta nu. (Det gjorde jag inte tidigare av någon underlig anledning).

Jag läste från en återkommande Stefan.

"Vill du absolut ha samma färg på din skärm i både Photoshop och i din webbläsare/bildvisare, konvertera bilden till din skärmprofil när du är färdig med den. Det har mängder med nackdelar att göra på så sätt, bl a begränsar du antagligen den mängd färger du kan återge i bilden ordentligt. Men resultatet blir i alla fall att bilden ser likadan ut hos dig i både programmen."

Detta fungerar inte för mig alls. Främst för att profilen jag har på min skärm inte finns bland de alternativ jag kan välja att konvertera till.

Och oavsett vad jag än klickar där, består formeln.

Sputnik10 skrev:
Detta fungerar inte för mig alls. Främst för att profilen jag har på min skärm inte finns bland de alternativ jag kan välja att konvertera till.
För det första skulle jag ställa mig frågan, varför vill du att det ska se likadant ut. Du har ett program, Photoshop, som har en korrekt fungerande färgåtergivning. Skickar du bilden till ett labb och du har din skärm korrekt profilerat och de har en bra färghantering, då kommer du få en bild som ser likadan ut. Skickar du bilden till någon annan som tar upp bilden i Photoshop och har en korrekt profilerad skärm, då kommer denne att se den på samma sätt som du gör.

Sedan har du ett program, Windows bildvisare, som har en bristfällig färgvisning. Det är omöjligt att få en bild att se ut likadant på två skärmar eller göra en utskrift som stämmer överens med det du ser på din skärm. Acceptera att Windows bildvisare inte är ett program som man kan använda för att visa bilder med.

Ser du inte din skärmprofil har du antagligen inte gjort någon profil. Då använder Photoshop sRGB som standardprofil (om du använder en Windows-dator).

Stefan

Stefan: du har ju koll på sånt här. men om man vill visa bilderna på weben likadant som printarna ser ut, så måste man ändra profil på bilden i photoshop, då det inte finns någo webläsare som läser adobe rgb som väl är den "bästa" profilen att använda sig av?

då man anävnder adobe rgb och sparar för web så tas väl profilen bort vilket resulterar i en dassig bild? dock ser den ju väl likadan ut i alla webläsare efter profilen tagits bort? eller är det någon webläsare som applicerar en profil t.ex srgb?

Patrik: som jag gjort är att jag softproofar bilden med "monitor rgb" på en kopia av bilden och redigerar den så den blir så lik originalbilden(den med adobe rgb som ska printas) som möjligt och sparar sedan för web. då visas bilden i firefox och IE som jag vill att den ska visas. kanske är "fel" sätt att göra det på, men det funkar rätt hyggligt vill jag påstå.

halvarjansson skrev:
om man vill visa bilderna på weben likadant som printarna ser ut, så måste man ändra profil på bilden i photoshop, då det inte finns någo webläsare som läser adobe rgb som väl är den "bästa" profilen att använda sig av?

då man anävnder adobe rgb och sparar för web så tas väl profilen bort vilket resulterar i en dassig bild? dock ser den ju väl likadan ut i alla webläsare efter profilen tagits bort? eller är det någon webläsare som applicerar en profil t.ex srgb?
Det finns numera två webläsare för både Mac och PC, Safari och Firefox 3, som kan visa bilderna färgmässigt korrekt på din kalibrerade skärm, förutsatt att du bäddar in profilen när du sparar bilden. Det betyder att du kan använda Adobe RGB, men eftersom de flesta inte använder färghanterade webläsare är det inte att rekommendera, utan konvertera till sRGB och bädda in profilen när du sparar bilden.

Save for web i PSCS3 kan du ställa in så den konverterar till sRGB automatiskt och sparar med profilen. Firefox 3 förutsätter sRGB om profil saknas.

David G skrev:
Stäng av färghanteringen i photoshop så att det visar som alla andra windows program.
Märkligt bakvänt sätt att hantera problemet tycker jag. Måste väl vara bättre att använda riktiga bildvisningsprogram istället och de webläsare som nu kan hantera färgprofiler.

halvarjansson skrev:
Stefan: du har ju koll på sånt här. men om man vill visa bilderna på weben likadant som printarna ser ut, så måste man ändra profil på bilden i photoshop, då det inte finns någo webläsare som läser adobe rgb som väl är den "bästa" profilen att använda sig av?

Patrik: som jag gjort är att jag softproofar bilden med "monitor rgb" på en kopia av bilden och redigerar den så den blir så lik originalbilden(den med adobe rgb som ska printas) som möjligt och sparar sedan för web. då visas bilden i firefox och IE som jag vill att den ska visas. kanske är "fel" sätt att göra det på, men det funkar rätt hyggligt vill jag påstå.

Om du tar bort profilen finns det inget program som visar bilden korrekt. Om du bäddar in profilen kommer det se bra ut oberoende av vilken profil du använder om du använder Safari eller Firefox v3 med aktiverad färghantering. Dessutom måste ju betraktaren ha en korrekt färgprofil för sin skärm.

Att konvertera den till Monitor RGB är en lite farlig väg. Som jag sagt tidigare, det kommer se helt korrekt ut på din skärm, men du har ingen aning om hur det ser ut på andra skärmar. Det förutsätter alltså att din skärm är en genomsnittligt bra skärm, inställd på ett genomsnittligt sätt.

Stefan

P.S Nej, jag tycker heller inte att färghanteringen på webben är bra.

David G skrev:
Stäng av färghanteringen i photoshop så att det visar som alla andra windows program.

För det första går det inte att göra. Du har alltid en färghantering aktiv, annars skulle du inte kunna se färgbilder. För det andra, varför försämra ett program som fungerar till samma urusla nivå som en del andra. Att windows inte kan hantera färger är ju ingen anledning att se till att du inte har en aning om hur färgerna ska se ut i ett av de få program som kan visa färger korrekt.

Det skulle ju kunna vara en lösning om det vore så att du aldrig skulle se bilder på en annan dator eller skriva ut bilder från en annan dator. Men nu vill vi nog gärna veta hur det kommer se ut om man skickar bilder till ett labb, t ex.

Stefan

Stefan:

jag vet att du verkligen kan det här. men, jag konverterar aldrig bilden till Monitor RGB utan jag softproofar bara med den profilen och sparar sedan för web, men att spara för web kanske är samma som att konvertera?

om jag bäddar in profilen, säg srgb, så ser ju bilderna dassiga ut i äldre versioner av firefox och IE eftersom dom inte läser profiler. men den kommer ju se rätt ut om man tar in den i photoshop och läser den i rätt profil.

på det sättet som jag gör nu så ser ju bilderna ut precis likadant i firefox 2 hos alla som har firefox 2, föutsatt att dom har kalibrerad skärm.

tack för att du tar dig tid.

halvarjansson skrev:
Stefan:

jag vet att du verkligen kan det här. men, jag konverterar aldrig bilden till Monitor RGB utan jag softproofar bara med den profilen och sparar sedan för web, men att spara för web kanske är samma som att konvertera?

om jag bäddar in profilen, säg srgb, så ser ju bilderna dassiga ut i äldre versioner av firefox och IE eftersom dom inte läser profiler. men den kommer ju se rätt ut om man tar in den i photoshop och läser den i rätt profil.

Om du bäddar in en profil eller inte spelar ingen roll. Antingen läser ett program av vilken profil som finns i bilden eller struntar den i denna information. Två bilder, behandlade likadant, men med skillnaden att den ena bilden sparats med inbäddad profil och den andra utan, ska se likadana ut i en webbläsare som inte har färghantering.

Att du sedan softproofar mot Monitor RGB är inte så dumt, om du nu sitter vid en genomsnittsskärm. Sitter du vid en väldigt bra skärm kommer du göra bilder som de flesta upplever för bleka, sitter du vid en dålig skärm kommer de flesta tycka att färgerna är för grälla.

Stefan

En kanske dum fråga men Firefox egna hjälp hjälper inte.. Hur aktiverar jag färghantering i Firefox v3 ?

alfin skrev:
Märkligt bakvänt sätt att hantera problemet tycker jag. Måste väl vara bättre att använda riktiga bildvisningsprogram istället och de webläsare som nu kan hantera färgprofiler.

Man kan inte veta om alla andra använder riktiga program med stöd för färgprofiler.

Och så länge inte ens olika program på samma dator med samma skärm kan visa bilder på samma sätt så ser jag inte vittsen med att vara alltför petig med kalibreringen.

Finns det inte nått program som kan få hela Windows att visa rätt?

Vad jag minns så var hela grejen med att gå över från DOS till windows att man skulle slippa hålla på med en massa drivrutiner och inställnigar för enskilda program

stefohl skrev:
För det första går det inte att göra. Du har alltid en färghantering aktiv, annars skulle du inte kunna se färgbilder. För det andra, varför försämra ett program som fungerar till samma urusla nivå som en del andra. Att windows inte kan hantera färger är ju ingen anledning att se till att du inte har en aning om hur färgerna ska se ut i ett av de få program som kan visa färger korrekt.

Det skulle ju kunna vara en lösning om det vore så att du aldrig skulle se bilder på en annan dator eller skriva ut bilder från en annan dator. Men nu vill vi nog gärna veta hur det kommer se ut om man skickar bilder till ett labb, t ex.

Stefan

Ja jag vet inte riktigt vad jag har stängt av men men det står "Ingen färghantering" brevid pricken som är markerad i photoshop.

Jag tycker att bilderna ser precis likadan ut oavsett vilket program jag använder.

David G skrev:
Vad jag minns så var hela grejen med att gå över från DOS till windows att man skulle slippa hålla på med en massa drivrutiner och inställnigar för enskilda program
Du måste mena att gå över från Windows till Mac? Här har du alltså en av de få kvarvarande skillnaderna mellan dessa plattformar. På Mac är sådana program som Förhandsvisning och webbläsaren färghanterad. För min egen del bryr jag mig inte så mycket, jag vet att tittar jag på bilden i Photoshop får jag korrekt färg, kollar jag i andra program är jag osäker på detta.

Stefan

David G skrev:
Ja jag vet inte riktigt vad jag har stängt av men men det står "Ingen färghantering" brevid pricken som är markerad i photoshop.

Jag tycker att bilderna ser precis likadan ut oavsett vilket program jag använder.
Jo, Photoshop hävdar att du inte har en färghantering, men likaväl måste den ju på något sätt räkna ut hur färgerna ska se ut på din skärm.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar