Annons

Färgkorrigering

Produkter
(logga in för att koppla)

peso

Medlem
Jag är en person som fotograferade mycket på den svartvita tiden. När så negativ färgfilm kom insåg jag att det var alltför svårt att i labbet få rätt färg så då blev det dia istället.
Nu har tekniken helt förändrats så det är dags att hoppa på tåget. Det har blivit ganska lätt att få skapliga bilder med digitala kamror men ack så svårt att få dem riktigt bra. Jag har efter mycket möda lyckats tränga in i PS dvs jag klarar knappologin. Men precis samma problem som med den negativa filmen dyker upp. Hur korrigerar man färgen när kameran sviker? Jag börjar tro att det är en medfödd förmåga man måste ha. Det går väl an när man kan korrigera genom att ändra en färg men ofta är det ju flera. Hur lär man sig det här? Finns det några genvägar? Tacksam för tips.
 
Hej

Det finns massor massor massor med sätt att
korrigera färger på i Photoshop. Jag skulle
rekomendera dej att läsa en bok i ämnet.
(Photoshop Bibeln rekomenderas om du vill
veta mer om hela programmet)

Annars kan du börja gå igenom alla verktygen
själv och bara prova dej fram.
Titta under Bild/Justeringar, där finns ett
antal vertkyg att förändra färgerna med.

/petter
 
Finns det specifika färgjusteringsböcker om PS?
Det jag menar är att jag kan nog de flesta flikar i PS, men vad det gäller hur man får till färgerna bra går jag bet.
För mig så verkar det handla om ett tränat öga/hand/mus, på samma sätt som jag kan en blyertspenna men inte kan jag tekna för det.
 
peso skrev:
Men precis samma problem som med den negativa filmen dyker upp. Hur korrigerar man färgen när kameran sviker?
Bäst är att fota råformat. Grundläggande färgjustering görs med vitbalanseringen. Därefter vrider råkonverteringsprogrammet till färgerna efter bästa förmåga. Olika program ger olika resultat och olika program har dessutom olika sätt att låta användaren påverka resultatet.
 
Samma bild med ett enda justeringslager (curves) i LAB-läge:
 

Bilagor

  • 050807_164654_1ds_lab_fs.jpg
    050807_164654_1ds_lab_fs.jpg
    57.7 KB · Visningar: 248
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.