Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgprofil i Windows 7?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per N

Aktiv medlem
Jag har just lagt in windows 7 på datorn och passade även på att uppgradera grafikkort till ett med hdmi-kontakt.
När jag satt och kollade på några bilder som jag tog i somras och körde 100% storlek så såg bilden hemsk ut! I skuggpartier i tex ansikten var den gröna och orange band (bandningar kallas det nog för tror jag) och väldigt kornigt och grynigt. Detta var när jag öppnade bilden som jag alltid har gjort tidigare med windows egna photo wiever. Öppnar jag bilden med ett annat program t ex Nero Photosnap wiever så blir bilden klart bättre... inga bandningar eller grynigheter, men bilden ser dock lite blek ut. Öppnar jag bilden igen i photoshop (i raw som jag alltid fotar i) så ser bilden bra ut, sen när sparar ner den till en jpg-fil så ser den helt plötsligt ut så här dassig ut?
Jag har Photoshop inställt på att den ska spara alla bilden i Adobe RGB och det har gått hur fint som helst tidigare med windows XP. Jag har kunnat öppna alla bilder i de flesta bildvisningsprogram och bilden har sett bra ut. Någon som har någon aning?
Kan det ha något att göra med att jag helt plötsligt kör skärmen via hdmi isället för vga som jag gjorde tidigare? Jag har inte märkt något annat problem med bilder dock så jag tror själv inte att det har med hdmi/vga anslutning att göra...

Som sagt... någon som har någon aning?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.