Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgfilm -> Svartvitt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Synneby

Medlem
Hej,

jag har en liten fråga som jag suttit och klurat på som jag hoppas att ni kan hjälpa mig besvara. Jag har sedan väldigt nyligen fått tillgång till ett mörkerrum och börjat fota analogt igen. Vilket är väldigt kul. Ännu roligare är att jag hittat en gammal filmrulle som varit borttappad under några år. Jag vill ju såklart få leka med denna filmrulle i mitt nya mörkerrum, men, det är en FÄRGfilmrulle... Min fråga är nu, kan jag framkalla denna färgrulle som om det hade varit en svarvit rulle? Jag förstår självklart att jag kommer förlora all färginformation om jag gör detta men skulle mycket hällre framkalla den själv än att lämna in dem till nån fotobutik. Någon som vet?

Filmen i fråga är en Kodak Ultra 400 ISO rulle och framkaller/fix är Tmax.
 

Inte vara så negativ nu (dålig humor, jag vet). Det kan gå, vet inte säkert med film som är menad fö C-41 men E-6 film har jag sett framkallad som S/V med förvånadsvärt bra resultat. Bäst är nog att rota igenom diverse sidor på nätet och se om någon gjort detta.
 
Det går, men du kommer få ett extremt tätt negativ och du kommer sabba dina vätskor.

Jag föreslår att du lämnar in den för framkallning. När du väl har ordentliga neg kan du kopiera precis som om det var svartvit film, på svartvitt papper.
 
Om du inte tappat bort filmen i frysen kommer den att se ut som skit hur du än framkallar den, så gör vad du vill med den. Det går bra att framkalla färgfilm i svartvit kemi om man är ute efter dåliga svartvita bilder.
 
Tack för alla svaren! Det verkar ju vara lite olika uppfattningar om det här kan bli bra eller inte eller om det i huvud taget kommer fungera. Så, jag testar helt enkelt. Blir ett kul litet experiment. Återkommer med resultaten.
 
jag har framkallat massor av färg film i sv-v kemi, och det funkar alldeles utmärkt, brukar köra någon 3rullar för 50sek som man kan köpa på maken eller vart som helst. Billigt som fan och duger enligt mig för att experimentera med. Finns några bilder i min profil som är gjorda på detta viset. Kör hårt och prova friskt (du kommer inte sabba några vätskor)
 
jag har framkallat massor av färg film i sv-v kemi, och det funkar alldeles utmärkt, brukar köra någon 3rullar för 50sek som man kan köpa på maken eller vart som helst. Billigt som fan och duger enligt mig för att experimentera med. Finns några bilder i min profil som är gjorda på detta viset. Kör hårt och prova friskt (du kommer inte sabba några vätskor)


Kör du några speciella vätskor?

Jag råkar ha massor med färgrullar, och en sån där burk med spolar som man rullar upp filmen på så jag tänkte jag skulle införskaffa vätskor och köra i badrummet.. haha
Men jag har ingen aning om vad jag ska ha, eller var jag hittar det!
=)

Har bara framkallat svartvitt tidigare.
 
Varför chansa?+ om du sabbar den så kanske du mister en dröse bilder som du gärna haft kvar. Jag skulle lämnat in den. Alternativt testa först med en färgfilm som du kan avvara för experiment.

Hos

www.photax.se

hittar du allt du behöver samt en hel del tips för filmframkallning mm.
 
Kör du några speciella vätskor?

Jag råkar ha massor med färgrullar, och en sån där burk med spolar som man rullar upp filmen på så jag tänkte jag skulle införskaffa vätskor och köra i badrummet.. haha
Men jag har ingen aning om vad jag ska ha, eller var jag hittar det!
=)

Har bara framkallat svartvitt tidigare.

Några speciela vet jag inte, kodak t-max dev tror jag den heter =? Den är framtagen för kodaks svart vita rullar
 
Aha. Jamen dåså. =)
Jag mailade photax och frågade och dom sa att det inte gick. haha

Och så sa dom också att man bara kan återanvända två av vätskorna.

Jag har för mig att i gymnasiet så återanvände vi två vätskor hela tiden, medan vi bara droppade lite grand av den tredje på slutet eller något i vattnet.
Dvs jag tror vi återanvände framkallaren, som var det photax sa att man inte kunde återanvända..

Men är det verkligen så?
Jag är så himla säker på att vi bara hällde tillbaka allt i flaskorna... Fast det kan ju ha varit i mörkrummet för att ta fram kopior och inte för att framkalla filmen.. minns inte riktigt.

=)
 
beror på vad för kemi man kör mer.

om man kör R09 och en brukslösning på 1+50 tex så är det en "färsk soppa för stunden". Du kan köra en 2-3rullar med länre och längre tid, men det är inte något man sparar tills i morgon (detta har jag läst mig till, aldrig andvänt R09 själv).

Med T-max Dev så har man en lösning på 1+4 och ska då kunna köra upp till 12rullar 135 i det. och den håller upp till 6mån ut späd, tror jag.

Detta är bara några ex. Läs på flaskorna/påsarna så torde det stå i klartext där.
 
om man kör R09 och en brukslösning på 1+50 tex så är det en "färsk soppa för stunden". Du kan köra en 2-3rullar med länre och längre tid, men det är inte något man sparar tills i morgon (detta har jag läst mig till, aldrig andvänt R09 själv).

Jag har (mer eller mindre) empiriskt bevisat åtminstone för mig själv att man inte sparar spädd R09 över huvud taget, faktum är att jag nog inte ens skulle använda samma soppa till två filmer i rad vid samma tillfälle efter den betan.
 
Jag har (mer eller mindre) empiriskt bevisat åtminstone för mig själv att man inte sparar spädd R09 över huvud taget, faktum är att jag nog inte ens skulle använda samma soppa till två filmer i rad vid samma tillfälle efter den betan.

Detta är underligt då jag regelbundet använder samma till 5 rullar under en tid av runt 2 månader med gott resultat. Har inte läst mycket kemi men det känns väldigt underligt att en lösning som ändå består till stor del av vatten skulle gå från en hållbarhet på flera år till en hållbarhet på några timmar bara för att man späder ut den.

Då jag använder mig av 1:100 så kör jag bara ett varv dock.
 
Tror mycket beror på hur kräsen man är. Har svårt att tro att 5rullar har ett jämnt resultat. Jag har själv ingen lång mörkerrums erfarenhet, men jag har lärt mig att inte köra mer filmer än vad som är angivet och att inte spara soppan längre än sagt.
 
Detta är underligt då jag regelbundet använder samma till 5 rullar under en tid av runt 2 månader med gott resultat. Har inte läst mycket kemi men det känns väldigt underligt att en lösning som ändå består till stor del av vatten skulle gå från en hållbarhet på flera år till en hållbarhet på några timmar bara för att man späder ut den.

Då jag använder mig av 1:100 så kör jag bara ett varv dock.

Må så vara, och jag påstår inte att det är så att kemin dör sju sekunder efter man hällt av den heller, men för mig är risken att få en dålig framkallning inte värd att chansa på över huvud taget. Jag lät förvisso blasket stå månader (tiden går visst fortare än man tror ibland) snarare än veckor eller dagar, men jag har heller ingen lust att upptäcka exakt vilken tidsrymd som krävs för att resultatet ska bli kass. Det är ju inte direkt så att man kan göra om ifall negen blir skit. Eller helt blanka..

Fixa om kan man (väl?) göra ifall man har lite halo kvar, och om stoppet inte stoppar så tar väl fixet ändå, men (film)framkallaren tänker jag aldrig mer chansa på.

Nu kommer jag väl kanske att framkalla ungefär en film i månaden eller mindre om man gissar på ett snitt framöver, så för min del så går det ändå inte åt några kopiösa mängder kemi även om jag inte återanvänder en enda droppe av något. ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.