Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färghantering och förslag.

Produkter
(logga in för att koppla)

The Joker

Aktiv medlem
Hej,


Jo, det är så att jag har märkt att kameran på jobbet börjar ge sig.
Jag märker att beroende på vilket plagg jag fotar(i studion), så skiftar basfärgen mellan antingen väldigt gult eller väldigt blått. Dock kan jag lyckas få till färgerna så som de ska vara(vid plagg med lite mindre utstickande färger).

Jag funderar på om det är färghanteringen i kameran(Canon 30D) som strular?
Dessutom märker jag att slutaren(?) har börjat hanka efter, då den ibland vid vissa tillfällen bildarna blir helt svarta, trots att blixtarna har utlösts(nej, inte vid slutartider över 1/250).

Så vad tror ni? Dessutom, någon som har förslag på vad för utrustning som kan behövas, ifall nu skiten skulle vara slutkörd? Jag vill iaf. inte ha någon jävla 30/40/50D som studio-kamera, har tröttnat som fan.


/A
 
Hej !

Att färhanteringen i kameran skulle sluta fungera tror jag är långsökt,
det bör du kunna kontrollera genom att ta nya bilder på något tidigare
plagg som blev bra.
(Givetvis har du anteckningar så du kan få samma uppställning, värden mm)

Sensorn resp ögat ser inte färger på samma sätt, vilket givetvis
spelar spratt titt som tätt, inget nytt fenomen, film har samma beteende.

Har du ändrat ditt sätt att fotografera, ex kortare avstånd mellan bilxt - objektet ?
Gjort någon annan förändring ?

--------

Vad som kan vara lämpligt är att göra en individuell färgprofil för kamera - ljusmiljö.

En lite enklare väg är att prova med QpCard_201 och dess program.

//MW
 
Hej !

Att färhanteringen i kameran skulle sluta fungera tror jag är långsökt,
det bör du kunna kontrollera genom att ta nya bilder på något tidigare
plagg som blev bra.
(Givetvis har du anteckningar så du kan få samma uppställning, värden mm)

Sensorn resp ögat ser inte färger på samma sätt, vilket givetvis
spelar spratt titt som tätt, inget nytt fenomen, film har samma beteende.

Har du ändrat ditt sätt att fotografera, ex kortare avstånd mellan bilxt - objektet ?
Gjort någon annan förändring ?

--------

Vad som kan vara lämpligt är att göra en individuell färgprofil för kamera - ljusmiljö.

En lite enklare väg är att prova med QpCard_201 och dess program.

//MW

Tack för tipsen!

Jag har självklart gått tillbaks till bilder som blivit bra och sett vilka inställningar som jag har haft.
Jag har dessutom märkt att färgerna ändrar sig iom. att jag ändrar bländare, men framförallt beroende vilken färg plagget har!

Jag är trött på att sitta och färghantera/redigera i efterhand, jag vill verkligen ha ett nytt hus plus optik, så är det någon optik/hus som du/ni kan tipsa om(till studiofotografering ofc).
Budgeten är nog en aning begränsad, då jag tror chefen inte har någon lust med att lägga ut några stora summor.

Men mellan 10-20,000 för huset och optik?
 
Börja med att vårda ditt språk då du skriver här på forumet.
Om du ställer vitbalansen på blixt och lägger in ett gråkort och plåtar det i samma position som du lägger kläderna så bör du få ett hum om hur kameran reagerar.
Lycka till!!
 
[Rensat upp personangrepp och otrevligt språk]

Men! Jag ville ju se vad han svarade..

I vilket fall hoppas jag att personerna som gick OT fick sig ett par varningar också. :)

Ingen annan som har något att tillföra? Utöver "Byt fotograf", "Du vet ingenting om vitbalansering" osv?
 
Men! Jag ville ju se vad han svarade..

I vilket fall hoppas jag att personerna som gick OT fick sig ett par varningar också. :)

Ingen annan som har något att tillföra? Utöver "Byt fotograf", "Du vet ingenting om vitbalansering" osv?

Du verkar ju väldigt trött på kameran, och den verkar ju vara risig. Köp nytt. Med 20k i budget ska du hog hitta något bra. Optik har du ju redan om du håller dig till samma märke.
 
Men allvarligt... kan det verkligen vara färghanteringen i kameran som krånglar? Låter osannolikt i mina öron, men samtidigt vet jag ju långt ifrån allt om hur sånt funkar.

Låna en annan kamera och se om problemen kvarstår?
 
Du verkar ju väldigt trött på kameran, och den verkar ju vara risig. Köp nytt. Med 20k i budget ska du hog hitta något bra. Optik har du ju redan om du håller dig till samma märke.

Om jag är.. Dock är jag trött på optiken också, äckligt seg AF(som Sigma är känd för), bakfokusering, fryst zoom, osv.


Men allvarligt... kan det verkligen vara färghanteringen i kameran som krånglar? Låter osannolikt i mina öron, men samtidigt vet jag ju långt ifrån allt om hur sånt funkar.

Låna en annan kamera och se om problemen kvarstår?


Jag har prövat med en annan kamera(40D) och problemet kvarstod inte, men jag ska pröva igen - mer grundligt.
 
Hej !

Tänkte på en annan sak, om du kör jpg direkt från kameran så
kanske färg och ev kontrastinställningarna ändratrs ?

Nu kan jag inte 30D men har den bildstilar så kolla om det är rätt.

// MW
 
Hej !

Tänkte på en annan sak, om du kör jpg direkt från kameran så
kanske färg och ev kontrastinställningarna ändratrs ?

Nu kan jag inte 30D men har den bildstilar så kolla om det är rätt.

// MW

Kan vara något, har inte orkat använda mig av raw, men där sa du något jag hade glömt, bra!

[raderat svar på tidigare raderat /forumvärd]

Upprepar frågan (som kanske känns simpel), Vad har du ställt in för vitbalans på kameran?
Vitbalansen är manuellt inställd, skrev det förut, men den sköna liraren till admin, ville tydligen inte att jag skulle svara på ditt inlägg?
 
Senast redigerad av en moderator:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.