Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

färgkopiering

Produkter
(logga in för att koppla)

angela

Medlem
Hej!

Jag undrar om det är någon som har ínställningarna för de olika filter när man ska kopiera färg själv? (i svartvitt finns det en lista man kan gå efter, tex på inställning 2,5 ska ju Y vara inställt på 28 och M på 56...) det ska väl finnas en sådan lista till färg också?

vore väldigt tacksam för svar!

Inte för att jag har kopierat färgfilm men färgfiltreringen mellan svartvitt å färg skiljer sig.
Svartvitt för att ändra kontrast (istället för att ha olika papper)
Färg för att korrigera för färgstick.

Så du får testa och se om kopierade bilden har något färgstick och justera för det.

Gäller det kopiering av färgneg eller dia.?
För Ilfochrome gäller rekommendationer på förpackningen.Fast även här får man prova sej fram.
För RA4 är det lite knepigare.Jag började en gång påp 60-60- 00 och hamnade ganska rätt,men fick även här fortsättningsvis testa mej fram.
Det finns lektyr i ämnet, bla har FOTO haft i tidigare nr en artikel om färgkopiering.

Nej, så vitt jag vet så finns det ingen sådan lista då filterinställningarna påverkas av både vilken film och vilket papper det är som används. Dessutom påverkar temperaturen på kemin och såna saker.

Däremot borde man kunna komma fram till några tumregler för några olika film/papper-kombinationer så att man har nått att utgå från när man testar.

Kodak Gold 400 och Kodak Ektacolor Ultra gav M 70 och Y 40 sist jag gjorde en kopia. Under de förutsättningar jag hade då...

Mvh
Jocke

det gäller kopiering från färgneg.

tack för svaren! då gäller det att jag får prova mig fram alltså... :)

förutsättningarna skiljer sig från bild till bild. starta därför med Y 80 och M 80. C kan du alltid ha på 0. sen får du utgå från det färgsticket du får och filtrera ut det.

lycka till!

På fotoklubben där jag gör mina färgkopior så har vi en "testlappsskiva". Det är en pappskiva, 30*40 cm, där man har skurit ut luckor och sen satt dom med tejp som gångjärn. Tre rader om fyra luckor. Den lägger man över ett papper, öppnar första luckan, exponerar fem sekunder, öppnar nästa, exponerar 10 sekunder osv. Efter att ha exponerat 5,10,15 sekunder så ställer man om filtret till nästa gissning. Då får man 12 kombinationer av filter och exponering. Förhoppningsvis ligger nån så nära att man kan göra en provkopia. På så sätt kan man spara en hel del papper.

/jocke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar