ANNONS
Annons

Färgfilter på blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

iJen

Aktiv medlem
Hej!

Undrar om ngn har erfarenhet av att fotografera med färgfilter på blixt.

Vilka färger ska användas till vilket ljus och andra bra saker att tänka på innan köp?

Tack på förhand!
 
Kamerablixt eller studioblixt? Till studioblixt har jag sett fotografer använda filter för att färga bakgrunden. (Bakgrunden vit från början)
 
En kamerablixt är utan något fägfilter lika "vitt" som dagsljus, dvs för att lätta upp skuggor utomhus i solsken så skall du köra kamerablixten utan färgfilter.

Om du fotar inomhus där glödlampor lyser upp, så kan du sätta på ett gult färgfilter för att få blixtens vita dagsljus att bli som glödlampsljus.

Om du fotar på kontoret där de har lysrör så kan du använda det gröna färgfiltret för att få blixtens vita dagsljus att bli som lysrörsljus.

Utöver dessa kan du leka med färgfilter, t.ex. sätta på gult filter och välja vitbalans för glödlampa, fastän du fotar i dagsljus i övrigt. Då får du omgivningen blåaktig men ditt motiv blir belyst som vanligt.

Slutligen är det bara att leka med färgfilter hej vilt och upptäcka hur saker ser ut i "fel" ljus ;)
 
CTO (CTO=Color Temperature Orange)
Används för att få varmt ljus från blixten (på filterna till Nikons blixtrar finns en liten vit glödlampa)
och man använder de filtren i rum med glödlamps ljus för att få samma färgtemeratur i rummet.

CTB (Color Temperature Blue) används för glödlampa till dagsljus.

Är det lysrörsbelysning (grönt ljus) i rummet så används ett grönt filter (på Nikons filter finns en liten vit lysrörslampa.

De andra (blåa , röda , gröna , gula , lila m.m) filterna kan användas till att färgsätta t.ex bakgrunder.

I dessa filmer använder Joe McNally CTO filter.

http://www.youtube.com/watch?v=ntoRpQCY60U

http://www.youtube.com/watch?v=W3azZ0wIXpo&feature=related


En till länk där CTO används.

http://www.hansvandevorst-blog.com/?p=178
 
Färgfilter dödar stor del av blixtljusets styrka.
Därför är "plastkåporna" inget bra. Använder hellre mkt tunn plastfilm.
Blått tar effektivt död på den hemska oranga färgen som finns när du exempelvis plåtar i rum med furutak samt väggar. Orange dödar blåstick i t.ex dagsljus som strålar in från fönster om du vill eliminera det.
Leka med färger är kul, särskilt om du sätter snoot på blixten och riktar den.
 
Fick hem ett Rosco strobist kit med gels idag.. Har dock två problem. Hur fäster jag dem på en Nissin Di866mkII? Gelsen går bara att vika ca 1-2mm över kanterna på blixten så kardborrevarianten verkar kört.

Sedan, hur förvarar ni era gels? De ligger i en ask nu, staplade på varandra med pappersbitar imellan som berättar vilket gel som är vilket.. Finns det någon bra lösning på att hålla dem organiserade?

Mvh, Anton.
 
Jag kör faktiskt med kardborre utan att vika över kanten på min Canon 580 EXII. Det räcker med den millimetern på främre kanten.
 
Självhäftande kardborre på sidan med ett litet "vik" över framkanten. Den delen som sitter på sidan använder jag till lite hemmagjorda snoots och annat.
 
Låter som en bra lösning.. Är väl inte så farligt med klister på blixten ändå om det inte löser upp plasten (superlim), borde ju gå bort med kemiskt ren bensin eller sprit om den dagen kommer när man vill ha bort det av någon anledning.

Tackar för infon,
Mvh, Anton.
 
Det satt redan självhäftande kardborre på blixten när jag köpte den. Det var inga problem att få bort dom och sätta dit egna. Klisterrester tog jag bort genom att gnugga lite med fingret eller skrapa med en nagel.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar