Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färghantering och Windows 7

Produkter
(logga in för att koppla)

stefohl

Aktiv medlem
Jag är ju ofta ute och kalibrerar olika skärmar. Jag var idag på en stor institution och skulle kalibrera deras Eizo-skärmar. Allt fungerade som tänkt, ända fram till dess att jag skulle spara den profileringen så att den kunde användas av alla användare på den datorn. Jag var inloggad med administratörsrättigheter, så det var inga svårigheter att ange den som profil för den enheten. Men när jag skulle sätta den som systemövergripande profil kom det upp en dialogruta där jag behövde logga in som admin, vilket jag redan var. När jag gjorde detta kom ett meddelande upp att jag inte hade rättigheter att ändra färghantering.

Eftersom det är andra gången på kort tid som jag råkat ut för detta problem undrar jag om någon har en lösning på problemet. Eftersom det ofta är på företag och verksamheter med rätt strikta policies för sin IT-verksamhet kan jag inte gå in och ändra rättigheter hur som helst.

Stefan

Hej
Gissar att dessa datorer loggar in på ett AD, så ifall du loggar in som local admin
kan det begränsas via rättigheterna som är satta i "Active directory"
Kontakta företagets IT avdelning - de kan ge dig ett tillfälligt konto som tillåter dig att spara profilen.

/Joakim

Det är väl deras rättigheter som är satta på typ "tillåt ingenting om vi inte slagit på det". :)

Jag letade lite i gpedit.mpsc och det finns en "Prohibit installing och uninstalling color profiles" under Windows Color System. Möjligen är det den som spökar, men det kan ju vara något annat som sätter stopp också. Det finns "hyfsat mycket" olika inställningar som man kan hindra olika saker med. Jag har t ex använt policyfunktionen för att fimpa den inbyggda CD-bränningen för mig själv då jag föredrar att köra med ett program för ändamålet.

Hej
Gissar att dessa datorer loggar in på ett AD, så ifall du loggar in som local admin
kan det begränsas via rättigheterna som är satta i "Active directory"
Kontakta företagets IT avdelning - de kan ge dig ett tillfälligt konto som tillåter dig att spara profilen.

/Joakim

Tyvärr hade jag IT-personal med mig, som skötte detta. Att spara profilen var inget problem, problemet var att få den som en systemprofil, så att inte vi behövde gå in på varje konto och ange att den sparade profilen skulle användas. Det blev nämligen dagens lösning, att logga in på varje användare och ändra på skärmprofilen.

Det är väl deras rättigheter som är satta på typ "tillåt ingenting om vi inte slagit på det". :)

Jag letade lite i gpedit.mpsc och det finns en "Prohibit installing och uninstalling color profiles" under Windows Color System. Möjligen är det den som spökar, men det kan ju vara något annat som sätter stopp också. Det finns "hyfsat mycket" olika inställningar som man kan hindra olika saker med. Jag har t ex använt policyfunktionen för att fimpa den inbyggda CD-bränningen för mig själv då jag föredrar att köra med ett program för ändamålet.

Inte heller ett problem att installera profiler, gick till och med att göra som användare. Men inte att få den som en sytemövergripande profil.

Nej, det har ingenting med WIndows 7 i sig att göra. Det beror givetivis på att något ställt in rättigheterna så att det inte fungerar. Skyll på dem istället för operativssystemet.

Enligt killen från IT, som för eng gångs skull var hjälpsam och ville att det skulle fungera, istället för den vanliga attityden att användare bara skapar problem, hade de gjort en helt normal installation.

Givetvis. Allt går att fixa även i Windows 7...

Om man gör en standardinstallation där det inte går som den övergripande admin att ställa in en färginställning som slår genom för alla användare, då hävdar jag att det är något som är feltänkt från Microsoft. Om det då vore Windows XP skulle jag inte klaga, men här är det det senaste och klart mycket bättre W7 som används. Det är ju liksom inte tanken att det ska vara för hobbyanvändaren som sitter som ensam användare av datorn.

Om man gör en standardinstallation där det inte går som den övergripande admin att ställa in en färginställning som slår genom för alla användare, då hävdar jag att det är något som är feltänkt från Microsoft. Om det då vore Windows XP skulle jag inte klaga, men här är det det senaste och klart mycket bättre W7 som används. Det är ju liksom inte tanken att det ska vara för hobbyanvändaren som sitter som ensam användare av datorn.

Jag är absolut ingen expert på det här men om jag förstår rätt och datorn är ansluten till en domän så är du inte längre "övergripande admin" på datorn. De policies som gäller för domänen tar överhand. Ur ett teoretiskt perspektiv är det ganska vettigt. Problemet kan vara att i praktiken ställer det till det när man vill göra förändringar.

Nu vet jag inte om det är detta som du råkat ut för, men det kan mycket väl vara så.

Jag är ju ofta ute och kalibrerar olika skärmar. Jag var idag på en stor institution och skulle kalibrera deras Eizo-skärmar. Allt fungerade som tänkt, ända fram till dess att jag skulle spara den profileringen så att den kunde användas av alla användare på den datorn. Jag var inloggad med administratörsrättigheter, så det var inga svårigheter att ange den som profil för den enheten. Men när jag skulle sätta den som systemövergripande profil kom det upp en dialogruta där jag behövde logga in som admin, vilket jag redan var. När jag gjorde detta kom ett meddelande upp att jag inte hade rättigheter att ändra färghantering.

Eftersom det är andra gången på kort tid som jag råkat ut för detta problem undrar jag om någon har en lösning på problemet. Eftersom det ofta är på företag och verksamheter med rätt strikta policies för sin IT-verksamhet kan jag inte gå in och ändra rättigheter hur som helst.

Stefan

Generellt skulle jag säga att det enda vettiga (såvida de inte har osedvanligt bra dokumentatin över sina GPO/SecPol) är att använda RSoP-snapin i MMC och helt enkelt kika på vad som applicerats, och se om något slår emot de relevanta objekten

Jag är absolut ingen expert på det här men om jag förstår rätt och datorn är ansluten till en domän så är du inte längre "övergripande admin" på datorn. De policies som gäller för domänen tar överhand.

Du har förstått helt rätt.

Om man gör en standardinstallation där det inte går som den övergripande admin att ställa in en färginställning som slår genom för alla användare, då hävdar jag att det är något som är feltänkt från Microsoft.

Inget feltänk alls. Det KAN man göra utan problem, om man inte inom organisationen har (o)medvetet börjat lägga begräsningar i rättigheter.

Något man VERKLIGEN måste se upp med är om organisationen gått från XP (eller tidigare) -> Windows 7 utan att revidera sina policies. Det finns mycket som inte beter sig likadant då, särskilt om man har "trixat runt" för att via Policies få Windows XP att bete sig på sätt som det inte alltid riktigt fanns stöd för i policies.

Nja, hela tanken med användare är ju att dom skall vara inviduella och inte kunna ändra för varandra. Så jag tycker nog det är rätt att en vanlig användare inte skall kunna ändra profil för dom andra användarna även om det skulle vara praktiskt för dig i detta fallet.

/Karl

Nja, hela tanken med användare är ju att dom skall vara inviduella och inte kunna ändra för varandra. Så jag tycker nog det är rätt att en vanlig användare inte skall kunna ändra profil för dom andra användarna även om det skulle vara praktiskt för dig i detta fallet.

/Karl

Tänk vad smidigt det är med ett operativsystem som tillåter mig att bestämma detta själv :)

Stefan

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto