ANNONS
Annons

Färghantering med Mac för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredsson

Aktiv medlem
Efter att jag hittills alltid använt Windows PC är jag sedan ca en vecka (stolt?) ägare till en iMac. Något som jag trodde skulle fungera utan problem var utskrifter med bra färgmatchning men hittills har det varit ett mörker. Jag hoppas därför att någon på Fotosidan kan ge mig lite hjälp och tips.

Min skrivare är en HP Photosmart Pro B9180. Den har fungerat utmärkt tillsammans med Windows och alltid gett bra och färgriktiga utskrifter. Med min nya iMac blir dock fägerna bleka och det är som en blek hinna över hela bilden.

De program som jag använder just nu är Adobe Lightroom och Photoshop CS3 (30 dagars testversion i väntan på att Elements 6 för Mac ska släppas).

När jag försöker göra samma inställning som jag använt i Windows får jag följande alternativ.

I Photoshop väljer jag File - Print. Under Color Management väljer jag Photoshop manages colors. Under Printer Profile väljer jag profilen för det papper som jag ska skriva ut på (HP Advanced Photo Glossy). Samt Relativ colorimetric och Black Point compensation.

Därefter trycker jag på Printknappen. I det fönster som då kommer upp finns det vad jag kan se två alternativa flikar som kan påverka färghanteringen. Dels Färgmatchning. Där finns det två alternativ (ColorSync eller Leverantörsmatchning) Båda alternativen är gråmarkerade och jag kan inte ändra. ColorSync är dock förvalt.

Nästa flik är papperstyp och kvalitet. Där kan jag välja typ av papper (igen?) och kvalitet (typ "Bästa")

Vid en utskrift blir nu bilden grådaskig och inte alls som på skärmen.

Om jag i stället i Photoshop väljer att skrivaren ska stå för färghanteringen blir Printer Profile automatiskt satt till Adobe 1998 och kan inte ändras. När jag trycker på print är i stället Leverantörsmatchning valt under Färgmatchning och kan inte ändras. Under Papperstyp/Kvalite har det dock tillkommit ett val som heter Färg. Där är alternativen
- ColorSmart/sRGB
- Gråskala
- Tillämpningen hanterar färgerna
- Adobe RGB (1998)

Jag har inte provat alla tänkbara kombinationer ännu men tänkte att någon här kanske kan hjälpa mig på traven.

Tilläggas kan att jag har en kalibrerad skärm (och när jag jämför med min Windows dator så ser skärmarna lika ut (och från Windows blir det bra).

Tacksam för hjälp
Thomas
 
Kan tyvärr inte hjälpa dig men i Kamera & Bilds test av tre A3-skrivare konstaterande man om HP B9180:

"Vi blev rejält besvikna när vi fick fram de första bilderna, eftersom färgerna blev alltför bleka. Ganska snabbt förstod vi att det förmodligen låg i programvaran. Trots ominstallationer och försök med ytterligare en dator kom vi inte förbi problemet. När vi bytte från att ha använt Mac till pc med Windows xp löstes problemet. Nu var färgerna riktigt bra, med fin kontroll över nyanserna i både de ljusa och de mörka tonerna."

Mvh Staffan
 
Fredsson skrev:
I Photoshop väljer jag File - Print. Under Color Management väljer jag Photoshop manages colors. Under Printer Profile väljer jag profilen för det papper som jag ska skriva ut på (HP Advanced Photo Glossy). Samt Relativ colorimetric och Black Point compensation.

Därefter trycker jag på Printknappen. I det fönster som då kommer upp...
...måste du stänga av färghanteringen i skrivardrivrutinen, eftersom du valt att låta Photoshop färghantera utskriften. Om du inte gör det kommer du att dubbelkorrigera dina utskrifter färgmässigt och det blir fel.
 
Ett av problemen är ju just hur jag gör det. Om jag väljer att Photoshop ska styra färghanteringen så är resten av menyerna låsta till ColorSync och i de menyerna som hör dit kan jag inte stänga av färghanteringen.

Om jag däremot i Photoshop väljer att skrivaren styr färghanteringen så går det att komma åt en meny där jag kan välja "tillämpningen hanterar färgerna" Det låter lite bakvänt för mig. Kanske är det något fel på installationen av skrivaren?

Thomas
 
Ny drivrutin?

Kollade på HP:s hemsida. Det finns en ny drivrutin att ladda ner för Mac. //Staffan

Utgivningsdatum 2007-12-22 Version: 9.7
Beskrivning
HP Photosmart-drivrutin för Photosmart Pro B9180 skrivarserie för Mac OS X v 10.3, 10.4 och 10.5.
 
Fredsson skrev:

- ColorSmart/sRGB
- Gråskala
- Tillämpningen hanterar färgerna
- Adobe RGB (1998)

Jag har inte provat alla tänkbara kombinationer ännu men tänkte att någon här kanske kan hjälpa mig på traven.


Det rätta valet borde vara att välja din profil i Photoshop och sedan välja alternativet Tillämpningen hanterar färgerna (vilket betyder att Photoshop gör konverteringen). Men om jag förstår din beskrivning korrekt är det ett alternativ som inte går att göra. I så fall är det en riktigt dundertabbe av HP.

Stefan
 
Du har gjort rätt i att välja att Photoshop ska hantera färgerna och att du sedan valt skrivarprofilen där. Men när du sedan tryckt på print och kommer till skrivarens drivrutin ska du välja att där stänga av färghanteringen. Det brukar heta "no color adjustment". Jag har inte sett just denna drivrutin men kanske kan det vara så att du först måste klicka för något liknande "avancerade inställningar" för att sedan kunna stänga av färghanteringen.

Har du instalerat drivrutinen för din skrivare? Om inte så kan det vara så att du printar med en enklare drivrutin som finns inbygd i operativet och som inte ger samma valmöjligheter.

Mvh
Eva-Teréz
 
Mac används av alla reklambyråer, prepressfirmor och tryckerier sedan början av 90-talet. I den miljön har färgstyrning använts från skärmkorr till slutligt tryckresultat. Med andra ord har du satsat på en bra plattform. Utan att ha fördjupat mig i ditt problem misstänker jag att det är ett mjukvaruproblem alternativt handhavandefel.

Ska kolla runt lite och se vad jag kan hitta...
 
Tack för era svar.

Beträffande installationen av drivrutinen gjorde jag först (utan att läsa på ordentligt) som i Windows. Dvs jag installerade skrivaren från den medföljande CD skivan utan att skrivarens USB sladd var ansluten, och efter installationen så stoppade jag i sladden. Då fungerade vanliga textutskrifter bra men när jag skulle skriva ut foto så stoppade utskriften och jag fick ett felmeddelande att datorn tappat kontakten med skrivaren. Läste då lite på Internet och såg att OSX ska ha inbyggt stöd för bl a denna skrivare så då avinstallerade jag drivrutinen och bara anslöt skrivaren. Nu fungerar i alla fall kontakten mellan dator och skrivare utan avbrott.

Till Stefan: Ja, det känns för mig som om de val du kopierat från tidigare inlägg borde vara åtkomliga om jag i Photoshop väljer att programmet ska hantera färgerna, men de är de alltså inte. De valen når jag bara om jag väljer att skrivaren ska hantera färgerna.

PS

Kanske att det löst sig ändå. I går kväll fick jag en uppmaning att ladda hem en uppdatering av Photoshop, version 10.0.1. Enligt Adobes hemsida ska bland annat en förbättring av färghanteringen ingå i uppdateringen. Jag hann bara prova helt snabbt i går kväll men det ser mycket bättre ut nu.

Thomas
 
Hej Magnus.

Tack för den länken. Den var super. Tydligen stängs färghanteringen i skrivaren av automatiskt när man väljer att Photoshop styr färgerna.

Att utskrifterna blev dåliga beror tydligen på någon miss i Photoshop som uppdateringen till version 10.0.1 fixar till. Hoppas nu att Elements inte har samma fel när de släpps.

Thomas
 
Fredsson skrev:
Hej Magnus.

Tack för den länken. Den var super. Tydligen stängs färghanteringen i skrivaren av automatiskt när man väljer att Photoshop styr färgerna.


Thomas
Det var en optimistisk inställning som inte jag inte känner igen. Det finns ingen automatisk koppling mellan Photoshop och skrivardrivrutiner i de drivisar som jag provat. Nu är det ett bra tag sedan jag testade en HP-skrivare, men vare sig Epsons eller Canons program arbetar på så sätt.

Stefan
 
stefohl skrev:
Det finns ingen automatisk koppling mellan Photoshop och skrivardrivrutiner i de drivisar som jag provat.
Och nu har jag fått lära mig något nytt, dvs att i HP:s fall finns en sådan automatisk koppling. Just så enkelt som det bör vara.

Stefan
 
Som gammal Windowsanvändare är jag nästan lite skeptisk. Jag vill helst kunna styra och kolla allt själv. Men det kanske är det som är fördelen med Mac.....
 
Fredsson skrev:
Som gammal Windowsanvändare är jag nästan lite skeptisk. Jag vill helst kunna styra och kolla allt själv. Men det kanske är det som är fördelen med Mac.....
Eftersom det finns en korrekt inställning och mängder med felaktiga kan jag inte förstå varför det skulle vara en nackdel att programmen ställer in sig själv på det korrekta sättet.

Stefan
 
Min smiley ramlade bort....

Håller med, det är naturligtvis en stor fördel. Lite märkligt bara att det blev så dåligt innan uppdateringen av Photoshop (jag gjorde ju på rätt sätt då också...)

Tack alla som svarat för hjälpen.

Thomas
 
Det samma gäller Canon på Mac

Jag har en Canon 4500 och även här finns en koppling mellan PS och skrivaren. Även jag har precis gått över till mac och som pc-användare blir man som sagt lite förvånad över att sådant bara fungerar.
 
Re: Det samma gäller Canon på Mac

tlindroth skrev:
Jag har en Canon 4500 och även här finns en koppling mellan PS och skrivaren. Även jag har precis gått över till mac och som pc-användare blir man som sagt lite förvånad över att sådant bara fungerar.
En ny funktion. Utmärkt att skrivartillverkarna börjar ta kritiken mot deras skrivardrivrutiner på allvar. Och har Canon och HP lagt in dessa funktioner bör det väl inte dröja alltför länge innan Epson gör samma sak.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.