Annons

Färgprofil Photoshop vs Windows

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventileit

Aktiv medlem
Börjar med att be om ursäkt för att jag startar ytterligare en tråd angående icke matchande färgprofiler.

Jag märkte igår till min stora fasa att min färgprofil i Photoshop skiljer sig rejält från Windows egna färgprofil. När jag var nöjd med bilden i PS hade densamma en något grönaktig ton, när jag sedan tittade på bilden i Windows egna bildvisningsprogram så hade bilden en rosa/röd ton. Jag kikade genast vad jag hade för färgprofil laddad i Photoshop och såg att jag körde sRGB, ändrade till RGB 1998 ... ingen skillnad. När jag sedan ändrade till profilen som kom med till min TFT-skärm så stämmer färgerna överens i PS och Windows.

Nu är jag ju dock rädd att det är helt fel färger för jag skulle ju vilja köra sRGB/RGB som färgprofil i Photoshop då jag fått för mig att dessa är dom riktiga/rätta. Jag vill ju inte att mina bilder skall se helt annorlunda ut när man tittar på dom från en annan datot t.ex.

Vad katten skall jag göra?
Det lustiga är att jag TROR (är inte säker) inte jag haft detta problem tidigare?

Tacksam för svar...

Mvh
Danne.
 
Låter rätt konstigt i mina nybörjaröron, men det ska bli intressant och följa denna tråd med en förhoppning om att någon kan lämna ett klokt svar.

sRGB är för webdesign och RGB är något du ska använda om du har för avsikt att printa ut bilderna vid ett senare tillfälle.

Färgprofilerna används just därför att (vad jag förstår) det inte ska ske just det såsom du beskriver här ovan.

Har du gjort någon förändring i samband med att du har sparat den nya filen?

Robban
 
Vilken fil tänker du på?

Vad jag vill är att mina bilder skall se likadana
ut på alla skärmar förutsatt att dessa är rätt kalibrerade, lite svårt att komma igång när det inte ens stämmer hos mig själv :(
 
Senast ändrad:
Ja nu gör den ju det efter att jag laddat Färgprofilen för min skärm istället för sRGB/RGB ... men hur den bilden skulle se ut på t.ex din skärm har jag INGEN aning om och det är just det som skrämmer mig.
 
Är på jobbet och har inte tillgång till bilden just nu, för den delen tror jag det blir svårt att se om det ser "fel" ut...
 
Tänkte bara att vi kunde säga HUR den ser ut. Inte om den ser rätt eller fel ut. Men du sitter ju på jobbet så då kan det ju kvitta.
 
Hej!
Nu ger jag mig lite ut på djupt vatten men jag blir gärna rättad.
Som jag förstår det, ska man inte ange någon skärmprofil i PS. PS använder den som är angiven som default i skärminställningarna.
Det blir nog konstiga resultat om du anger att du vill visa/konvertera bilden med skärmens färgprofil.
Om du vill publicera på webben ska du först redigera bilden i den profil som den ursprungligen har, sedan konvertera till sRGB.

Dessutom ska man vara medveten om att Windows inte använder skärmprofiler på systemnivå(till skillnad från mac). Varje program är ansvarigt för att läsa profilen och kompensera. Jag tror inte att windows bildvisningsprogram hanterar skärmprofiler.
Men om du har en kalibrerad och profilerad skärm samt konverterar bilden till sRGB. Ska resultatet vara nästan samma.

/roger
 
jimh skrev:
Vad har du för bildskärmsprofil inställd i Windows då?

Jag har ju laddat Färgprofilen som kom med min skärm ... så det är väl den som gäller i Windows kan jag tänka mig?

Vad är det ni säger? ... att den profilen skall gälla för Photoshop med? ... jag skall helt strunta i sRGB/RGB? ... hur blir det med Camera RAW då? ... för den öppnar väl bilderna med någon av dessa färgprofiler? (sRGB/RGB 1998)... eller?
 
Clouseau skrev:
Tänkte bara att vi kunde säga HUR den ser ut. Inte om den ser rätt eller fel ut. Men du sitter ju på jobbet så då kan det ju kvitta.

Jag är med på vad du menar men jag tror det blir svårt, om du säger ... ja den har en lätt grön ton ... hur skall jag veta HUR grön eller inte den är hos dig?
 
Jag kan skissa av tonen med vaxkritor och skicka över bilden med snigelpost. ;o)

Jag menade naturligvis för att ge dig ett hum om hur det såg ut.

... plus att jag har tråkigt på jobbet...
 
Clouseau skrev:
Jag kan skissa av tonen med vaxkritor och skicka över bilden med snigelpost. ;o)

Jag menade naturligvis för att ge dig ett hum om hur det såg ut.

... plus att jag har tråkigt på jobbet...

Tror dessvärre inte att det kommer vara till någon större nytta :(, men tack för att du försöker hjälpa till.
 
Ventileit skrev:
Jag har ju laddat Färgprofilen som kom med min skärm ... så det är väl den som gäller i Windows kan jag tänka mig?

<Ja, för de program som korrigerar bilden med en profil. Dock är inte den profil som kom med skärmen pålitlig. Det enda som fungerat för mig är att skaffa en hårdvarukallibrator som mäter mina skärmar och skapar specialprofiler för dessa>

Vad är det ni säger? ... att den profilen skall gälla för Photoshop med?
<Ja PS använder sig av den profil som är angiven som default i Windows grafikinställningar>

... jag skall helt strunta i sRGB/RGB? ... hur blir det med Camera RAW då? ... för den öppnar väl bilderna med någon av dessa färgprofiler? (sRGB/RGB 1998)... eller?

<Jag gör så här, i Camera Raw använder jag ProPhoto Rgb(tror jag den heter). Den har störst färgrymd. När jag är klar i CR fortsätter jag att jobba i 16bitar i vanliga CS.
När jag är helt klar där konverterar jag beroende på ändamål:
För skärm -> sRGB
Utskrift hemma eller lab utan egen profil -> Adobe Rgb
Utskrift på lab med egen profil -> Labets profil

Sedan byter jag till 8 bitar och sparar till jpeg.

Jag rekomenderar verkligen böckerna Real World PS CS och Real World Camera Raw (speciellt den sista)>
 
Roger Morell (rogerjmorell) skrev:

Vad är det ni säger? ... att den profilen skall gälla för Photoshop med?
<Ja PS använder sig av den profil som är angiven som default i Windows grafikinställningar>



Men det är just så det INTE är, windows och photoshop använder sig av olika profiler, det är ju kärnan till problemet... och jag vet inte vilken som är den rätta.
 
Börja med Photoshop och bestäm i vilken arbetsfärgrymd du vill arbeta i. Adobe RGB rekommenderas. En större färgrymd som passar till tryck.

Din bildskärmsprofil skall vara rätt installerad ,det är en standrad profil för just din skärm. Vilka egenskaper den profilen har beror på hur tillverkaren vill att skärmen skall se ut.

Nu skall du profilera din skärm beroende på vilka kritertier den skall användas till.

Är det bilder , bör skärmen mätas upp med en extern kalibrator som därefter skapar en profil för just din skärm. Vilka värden du väljer beror på hur bra din skärm kan återge färger och tonalt omfång i olika Kelvin . För en medelbra PC skärm brukar 6500Kelvin och gamma 2.2 fungera hyffsat.
För absolut bästa tryckåtergivning av färger bör skärmen kalibreras i 5000K vilket få skärmar klarar av att återge , utan att bli dassigt gula med dåliga kontrastvärden

Har du inte tillgång till en extern kalibrator, kan du visuellt kalibrera din skärm med hjälp av bla Adobe Gamma som medföljer Photoshop. Följ anvisningarna. Döp slutresultatet till exv min "Kalles" skärm eller liknande så du vet vilken av skärmprofilerna det är. Denna profil sparas ner och läses in av Photoshop eller andra program vid uppstart och som stödjer färghantering.



Din webbläsare (och som någon annan skrev tidigare) stödjer inte färghantering. Dvs tar inte hänsyn till din bildskärmsprofil vid en bildpresentation.

För att sedan se bilderna så likt varandra, dvs en bild som du har arbetat med i Photoshop och med arbetsfärgrymden/profilen Adobe RGB och samma bild i din webbläsare konverterar du bilden till s-rgb .

Nu bör du se bilderna snarlika oavsett program.

Mikael
 
Senast ändrad:
Vad du använder för färgrymd i Photoshop har ingen betydelse för hur bilden kommer att se ut på skärmen. För att du ska få en bild som stämmer någorlunda överens med verkligheten måste du kallibrera skärmen. Ett sätt är att använda Adobe Gamma som du hittar under kontrollpanelen och som följer med Photoshop. Du måste då se till att Adobe Gamma startar automatiskt när du drar igång windows, kolla så att det ligger Adobe Gamma i Autostartmappen.

Ett bättre och betydligt säkrare, men dyrare, alternativ är att kallibrera datorn med en färgkallibrator, så kallad spyder. Har du ett bra grafikkort och en bra skärm läses den färgprofil som du själv kallibrerat fram in av såväl Photoshop som Windows. Min erfarenhet är dock att Windows själv inte hänger med riktigt. För att vara säker på att färgerna är korrekta utgår jag alltid från vad jag ser i Photoshop.

Tänk dock på att såväl ljuset i rummet som bakgrunden i form av tapeter och liknande i hög grad påverkar hur dina sinnen uppfattar färgerna i bilden. Du bör med andra ord alltid jobba under samma ljusförhållanden i rummet som när du kallibrerade skärmen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.