Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgfel

Produkter
(logga in för att koppla)

Graze

Aktiv medlem
När jag jobbar i Photoshop har färgerna helt plötsligt ändrat sig. den vita är klart ljusgul men när jag sparar bilden i "Spara för webben" blir bilden vit. Är det någon som vet vad som hänt?

Kan de blivit något fel i din färginställning ?
Vad har du för inställningar på Preferences - Color settings ?

Jag antar att du menar att när de blir vitt så blir de rätt, och det är för att när du tar "spara för webben" så konverterar PS automatiskt till sRGB, vilket är webbens standard färgrymd.

Var hittar jag det? Jag har svenska versionen och har lite svårt att översätta.
Om jag förklarar lite bättre så om jag tittar ner på de små rutorna till vänster som avgör vilken bakgrundsfärg jag har så är den vita gul, klickar jag sen på rutan så kommer ju färgväljaren upp och då skall den vara vit för markeringen är längst upp i vänstra hörnet. Men som sagt sparar jag denna "gula" så blir den vit i "Spara för webben"

Jag förstår ingenting! Jag försökte göra en gul bild så ni skulle få se hur gul den blev. Drog upp den riktigt röd-orange för att den då skulle bli lite gul som jag har på den vita men när jag sparade den röd-oranga bilden blev den grön när jag sparade den i "Spara för webben" Jag har kollat runt och den är inställd på RGB och jag ser inget konstigt någonstans :)Usch vad rörigt det blev.....

Öppna PS. På engelska i menyn view->proof setup->Working CMYK

Står något annat visas färgerna i PS fel. Visar det gult är skärmen inte kalibrerad. Eftersom det blir "bra" efter "spara för web" så innebär det att du/ni sannolikt använder fel färgprofil för skärmen.

Skapa en egen och kalibrera. Då bör allt bli rätt.

Kolla så att proofing är inställt på bildskärmen (som innehåller din förhoppningsvis kalibrerade färgprofil)

NEJ, du ska absolut inte ha proofing, vilket är samma sak som korrekturinställningar på svenska, inställd på Monitor RGB = Bildskärms RGB. Det du gör genom att ställa in den på så sätt är att avaktivera färghanteringen i Photoshop. Du får alltså Photoshop att bete sig på samma sätt som t ex Internet Explorer eller andra »dumma« program, som inte kan läsa av en skärmprofil.

Stefan

Så vad skall det stå på:
view->proof setup->?

Bry dig inte om att aktivera den funktionen innan du vet hur du ska använda denna del. Den är till för att du ska kunna granska hur bilden kommer att förändras när du ska skriva ut bilden. Innan dess har jag denna funktion avaktiverad. Att sätta den på Monitor RGB är det enda sättet att få Photoshop att inte färghantera, dvs ge lika dålig färgvisning som t ex Internet Explorer.

Stefan

Jo jag har också förstått det så långt.
Men min var inställd på "Working CMYK" utan att jag har valt något. Installerade nya ps igår.

Jo jag har också förstått det så långt.
Men min var inställd på "Working CMYK" utan att jag har valt något. Installerade nya ps igår.

Det är den från början, så det är som det ska vara. Bara se till att »Proof Colors« inte är förbockat innan dess att du verkligen vill använda denna för att se hur bilden kommer se ut i samband med en tryckning/utskrift.

Stefan

Har liknande problem med mitt Photoshop CS4, vitt blir smutsgult och färgerna därefter. Har ställt in färgprofilen enligt anvisningar med det tycks inte hjälpa. Inga problem med andra bildprogram, i Elements t.ex blir färgerna precis som de ska. Dock har jag upptäckt liknande tendenser i Windows Image Viewer, undrar om det kan bero på någon inställning i Vista?
Jag använder en Samsung-monitor, kalibrerad med det medföljande programmet (Natural Color Pro) och har som sagt aldrig haft problem tidigare.

Per

Samma här

Jag har också en ny Samsungskärm som jag kalibrerat med hjälp av deras medföljande program. Fantastiska färger på skrivbodret och webben. (Win XP). MEN: i PS Elements blir det vita gult... Det fantastiska är att man kan välja att ha vitt som "desktop" eller vad det kan heta (ramen runt själva bilden) och det ser ok ut. Om man öppnar en ny, tom bild som bara består av en vit ruta, så är den gul... Syns jättetydligt eftersom ramen runt är vit. Färgväljaren tycks heller inte kunna se skillnad på dessa fält, trots att det är helt uppenbart.
Nu har jag stängt av färghanteringen (alltså varken sRGB eller AdobeRBB) och det hela ser då helt ok ut. Så sparas även bilderna, utan profiler. Vad är detta för skumt egentligen!!!

Samsung

Frågan är om det är Samsung-skärmarna som är problemet? Jag har nämligen också Samsungskärm och när jag startar upp Photoshop säger den att bilskärmsprofilen verkar vara deffekt. Ignorerar jag profilen så funkar det bra och vitt blir vitt :)))

Lyckades lösa problemet, tror jag. Tydligen kan Windows (XP/Vista) köra flera färgprofiler parallellt och uppenbarligen plockar olika program information från olika källor (länge leve Microsoft...). Märkligt nog har de flesta av mina fotoprogram klarat sig tidigare, men Windows Image Viewer och Olympus Master hade problem med vitbalansen (dock inte lika illa som Photsohop). I mitt fall hjälpte det att gå in i Kontrollpanelen och återställa grundinställningarna. Tyvärr minns jag inte exakt hur jag gjorde, men det kan mycket väl räcka med att öppna rutan och välja "OK". Nu ser färgerna ut som de ska i alla program och inget tycks ha påverkat skärmprofilen, den ser ut precis som den brukar.
Så det är nog inget fel relaterat till Samsung eller Natural Color Pro utan snarare ett snårigt upplägg av Windows som spökar. Jag läste för övrigt någonstans om liknande problem på skärmar som kalibrerats med Spider 3 och liknande.

Jörgen: Att Photoshop återger vitt i t.ex menyer eller bakgrunder korrekt beror på att de hör till den "hårda" delen av programmet som inte rör själva bildhanteringen (den "mjuka" delen). De arbetar efter samma inställningar som Windows.
Funktionen du nämner är vad jag förstår en "fusklapp" som man använder för att se hur bilden kommer att återges fristående på bildskärmen (t.ex i Windows bildgalleri). Det är inget fel på färgerna när du öppnar bilden i sRGB/Adobe RGB, de återges bara annorlunda. Om du däremot använder läget för redigering så kastar du bort sRGB/Adobe RGB-datan i bilderna, de kommer att se tämligen konstiga ut när du öppnar dem i ett annat program.

Är knappast någon mjukavaruexpert men hoppas vi alla blev lite klokare i alla fall.

Per

Jag blir så störd på att detta ska vara så svårt. Är ju trots allt bara civilingenjör... Har nu hur som helst provat att i Windows skärmegenskaper helt enkelt välja sRGB och strunta i alla de tusen andra tillgängliga (inklusive mina egna) profilerna -och: voila! Nu beter sig PS mera normalt. Så nu får det helt enkelt bara se ut så här ett tag.

Har liknande problem med mitt Photoshop CS4, vitt blir smutsgult och färgerna därefter. Har ställt in färgprofilen enligt anvisningar med det tycks inte hjälpa. Inga problem med andra bildprogram, i Elements t.ex blir färgerna precis som de ska. Dock har jag upptäckt liknande tendenser i Windows Image Viewer, undrar om det kan bero på någon inställning i Vista?
Jag använder en Samsung-monitor, kalibrerad med det medföljande programmet (Natural Color Pro) och har som sagt aldrig haft problem tidigare.

Per
När du får sådana problem brukar det bero på en korrupt skärmprofil. Natural Color Pro verkar inte kunna skapa en korrekt skärmprofil. Om du inte vill skaffa en skärmkalibrator så använd åtminstone Adobe Gamma. Se sedan till att den profil som du gjort är laddad i inställningen för Bildskärmar.

Stefan

Jag blir så störd på att detta ska vara så svårt. Är ju trots allt bara civilingenjör... Har nu hur som helst provat att i Windows skärmegenskaper helt enkelt välja sRGB och strunta i alla de tusen andra tillgängliga (inklusive mina egna) profilerna -och: voila! Nu beter sig PS mera normalt. Så nu får det helt enkelt bara se ut så här ett tag.

Om din skärm har ett färgomfång som motsvarar sRGB är det en bra lösning. Men sannolikt använder din skärm andra röda, gröna och blå grundfärger än sRGB utnyttjar. Då kommer du se fel färger på din skärm.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar