Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgframkallning nån som har koll?

Produkter
(logga in för att koppla)

honkan

Aktiv medlem
Har soppat s/v regelbundet och skulle vilja prova på färgframkallning, tittade på bla Kodaks sida ang Portra filmer men det var grekiskan för mig. När det gäller s/v står det bra med info om tider, temp, kemi osv men inte vad jag kan lura ut vad det gäller färg. Finnes det ngn bra aktuel bok kanske om detta?.

Mats.

Att framkalla filmen lönar sig knappast, vare sig tidsmässigt eller kostnadsmässigt. Att göra egna kopior/förstoringar är dock enklet, roligt och billigt. Det finns flera leverantörer av kemi och papper där databladen anger tider mm.

objernulf skrev:
Att framkalla filmen lönar sig knappast, vare sig tidsmässigt eller kostnadsmässigt. Att göra egna kopior/förstoringar är dock enklet, roligt och billigt. Det finns flera leverantörer av kemi och papper där databladen anger tider mm.

Håller med.

Men, det är rätt kul att framkalla sin egen film så varför inte testa några rullar.

Läs ett tidigare inlägg jag gjort:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=3612&highlight=termometer

*Mipert*

Jodå jag skall allt testa, det är kul att slabba:) men en undran, funkar c-41 på alla filmer som det står c-41 på? på kodaks portrasida stod det ngn knepigt namn eller funkar tetenals c-41 kemi.

C-41 är en Kodakprocess och andra tillverkare får på licens tillverka motsvarande.

Alltså är C-41 alltid C-41 oavsett om det är från Tetenal, Kodak eller Amaloco.

på kodaks portrasida stod det ngn knepigt namn

Vilket namn, har du en länk?

(Varför har svenska Kodak så ful webbsida?)

Senast ändrad:
Jag använder Agfas motsvarighet till C-41. Deras förpackningsstorlekar passar mej och den är inte dyr. Fördelen med att framkalla själv är att du kan påverka framkallningstiden, får filmen sjöljd så att den håller längre, kanfå filmen framkallad på studs om du bor utanför stan. Jag överframkallar de svartvita C-41 filmerna för att få bättre kontrast.
AO

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar