ANNONS
Annons

Färgframkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

LSW

Aktiv medlem
Ok, tänkte nu försöka mig på att framkalla min första färgfilm, men är inte riktigt hundra på hur det ska gå till så vänder mig till er.

Jag använder mig av Tetenal Colortec C-41, och i broschyren står det följande tider:

Färgframkallare:
1-4 filmer: 3'15''
5-8 filmer, 1-16 filmer: 3'30''
9-12 filmer: 3'45''
13-16 filmer: 4'00''

Blekfixeringsbad:
1-4 filmer: 4'00''
5-8 filmer, 1-16 filmer: 6'00''
9-12 filmer: 10'00''
13-16 filmer: 15'00''

Är jag helt dum i huvudet som inte fattar det här eller?
..men varför är det olika tider för hur många filmer man framkallar?

Sen så står det även "Föruppvärmning av framkallningsdosan, 38 grader" som man ska göra innan man börjar framkalla... menar dom verkligen alltså att man ska värma upp själva dosan till 38 grader? :s och hur ska man göra det isf?

Sen så är ju de olika momenten i denna ordningen:
1. Färgframkallare
2. Blekfixeringsbad
3. Sköljning
4. Stabiliseringsbad

Rätta mig om jag har fel, men Sköljning samt Stabiliseringsbad ska ske i baljor, inte i dosan va?

Är jag helt dum i huvudet som inte fattar det här eller?
..men varför är det olika tider för hur många filmer man framkallar?
Det betyder att du måste förlänga framkallnings- och fixeringstiden när du framkallat ett visst antal filmer eftersom kemikalierna "slits". De där tiderna är alldeles för korta enligt min lilla erfarenhet. Efter 12 rullar är jag uppe i 5:30 för framkallningen för att få vettig densitet hos negativen, men det kan bero på att jag kört en del 400-film som tar värre på framkallaren än vad 100-film gör. Förlänger du tiden med 10-15 sekunder mellan varje framkallad rulle så är det nog lugnt, men du får naturligtvis hålla koll så det inte drar iväg åt något håll.

Tillägg: Jag menar dock inte att tiden för den första rullen är fel, så börja med 3:15-3:20 där så får du se ungefär hur det blir.

Sen så står det även "Föruppvärmning av framkallningsdosan, 38 grader" som man ska göra innan man börjar framkalla... menar dom verkligen alltså att man ska värma upp själva dosan till 38 grader? :s och hur ska man göra det isf?
För att över huvud taget kunna hålla jämn temperatur bör du ha alla grunkor i ett vattenbad. Förvärmningen går helt enkelt till så att du tappar i 38-gradigt vatten i dosan och sen har den nedsänkt i vattenbadet i några minuter. Vattnet du sen häller ut kommer troligen vara knallgrönt, vilket är helt normalt.

Sen så är ju de olika momenten i denna ordningen:
1. Färgframkallare
2. Blekfixeringsbad
3. Sköljning
4. Stabiliseringsbad

Rätta mig om jag har fel, men Sköljning samt Stabiliseringsbad ska ske i baljor, inte i dosan va?
Det går utmärkt att göra det i dosan. Fyll i varmt vatten och agitera några sekunder, häll ut, upprepa under 3 minuter eller så. Stabiliseringsbadet löddrar som tusan, så låt det bara stå utan att vända på dosan. När du är klar häller du försiktigt tillbaka det, men räkna med att drälla ner halva bänken du arbetar på, på grund av lödder:)

Tack så mkt för svaret! :)

Men sen efter stabiliseringsbadet så ska filmen inte sköljas igen alltså, utan hängas direkt på tork?

Tack så mkt för svaret! :)

Men sen efter stabiliseringsbadet så ska filmen inte sköljas igen alltså, utan hängas direkt på tork?
Alldeles riktigt. Se till att torka filmen i ett varmt och fuktigt rum, annars kommer den att bli buktig och extremt dammig. Om du tar en dusch precis innan du börjar framkalla och håller dörren till badrummet stängd efteråt, så är det perfekt att hänga filmen där sen:)

C-41

Hello: Sorry I write in english. I have had very good success with Maco/Rollei C-41 Digibase developer kit. The color developer is "one shot"-always fresh. The Bleach-Fix is separate and can be replinshed. For "Cross process" you need a longer Bleach and Fix so this is no problem with maco kit. If it is not available locally, try www.Macodirect.de
Rgds JW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar