Annons

Färginställning IMac 27"skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

BÅS

Aktiv medlem
Jag har en IMac 27" och vill försöka få så bra utskrifter som möjligt. Använder ADOB RGB på kamera och program (NX2).
Ska jag ställ skärmen på samma, ADOB RGB eller ska jag följa anvisningarna för att kalibrera skärm. Jag har försökt med båda. När man jämför med "min" kalibrering och ADOB RGB så blir min mer röd-gul. Vilken inställning ska jag använda?

För att ytterligare krångla till det så undrar jag vad det är för skillnad på ADOB RGB och ADOB RGB 1998. jag ser ingen skillnad
 
Tack för detta snabba svar Mikael.

Betyder det att jag skall använda skärmprofil som jag ställt in enligt instruktionen?
Har en Spyder 2 express från PC tiden, men folk här påstår att min skärm inte går att kalibera.
 
Tack för detta snabba svar Mikael.

Betyder det att jag skall använda skärmprofil som jag ställt in enligt instruktionen?
Har en Spyder 2 express från PC tiden, men folk här påstår att min skärm inte går att kalibera.

Det är riktigt att skärmen i sig inte går att kalibrera - men du kan (och bör) som sagt skapa en profil för den.

Det bästa är normalt att först kalibrera, sedan profilera. Men många skärmar (till exempel de i bärbara datorer och i din Imac) går inte att kalibrera. Då nöjer man sig med profileringen.

Det du gör är att kör den programvara som medföljer din Spyder 2, den kan skapa en profil för skärmen som datorn sedan tar hänsyn till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.