** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Färgkorrigering i Photoshop RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

segerberg

Medlem
Jag öppnar min RAW-bild i Photoshop och får upp en ruta som jag inte sett förr när jag öppnat jpg-bilder. Där kan jag ställa in en massa, bl.a. temperatur och exponering o.s.v. Jättebra. MEN, jag har fotat ett gråkort på en bild som jag tänkt ställa in efter för att sen applicera på de andra bilderna tagna på exakt samma ställe. Kan man möjligen använda något verktyg eller så i denna första ruta och klicka på gråkortet och få rätt färg och inställningar automatiskt utifrån det? Eller en vitpunkt och svartpunkt? Så att man slipper fixa med svart och vitpunkt när bilden är öppnad i själva programmet sen, om ni fattar.

Sen kommer ett problem till - när jag sparat i tif efter att ha fixat i Photoshop så brukar jag kunna "Merge visable alayers" och spara som jpg, men det går inte nu när jag har börjat från NEF och gjort tif därifrån! Varför inte?

Kan man möjligen använda något verktyg eller så i denna första ruta och klicka på gråkortet och få rätt färg och inställningar automatiskt utifrån det?

Visst - du kan öppna alla raw-bilder som du vill 'synka' inställningarna på samtidigt i Camera RAW, fixa till den som du har ditt gråkort på (testa vitbalansverktyget mot gråkortet, ser ut som en pipett), sen markerar du alla bilderna och väljer "synkronisera" - då får du upp en dialogruta där du väljer vilka inställningar från din första bild som du vill 'kopiera' till de andra - t.ex. vitbalans i detta fallet.

Sen kommer ett problem till - när jag sparat i tif efter att ha fixat i Photoshop så brukar jag kunna "Merge visable alayers" och spara som jpg, men det går inte nu när jag har börjat från NEF och gjort tif därifrån! Varför inte?

Du kanske råkat ställa in 16-bitars färgdjup i Camera RAW? (en länk under bilden). Ändra till 8-bitar redan där, eller via Bild > Läge när du väl kommit in i Photoshop. Eller tja, du ska förstås kunna slå ihop lagren även i 16 bitar, jag läste slarvigt som att det vara sparandet i jpg-format som var problemet?

Senast ändrad:
Tack Per! Jag ändrade till 8-bitars när jag hade tif i Photoshop och kunde sen "merga" och spara som jpg utan problem! Jag har inte provat ditt första tips med vitbalans i cameraraw, men det ska jag nu. Blev bara så lycklig att jag kan få bilderna till jpg :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar