Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgläge (Color Mode) för Dimage A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använde "Vivid Color" color på 7i eftersom det gav mer färgmättnad..i stil med diafilm.

Natural, det verkar naturligt... lätt att fixa extra stuns i PS om det behövs... fast nångång ska jag prova alla färglägen o se om jag ser nån skillnad... körde vivid ett tag för det såg häftigt ut i Minoltas reklam, men jag såg ingen jätteskillnad faktiskt... å andra sidan e jag färgblind!

Har använt Vivid emellanåt (på 7Hi men antar att det är detsamma) för att det som Kim skrev ger mer mättnad. Men å andra sidan - som KG skrev - är detta något man kan justera i efterhand m.h.a. lämpligt datorprogram.

Det händer dessutom att jag då och då använder B&W...faktiskt..

Det jag däremot aldrig använder är alla dessa inbyggda filter - någon som gör det?

janc skrev:
Det händer dessutom att jag då och då använder B&W...faktiskt..

Det jag däremot aldrig använder är alla dessa inbyggda filter - någon som gör det?

Skulle aldrig köra B&W, tänk om jag råkar ha kameran på svartvitt när hon med de djupa blå passerar förbi!? vad jag skulle ångra mej... vill jag ha nån enstaka bild i svartvitt så fixar jag det i efterhand, mycket lättare än att addera färg i efterhand...

Filter? inbyggda? vad tänker du på nu?

Visst - men ibland vill jag tvinga mig själv att "tänka svartvitt". Men oftast (90%) gör jag precis så som du beskriver.

Jag tänker på det som heter FIL och COL på effektväljaren och ger diverse effekter beroende på valt färgläge.

jag har råkat ställa in en Olympus C3000Z på svartvitt en gång på en finlandsfärja, ja du kan tänka dej varför, o jäsingen vad synd att ha en massa bilder på söta, tillfälliga bekantskaper i sv/v. Det borde vara förbjudet med såna lägen ;-)

Nä, de "filtren" har jag inte provat, det står väl bara +/- 1-3 o jag har inte klurat ut om de gör nån synbar skillnad, men nångång kanske jag behåller en kamera tillräckligt länge för att prova "allt" *s*

Aette ligger bra till faktiskt. Har svårt att se vad som kan bli bättre. Den teleconverter som Minolta annonserar till A2 lär väl funka till A1 också kan man tänka... annars finns TCON17 från Olympus. 99 dollar... 340 mm... jo jo...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar