Annons

färgfilm

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
jag ska plåta lite bilder på ett större kalas snart och det är framförallt färg som önskas. känner mig så hemskt osäker på färg bara, särskilt då bilderna mestadels ska tas inomhus ( korten lär bli gula?)

jag har inget blåfärgat filter som kan råda bot på det. finns det annat knep att använda sig, typ val av film?

det är förvisso inte uteslutet att jag korrigerar färgerna i ps och kör ut de digitalt, men vill veta ändå.

Kör med en snabb (ISO 800) tungstensbalanserad film så bör du få fina bilder med neutrala färger.

Inomhus är det ändå ingen bra idé att använda blåfilter då dom stjäl ljus. Kommer inte ihåg exakt hur mycket, men har för mig att det är 1.5-2 steg.

Är det dia eller neg du är ute efter, neg så kan du ju alltid korrigera i kopieringen. Dia så kan du välja en film som är avseed för tungstensbelysning

det är negativ färgfilm jag ska köra med.
och det går ju att korrigera ja, tänkte inte på det.

vilka filmer är tungstensbaserade? hittade ingen info om det när jag kollade på filmer...

fuji superia 800 är det nåt månne?

ljusförhållandena är nog inte så bra.

finns det några nackdelar med att pressa färgfilm förresten? för reala har jag ju hemma.

ok. kör nog med 800-film.

bra att du skippade min fråga om tungsten där, jag läste inte ditt inlägg ordentligt.-)

kodak porta fanns visst också i 800. det är gruppbilder och porträtt jag ska ta så den vore kanske lämplig. men den kunde ju vatt billigare.

agfa vista 800 vad e det för nåt? är den typ som superia?

Blixt?

Tänk på att blixtljus har samma temperatur som dagsljus, så om du har tänkt använda blixt får du i så fall korrigera för det om du väljer konstljusfilm. De gånger jag har fotat stora fester har det blivit en del blixtbilder.

Anna... var säker på att 800 iso räcker för att du ska slippa fota utan blixt (för det är väl vad du är ute efter). Har du inte väldigt ljusstarka objektiv så skit i det, att kombinera iso 800 med blixt är meningslöst. Kör på vanlig 200 iso neg. färgfilm (kodak eller fujifilm eller whatever) plus blixt och ta alla "übertips" här med en nypa salt. Och tänk på att du kommer vilja ha ett par rullar, kostar de 80:- och uppåt är det inte särskilt kul.

ohls skrev:
filmer som är tungstensbaserade från kodak inåller ett T i slutet som 160T t.ex

filmen är inte "tungstensbaserad"

Tungsten = Wolfram och syftar på glödljus d v s att filmen ger korrekt färgåtergivning med glödlampors färgtemperatur, fotar du ute med sådan film blir det blåstick.

Att säga att de filmerna ger "korrekt färgåtergivning" känns fel. Filmerna ger en manipulerad färgåtergivning och inte som det ser ut i rummet, alltså det som ditt öga ser.

ariadne skrev:
kodak porta fanns visst också i 800. det är gruppbilder och porträtt jag ska ta så den vore kanske lämplig. men den kunde ju vatt billigare.

agfa vista 800 vad e det för nåt? är den typ som superia?

Jag har bara positiva ord om Portra 800, visst kostar den.. men det är den värd tycker jag. Jag har tagit olika typer av inomhusbilder med den och varit nöjd. Visst kan det bli lite gult i den.. men jag kopierar mina bilder själv och då är det inga problem.

Anna, en ISO 800 film som är mycket bra är Fuji NPZ 800. Jag tycker det är den bästa av alla negativa ISO 800 färgfilmer jag provat. Tyvärr säljs den inte i småbildsformatet i Sverige, men om du tänkt använda din Rolleicord är det inget problem. Den finns i 120. Som alla dagsljusfärgfilmer ger den förstås gulstick i lampljus utan filter.

Olle

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto