Annons

Färgfilm + s/v framkallare?

Produkter
(logga in för att koppla)

NycAcademy

Medlem
Nu har jag en fråga igen

Vad händer om man stoppar en neg färgfilm i en dosa och häller på Rodinal, framkallar som för en s/v film, fixar så etc.?

Jag kan ju förstå att det antagligen inte blir några bilder, men det kanske händer något annat spännande med filmen?

/rebecka
 
Det blir ett vanligt svartvitt negativ. Däremot lär du få experimentera på egen hand för att hitta exponeringsindex och framkallningstid för att få vettig kontrast.
 
va coolt!

så med lite envishet och experimentlusta kan man alltså spara sjukt mycket pengar på färgframkallning genom att framkalla filmen i sina vanliga vätskor?
Tjoho, min ekonomi tog just ett litet glädjeskutt!
/rebecka
 
det är ju grymt mycket billigare att framkalla film i skolan än på labb, eftersom jag är en snyltis som får framkalla gratis i skolan.

gratis=billigt

/rebecka
 
Det känns som om det saknas någon information för att vi skall förstå vad du menar :) Har du färgfilm gratis eller?
 
man, vad komplicerat allt blivit.
nu förklarar jag ordentligt.

jag går i skolan. i skolan läser jag foto. i fotot får man framkalla filmer gratis (det är ju skolan). man kan framkalla privata filmer gratis också.
jag är intresserad av konstiga effekter och experiment med bilder. jag har oframkallade färgrullar. att framkalla färgrullarna gratis i skolan blir alltså billigare än att betala för att få dem frakallade och kopierade på onoff. plus att jag får experimentiella negativ.
jag vinner alltså en massa, och förlorar inga pengar.
nu borde väl alla förstå mig? hihi
/rebecka
 
Men problemet är väl att du inte får färgbilder om du framkallar med s/v framkallare.
Så vad vinner du på att använda färgfilm istället för vanlig s/v film?
 
Tobiasl skrev:
Men problemet är väl att du inte får färgbilder om du framkallar med s/v framkallare.
Så vad vinner du på att använda färgfilm istället för vanlig s/v film?

Det är ju det som är poängen: experimentella negativ, kallas det. ;)

Rebecka: kör hårt. Om du blir nöjd kan du kanske lägga upp resultaten här så vi får se!
 
Jag undrar precis samma sak! Jag har fått utgången neg 120-färgfilm av en yrkesfotograf, men plåtar hellre färg digitalt. Men plåtar gärna 6x6 s/v, så jag vill prova att använda filmen jag fått.

Så har någon några bra råd ang. tider med T-max framkallare och Kodak Portra 400NC film....?

Har även lite gammal diafilm, funkar det....?


Jag kan givetvis prova mig fram, men om någon provat är det ju onödigt att "uppfinna hjulet" igen.

Jag är fullt medveten om att resultatet kan bli något udda, men det är OK.

Janne
 
666 skrev:
Jag undrar precis samma sak! Jag har fått utgången neg 120-färgfilm av en yrkesfotograf, men plåtar hellre färg digitalt. Men plåtar gärna 6x6 s/v, så jag vill prova att använda filmen jag fått.

Så har någon några bra råd ang. tider med T-max framkallare och Kodak Portra 400NC film....?

Har även lite gammal diafilm, funkar det....?


Jag kan givetvis prova mig fram, men om någon provat är det ju onödigt att "uppfinna hjulet" igen.

Jag är fullt medveten om att resultatet kan bli något udda, men det är OK.
x
Janne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.