Annons

Färgfilter på blixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Då har jag suttit och pillat på kardborrebitar på alla 55 gel bitar.. Testade lite nyss, och bränner jag av en 1/1 manuellt på 24mm så blir gel biten deformerad. Får hoppas att jag klarar mig utan att gelsen smälter fast på blixten, det hade varit tråkigt.
 
Två blixtar som blixtrar med olika styrka ger olika färgtemperatur och därmed ett oönskat blandljus. Ett vanligt exempel är när man fotograferar porträtt och har ett starkare huvudljus samt ett svagare ljus som upplättning för skuggornas nivå. Upplättningsblixten ger en annan temperatur än huvudljuset och, voila, olika temperaturer i skuggorna och där huvudljuset träffar. Givetvis blir det inte superorange och superblått, utan det är ett subtilare problem som mer blir ett riktigt problem när man sitter där i efterbehandlingen och drar i reglagen och försöker få till en fin hudton. Detta är extra känsligt på just porträtt eftersom vi människor är så petiga med hudtoner.

Vitbalanserar man efter huvudljusets temperatur kommer skuggpartierna bli för varma, och vitbalanserar man efter upplättningsblixtens temperatur kommer huvudljuset bli för kallt. Vitbalanserar man någonstans mitt i mellan så blir ingenting riktigt bra.

Har man koll på sina blixtars färgtemperaturer på olika styrkenivåer så kan man kompensera detta med antingen CTO- eller CTB-filter och därmed få en enda färgtemperatur att vitbalansera efter.

Olika blixtfabrikat ändrar färgtemperatur olika mycket mellan svagaste och starkaste styrkan. Vissa massor och andra pyttelite. Ofta brukar priset på blixtarna gå hand i hand med färgtemperaturens stabilitet över hela omfånget.

Vidare så kör många med inställningsljuset igång samtidigt som blixten är inställd på svag styrka vilket ytterligare drar ner färgtemperaturen. Ponera en 250W-lampa som lyser med 2500 Kelvin som blandas med en blixt på 9Ws. Då är det en bra bit ifrån "dagljustemperatur" som blixtarna ofta marknadsförs med. Inställningsljuset hinner INTE slockna när blixten går av. Många blixtar släcker inställningsljuset för att markera att blixten laddar upp, och tänds när blixten är redo. Men detta sker efter att blixten bränt av.

Som sagt, detta är enkelt åtgärdat med lite fjärdedels CTB som man kan dubblera efter behov, och koll på de olika blixtarnas temperatur.

Vidare så behöver man naturligtvis inte vara så petig, men om man funderar på varför det inte riktigt går att vitbalansera porträtt bra, eller om man ger sig på att försöka fotografera med maximal kvalitet och har tiden att laborera så kolla upp detta. Bara ett litet tips.
 
Två blixtar som blixtrar med olika styrka ger olika färgtemperatur och därmed ett oönskat blandljus. Ett vanligt exempel är när man fotograferar porträtt och har ett starkare huvudljus samt ett svagare ljus som upplättning för skuggornas nivå. Upplättningsblixten ger en annan temperatur än huvudljuset och, voila, olika temperaturer i skuggorna och där huvudljuset träffar. Givetvis blir det inte superorange och superblått, utan det är ett subtilare problem som mer blir ett riktigt problem när man sitter där i efterbehandlingen och drar i reglagen och försöker få till en fin hudton. Detta är extra känsligt på just porträtt eftersom vi människor är så petiga med hudtoner.

Vitbalanserar man efter huvudljusets temperatur kommer skuggpartierna bli för varma, och vitbalanserar man efter upplättningsblixtens temperatur kommer huvudljuset bli för kallt. Vitbalanserar man någonstans mitt i mellan så blir ingenting riktigt bra.

Har man koll på sina blixtars färgtemperaturer på olika styrkenivåer så kan man kompensera detta med antingen CTO- eller CTB-filter och därmed få en enda färgtemperatur att vitbalansera efter.

Olika blixtfabrikat ändrar färgtemperatur olika mycket mellan svagaste och starkaste styrkan. Vissa massor och andra pyttelite. Ofta brukar priset på blixtarna gå hand i hand med färgtemperaturens stabilitet över hela omfånget.

Vidare så kör många med inställningsljuset igång samtidigt som blixten är inställd på svag styrka vilket ytterligare drar ner färgtemperaturen. Ponera en 250W-lampa som lyser med 2500 Kelvin som blandas med en blixt på 9Ws. Då är det en bra bit ifrån "dagljustemperatur" som blixtarna ofta marknadsförs med. Inställningsljuset hinner INTE slockna när blixten går av. Många blixtar släcker inställningsljuset för att markera att blixten laddar upp, och tänds när blixten är redo. Men detta sker efter att blixten bränt av.

Som sagt, detta är enkelt åtgärdat med lite fjärdedels CTB som man kan dubblera efter behov, och koll på de olika blixtarnas temperatur.

Vidare så behöver man naturligtvis inte vara så petig, men om man funderar på varför det inte riktigt går att vitbalansera porträtt bra, eller om man ger sig på att försöka fotografera med maximal kvalitet och har tiden att laborera så kolla upp detta. Bara ett litet tips.

Så om jag har ett cto i svagt kvällsljus med stark blixt för porträtt kan det leda till att personen blir helt gul i ansiktet?
 
Oftast brukar man väl justera vitbalansen mot sitt motiv, vilket kan leda till att bakgrund, förgrund och omgivning kan se knasigt ut om man har helt fel ljus.

Är det vanligt att gelsen deformeras vid användning? Bör jag söka annan lösning på montage?

Mvh, Anton.
 
Lånar tråden lite!

Hur funkar det med studioblixtar? Funkar vanlig färgad typ plastficka, eller är den för tunn? Vill ha ett riktigt "tjockt blått" ljus från min studioblixt via filter. Vill ej leka med vitbalans mm i efterhand.

Mvh
Johan
 
Tips med gel

Om du ska fota solnedgångar med modell i förgrunden så kan gels göra underverk. Olika färger på filtren kan skapa helt olika färger på himlen.

Se bara till att fota modellen med ett gråkort först så är det mkt enkelt att få till rätt vitbalans på modellen med pipetten i LR3.

Utan gels så får du en rätt gul och varm solnedgång.
Gul/orange filter ger en blåaktig himmel efter att ha korrigerat vitbalansen för normal hudfärg
Grönt filter ger en rosa/rödaktig

Jag antar att blå ger gult och röd ger grön men det har jag aldrig provat själv.
 
Fick hem ett Rosco strobist kit med gels idag.. Har dock två problem. Hur fäster jag dem på en Nissin Di866mkII? Gelsen går bara att vika ca 1-2mm över kanterna på blixten så kardborrevarianten verkar kört.



Sedan, hur förvarar ni era gels? De ligger i en ask nu, staplade på varandra med pappersbitar imellan som berättar vilket gel som är vilket.. Finns det någon bra lösning på att hålla dem organiserade?

Mvh, Anton.

Ja brukar lägga den jag använt överst med papper imellan i asken.

Tomas
 
Förr, när man använde film var blixtrören färgade brungula för att ge en lämpligare vitbalans. Numera ser man inte längre färgade glas på lysrören. Det är säkert onödigt då det är så lätt att reglera de tre bildbehandlings reglagen Cyan-röd, Magenta-grön och Gul-blå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.