Annons

Färgmättnad vid kalibrering av skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

WilliamT

Aktiv medlem
Hej!

Jag har kalibrerat min skärm med Eye-one display 2. Provade att köra i advanced mode. När man ställer in kontrasten säger programmet att man skall börja på 100% kontrast och för ljuset på 0%. Det fungerar skapligt (kommer i alla fall till det gröna området på mätarna) men sen är det färgen. Har en skärm, acer AL1916, och på den kan man ställa in RGB värdena själv. Dessa är på 100% som factory defaults.. men när profilen är klar tycker jag att färgmättnaden är för hög. Finns det några riktlinjer för vad man skall ha RGB värdena på när man börjar kalibreringen? Själva mättnaden verkar inte ställas in utan bara balansen... hur fungerar detta? En annan fråga är om man bör kalibrera efter Native White point för skärmen eller t.ex. 5600K vilket jag hört skall vara "normal" white för fotoredigering. Slutligen, vad är skillnaden på Easy och Advanced mode när man kalibrerar med eye-one display2? Vad är det man "missar" om man kör easy egentligen? Några tips?

/Andreas
 
Finns det några riktlinjer för vad man skall ha RGB värdena på när man börjar kalibreringen? Själva mättnaden verkar inte ställas in utan bara balansen... hur fungerar detta? En annan fråga är om man bör kalibrera efter Native White point för skärmen eller t.ex. 5600K vilket jag hört skall vara "normal" white för fotoredigering. Slutligen, vad är skillnaden på Easy och Advanced mode när man kalibrerar med eye-one display2? Vad är det man "missar" om man kör easy egentligen? Några tips?

Har du en skärm som tillåter dig att ställa in R, G och B separat finns det ingen större anledning att inte försöka ställa in en optimal vitpunkt. Att använda Native White Point används framförallt på enklare skärmar som inte tillåter att du varierar färgernas intensitet. Du bör ju ha dem på 100% alla tre när du börjar och sedan dra ner de färger som du måsta minska för att nå rätt färgtemperatur. Börjar du med en för kall skärm ska du ju minska den blå kanalen, ibland också den gröna för att du ska få rätt balans.

När du kör Easy gör du egentligen ingen kalibrering av skärmen, bara en profilering. På en bra skärm bör du göra en kalibrering, alltså inställning av ljusstyrka och färgtemperatur, innan du profilerar den.

Att skärmen upplevs mer mättad efter en kalibrering är inte ovanligt. Fabrikskalibreringarna är ofta långt från korrekta.

Stefan
 
Okej!

Det verkar som det är sunt förnuft och logiskt tänk bakom skärmkalibreringen. Dock är det lite avskräckande i vid första anblicken! Tack för ditt svar! Har kalibrerat med advanced mode nu och nu har jag fått rätt värden på kontrast ljus och färger enligt mätarna i mjukvaran. Känns dock ovant men jag ska prova att framkalla några bilder och se om resultatet blir som jag tänkt. Det stämmer dock bra överens med hur det ser ut i displayen på min D700 och det är ju en bra början!
 
Kalibreringen är nu OK men trubbel med webbilder

Hej igen!

Har nu lyckats kalibrera min skärm och alla värden stämmer mot min eye-one display 2. Har sparat profilen som standard. Om jag nu öppnar en bild och gör i ordning den i photoshop så att jag är nöjd med den och sparar som adobeRGB och lägger med profilen i bilden så öppnas den korrekt med firefox där jag har color matching plugin. Men inte i Internet Explorer och inte i Windows fotogalleri (de är för röda där). Så långt OK eftersom sRGB är det man skall ha om man vill lägga bilder på webben. Så då gick jag in under Image, Convert to color profile (kör elements 6) och väljer där Apply sRGB profile och sparar som en jpg. Den visas fint i firefox och photshop men det är ingen skillnad i internet explorer eller windows fotogalleri. Hur kan det komma sig? Kan det ha blivit något krux med min sRGB profil när jag kalibrerade? Så att internet explorer etc använder en felaktig profil? Det spelar ingen roll om jag väljer att i PS ta bort profilen helt. Fortfarande samma resultat. Innan jag kalibrerade fungerade det fint att bara välja convert to sRGB så såg bilden ut lika i PS och ej färghanterande browsers som IE och liknande... nån som har nåt tips? Börjar bli riktigt irriterad på detta krångel nu! =)
 
Den visas fint i firefox och photshop men det är ingen skillnad i internet explorer eller windows fotogalleri. Hur kan det komma sig? Kan det ha blivit något krux med min sRGB profil när jag kalibrerade? Så att internet explorer etc använder en felaktig profil? Det spelar ingen roll om jag väljer att i PS ta bort profilen helt. Fortfarande samma resultat. Innan jag kalibrerade fungerade det fint att bara välja convert to sRGB så såg bilden ut lika i PS och ej färghanterande browsers som IE och liknande... nån som har nåt tips?
Internet Explorer bryr sig inte om någon profil överhuvudtaget, du kan bädda in den eller ta bort den, det gör varken från eller till. Det bästa du kan göra är att konvertera din bild till sRGB och hoppas på att de flesta där ute ser den som du tänkt att de ska se den. Beroende på vilken bildskärm bilden betraktas via och vilken webläsare folk använder så kommer den att se olika ut. Vill du att färghanterade webläsare som Safari och Firefox ska visa bilden helt korrekt så bäddar du in sRGB profilen när du sparar bilden.

Att bilden ser annorlunda ut på din egen skärm beroende på om du tittar på den via en färghanterad applikation som Photoshop eller via en icke färghanterad applikation som IE, även om du konverterat bilden till sRGB, beror på att din skärm avviker från sRGB-färgrymden som du konverterat bilden till. Innan du kalibrerade skärmen var den kanske felinställd, så att du helt enkelt inte såg någon skillnad. En gissning som låter trolig tycker jag...
 
Hej igen och tack för era svar!
Jag får helt enkelt nöja mig med att redigera mina bilder i photoshop och AdobeRGB och spara dem för framtiden och för framkallning hos lab. Om jag vill ha dessa bilder på min hemsida konverterar jag till sRGB inklusive inbäddad sRGB profl och hoppas att det ser OK ut hos de som ser webgallerierna. Att det ser ljusare ut och att färgmättnaden är för stor på min skärm får jag helt enkelt leva med. Antar att monitorn, en acer AL1916, hade en "factory default" som var hyffsat nära sRGB då. Är detta rätt metod tycker ni?

Jag kollade även i PS och såg att det fanns "View-Proof colors" och att man där kan välja t.ex. windows RGB, monitor RGB etc. Är det något ni rekommenderar att använda för sparning till web? T.ex. att man väljer "Windows RGB" som proof och justerar efter den när man avser att lägga bilder på nätet? Är Windows RGB typ "snittet" av hur folks windows skärmar ser ut? Alternativt att man där väljer sRGB som proof profile.. annars är väl detta mest för om man vill jämföra med ett tryckeris icc etc?

sorry för alla frågor men det är ju en djungel med färgerna!
 
hej på er.
Kör också med Eye-one display 2 vid calibrering. Skall man alltid köra upp färgerna till 100? Skall ljuset alltid dras ner till 0? jag ser inte någonstans i programet att det står något om det endast att man skall dra upp kontrasten till 100. Arbetar febrillt med att få en bra kalibrering av min skärm men tycker det bara blir sämre reslutat än om jag körde som det var från början. Kör med en epson 3800. Kan någon ge mig råd.
 
Ett förtydligande.
Inte som skärmen var från början utan hur utskriftinställningarna i CS var från början. Utskirften blir mörkare och detaljerna försvinner i skuggorna
 
hej på er.
Kör också med Eye-one display 2 vid calibrering. Skall man alltid köra upp färgerna till 100? Skall ljuset alltid dras ner till 0? jag ser inte någonstans i programet att det står något om det endast att man skall dra upp kontrasten till 100. Arbetar febrillt med att få en bra kalibrering av min skärm men tycker det bara blir sämre reslutat än om jag körde som det var från början. Kör med en epson 3800. Kan någon ge mig råd.

Hej!

Är det skärmen som är en epson 3800 eller är det en skrivare? Det senare verkar mest troligt.. Hur som helst. Jag hade också problem med att kalibrera min skärm just med tanke på färgernas inställningar. Det som sägs i manualen till i1 display 2 är ju som du säger att man skall dra upp kontrasten på fullt och ljuset på 0. När jag provade med det tyckte jag att det blev olika resultat om jag kalibrerade några gånger i rad även om jag körde factory defaults på skärmen innan. Vet inte varför det blev så. Dessutom kom skärmen aldrig upp i dom 120 i luminansvärde som programvaran ville ha. Jag provade runt lite och istället för att kalibrera i ordningen kontrast, rgb och sist ljusstyrkan så provade jag att kalibrera kontrast sedan hoppa över rgb-kalibreringen (gå framåt med pilarna i programmet) för att komma till kalibrering av ljusstyrka. När jag kalibrerat ljuset gick jag tillbaka och kalibrerade rgb. Utgick då från 100%/max på samtliga rg och b. Körde det hela i advanced mode. Vet inte om det spelar någon roll men jag tycker nu att resultatet ser bra ut och bilderna blir bra vid framkallning på lab. En annan sak jag noterade var att det är väldigt känsligt vid kalibrering av rgb. Om man trycker en gång på t.ex. justering för mindre rött hoppar mätarna lätt iväg. Vad jag upplevde var det då dags att byta till någon av de andra (grön/blå.) Testa även med att istället för t.ex. mer blå och mindre röd justera grön åt något håll. Då brukar de andra värdena rätta in sig. Det är lite klurigt i och med att alla färgerna beror av varandra men som sagt, det går med lite tålamod vilket jag antar att du har eftersom du ens kommit i närheten av tanken på att kalibrera =). Till sist, när du skall skriva ut hemma med kalibrerad skärm måste du nog ha koll på hur skrivaren är kalibrerad/hur den skriver ut. Kanske finns någon färgprofil från tillverkaren att ladda ner? Då kan du "proofa" mot den profilen i photoshop för att se hur din bild ser ut med skrivarens profil. Är inte så hemma på just det området då jag mest framkallar hos fotolabbet men vad jag förstår är det så man gör. Man kan säkert också kalibrera sin bild från t.ex. AdobeRGB1998 till skrivarens profil innan man skriver ut.

/Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.