Annons

Färgkalibrera Laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

Hambern

Aktiv medlem
Hejsan.

Ha precis införskaffat mig en laptop som är jättebra på alla möjliga tänkbara sätt. Förutom på ett. Skärmen har, som nästan alla andra laptopskärmar jag sett, en blåaktig ton i sig speciellt i de ljusa partierna.

Jag har försökt ställa in det med hjälp av Adobe Gamma men jag får inte till det alls. Även om jag får till så att det mittengråa är grått så är ändå det ljusgråa svagt blått och ljusbeiga saker blir nästan lila bland annat.

Något tips på hur jag ska göra? Någon av er som har en fungerande ICC profil som ni kunde maila mig? Om det är till någon ledning så är datorn en Uniwill 259EN3 köpt från Netshop.se.

Tacksam för svar :)
 
Är det exempelvis någon som har färgkalibrerat sin laptop och på så sätt fått fram en fungerande ICC-profil som känner att den vill dela med sig? Testa kan man ju liksom alltid :)

Känns lite saftigt att nu lägga ut 2000 på en Spyder 2
 
Min bärabara LG har samma problem. Jag kalibrerade den med min Monaco. Blev klart bättre, tyvärr blir den lite ljussvagare. Och den är inte i klass med min stationära Eizo skärm men helt användbar tycker jag.
/tj
 
Hambern skrev:
[...] fått fram en fungerande ICC-profil som känner att den vill dela med sig?
Jag är också nyfiken på att samla ihop ett gäng med profiler från folk. Om de är alltför olika kommer de ju troligtvis inte vara till alltför stor nytta för t ex dig - men om det finns en tydlig trend i vad som justeras skulle kanske en "medelprofil" kunna förbättra gråskalan i din skärm.
 
Precis... Har nämligen hört att väldigt väldigt många laptopar (kanske alla) är lite väl blåa och lite väl mycket "gamma" av någon anledning. Så är det någon som har lyckats pyssla till sin laptop med hjälp av något superprogram så borde den profilen funka rätt okej även på andra laptopdatorer. Och kanske även andra lcd-skärmar.

Så någon form av ICC-bank vore en toppenidé där man kan dela med sig av sina skärminställningar. Ladda ner, testa och kommentera. För att dela med sig av sina icc-filer kan ju knappast vara olagligt.
 
Körde den där testprylen på båda grafikkorten (den här datorn har nämligen två, ett för vanligt kontorsarbete och ett spelkort) och båda klarade av att kalibreras.
 
kaw skrev:
Jag är också nyfiken på att samla ihop ett gäng med profiler från folk. Om de är alltför olika kommer de ju troligtvis inte vara till alltför stor nytta för t ex dig - men om det finns en tydlig trend i vad som justeras skulle kanske en "medelprofil" kunna förbättra gråskalan i din skärm.

Det kommer du inte att hitta. Det är t o m så att om du jämför profiler från ett antal datorer av samma sort är de rejält annorlunda. Så den enda lösning jag har hittat är att göra en profil för den skärm man använder.

Och till bärbara datorer är det extra knepigt. Jag använder ett program som heter Basiccolor Display och det ger ett bra resultat på kalibreringen av de bärbara datorer jag testat på. Det är i och för sig bara 4 st jag gjort det på, men inget annat program har klarat av att ge så bra profiler på någon av dem.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.