Annons

Färginställning i datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tackar jag också, men...

...någonting är galet här!

Gång på gång kalibrerar jag med Adobe Gamma och det verkar bli bra, men sen... så fort jag går in på skärminställningar frå skrivbordet så... POFF så blir allt mörkt igen! (?)

Med mörkt menar jag alltså inte becksvart, men betydligt mycket mörkare än efter jag kalibrerat.

När jag kalibrerat får jag välja på slutet att spara och då väljer jag ja. Sen ÄR det samma icc-fil som skärminställningar kör på, så jag förstår inte varför det hoppar tillbaka till gamla mörka. Det står något om "grundinställning".

Jag kodkänner alltså inte det här tillbakahoppet genom att trycka okay eller verkställ, men det bli ÄNDÅ så. Varför??

Kalibrerar jag fel? Ska jag köra på grundinställningarna som den ändå hoppar tillbaka till?

Ett exempel finns här:

viewpic.htm

Om jag kör med grundinställningar (som jag tycker känns mörk) så är bilden väldigt mörk. Hans hår sjunker liksom in i bakgrunden och man har svårt att urskilja skillnad. Stolen uppe till vänster är en mörk "massa".

MEN om jag kalibrerar ser man skillnad på hår och bakgrund, plus att stolen uppe till höger blir ljusare så man ser att det faktiskt finns ett fyrkantigt hål där i stolen.

Hur ser ni bilden, ni som har rätt inställning?

/Kriss

Kristina, kör du med Windows NT?

Tyvärr fungerar inte färghanterandet så bra i NT och det du beskriver är någonting man kan drabbas av i NT.

Annars känner jag igen problemet men skall fundera innan jag kommer på orsaken.

(Kunder väntar på bilder.)

Re: Tackar jag också, men...

krissybaby skrev:
Hur ser ni bilden, ni som har rätt inställning?

Håret är svart och bakgrunden längst upp är väldigt mörkt röd, även hålen i fåtöljen är mörkröda på båda sidor och går att skilja från fåtöljen. Övriga detaljer, blekblå jeans, fina hudtoner.

Sitter med Barcoskärmen nu så det skall stämma perfekt.

Måste jobba.....

/Copy

Win98

Hej på er!

Hihi... det är ingen brådska, jag är jätteglad om ni överhuvudtaget hjälper mig, så känn ingen tidspess! ;-)

Men då verkar det som om min kalibrering blir rätt och att "tillbakahoppet" till vad datorn kallar grundinställning är FEL. För det som datorn hoppar tillbaka till gör att bilden jag länkade till blir så pass mörk att den känns lite FÖR mörk. Man kan eventuellt urskilja fåtöljhålet liiite, men bara om man verkligen tittar noga och vet om att det finns där.

Jag kör win98...

/Kriss

Hmmm.

Jag har inte Win 98 framför mig men jag har för mig det finns två val i settings/advanced.
Ett för Color management och en till. Väljer man den ena så sker det du nämner, att din profil betyder absolut ingenting för skärmen och allt går till standardläge.

Tror jag, har inte kört -98 på ett bra tag.

Skall kolla lite på någon annans burk.

Om det känns viktigt med färghantering skall du absolut uppdatera till 2000/XP.

Och helst ha:
Photoshop 6.x
InDesign 2.x
Illustrator 9.x
Acrobat 5.x

;-)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar