Annons

Färgkopiering

Produkter
(logga in för att koppla)

Caltha

Aktiv medlem
Jag vet att detta tagits upp några gånger förr, men jag skulle vilja ha lite mer detaljerad info. Exakt vilken utrustning behöver man för färgkopiering (ej framkallning)? Papper, vätskor, lampor etc. (kan man använda vatten som stoppbad även till färg? vilken färg ska en användbar lampa ha? kallas den något särskilt? eller måste det egentligen vara fullständigt mörker och när kan man i så fall tända, när pappret ligger i stoppbadet?) Vad ungefär kostar den billigaste utrustningen? (förstår ju att man inte precis tjänar på att kopiera själv..) Hur mycket kan man påverka resultatet? Kan man skapa färgeffekter samt ändra kontrasten i mörkrummet eller hänger allt på papperssort/framkallning?
 
Helt mörkt måste det vara.
Färgerna kan du påverka/variera nästan hur
mycket som helst.
Förutom papperssort/framkallning kan du påverka
kontrasten lite grann. En varmare bild (gulare)
blir lite mjukare. En kall (blåare) blir lite
hårdare.
Vätskorna du behöver är framkallare och blekfix.
Färkopiering i skålar vet jag inget om.

/Mattias
 
Man behöver en förstorningsapparat med färghuvud eller med tre filter (Magenta, Cyan, Gul) Om man vill jobba rationellt bör man ha en labometer där man kan ställa in olika ”kanaler” för olika negativa färgfilmstyper. En bra labometer kostar ca 10 000:-
Som mörkrumslampa använder man en speciellt typ av gul natriumlampa och/eller lysdiodlampa. Pappret är inte så känsligt för just den färgen men man bör hålla den släckt så mycket som möjligt
För att skydda blekfixet bör man använda avbrytningsbad med ättika.
Man kan tända rumsbelysningen när man lagt bilden i blekfixet. Man kan kortvarigt lysa med batteridriven lysdiodlampa på 40 cm avstånd när bilden är i framkallaren.
Man kan påverka det mesta vad gäller färgbalans men kontrasten är svår att påverka. Det får man göra genom att utföra kontrastkontroll på filmen. (För att få ner kontrasten överexponerar man något och underframkallar och tvärt om)
Om man kör utan labometer brukar man säga att det tar sju provremsor innan man träffat rätt vad gäller färgbalans. Med labometer brukar man träffa rätt direkt.
 
jag tror jag hoppar det där med att "jobba rationellt" för 10000.... vill bara experimentera lite..
men angående framkallningen, är det pressning du beskriver i andra ord? att göra tvärtom mot vad du säger för att få UPP kontrasten (för det är det jag är ute efter) dvs underexponera och överframkalla, är det detsamma som pressning?
 
Javisst är det så. Om man t ex exponerar en film som har ISO 800 enl. ISO 1600 och ökar framkallningstiden med t ex 50 % så ökar kontrasten. Skuggpartierna påverkas inte lika mycket som högdagrarna av den ökade framkallningen.
 
ok tack. jag har testat att pressa (lämnat in och bett om det dvs) men jag märkte just inte av vare sig det omtalade kornet eller den omtalade kontrasthöjningen... och då var det ändå till 1600 vilket är det högsta asatalet man kan ställa in på min kamera...
en fråga till angående belysningen: eftersom papperet är så ljuskänsligt, är det någon fara att slå på förstoringsapparaten när det ligger kort i framkallningen/stoppet eller i rummet över huvud taget? det är nog inte mer än en meter mellan apparaten och framkallningsbadet i mörkrummet jag använder...
 
Det är inte så lyckat alla gånger. Jag fick en ljusstrimma från negativhållaren att reflekteras i ett fönsterhandtag och ljusskada bilden i framkallaren. Kunde åtgärdas med några svarta pappskivor. Å andra sidan är ju framkallningstiden för färgpapper i RA-4 någon minut och tiden i avbrytningen ungefär lika lång… Men ska man göra 25 bilder och en person kör förstorningsapparaten och en soppar, då vill man så klart reducera tiden. Att byta negativ under tiden skulle jag aldrig göra…
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar