segerberg
Medlem
Jag öppnar min RAW-bild i Photoshop och får upp en ruta som jag inte sett förr när jag öppnat jpg-bilder. Där kan jag ställa in en massa, bl.a. temperatur och exponering o.s.v. Jättebra. MEN, jag har fotat ett gråkort på en bild som jag tänkt ställa in efter för att sen applicera på de andra bilderna tagna på exakt samma ställe. Kan man möjligen använda något verktyg eller så i denna första ruta och klicka på gråkortet och få rätt färg och inställningar automatiskt utifrån det? Eller en vitpunkt och svartpunkt? Så att man slipper fixa med svart och vitpunkt när bilden är öppnad i själva programmet sen, om ni fattar.
Sen kommer ett problem till - när jag sparat i tif efter att ha fixat i Photoshop så brukar jag kunna "Merge visable alayers" och spara som jpg, men det går inte nu när jag har börjat från NEF och gjort tif därifrån! Varför inte?
Sen kommer ett problem till - när jag sparat i tif efter att ha fixat i Photoshop så brukar jag kunna "Merge visable alayers" och spara som jpg, men det går inte nu när jag har börjat från NEF och gjort tif därifrån! Varför inte?