Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgfel för web

Produkter
(logga in för att koppla)

gatsu

Aktiv medlem
Hejsan!

Laddade upp ett par bilder på min blog på blogspot.com i vanlig ordning, men jag fattar inte vad den gör med färgerna. Jag har bockat i convert to srgb, samt embed color profile. Samma bild uppladdad på wordpress ser ut som den gör på min dator, men som sagt på blogspot tappar den all färg o ser allmänt skev ut? Nån som kan förklara?
Blogspot: http://4.bp.blogspot.com/_eCSqh_lGB...AABfY/BSEwIi70GRY/s1600/20100907-DSC_9979.jpg

Wordpress: http://torderiksson.files.wordpress.com/2010/09/20100907-dsc_99792.jpg

Hejsan!

Laddade upp ett par bilder på min blog på blogspot.com i vanlig ordning, men jag fattar inte vad den gör med färgerna. Jag har bockat i convert to srgb, samt embed color profile. Samma bild uppladdad på wordpress ser ut som den gör på min dator, men som sagt på blogspot tappar den all färg o ser allmänt skev ut? Nån som kan förklara?
Blogspot: http://4.bp.blogspot.com/_eCSqh_lGB...AABfY/BSEwIi70GRY/s1600/20100907-DSC_9979.jpg

Wordpress: http://torderiksson.files.wordpress.com/2010/09/20100907-dsc_99792.jpg

Bilderna är identiska på min dator! Har du problem med din webbläsare? Pröva något annat än explorer. Firefox t ex:

Jag laddade hem bilderna för att undersöka den inbäddade ICC-profilen.
Den från Blogspot (...9979.jpg) har inte någon profil i filen medan den från Wordpress (...99792.jpg) har sRGB.

Kan Blogspot hitta på dumheter med filen innan den läggs ut?

Testade båda blogspotsidorna i både firefox och IE, samma fel. Men wordpressidan ser riktig ut i båda webläsarna?

Hmm, en polare testade att kolla sidorna i sin internet explorer, samma fel hos honom.

Ja det var nåt sånt jag funderade på med om blogspot hade nåt hyss för sig.

Ja det är samma sak på jobbet, fast här har jag bara IE att testa. Suck. Får nog in på blog-inställingarna och leta lite, se om det finns nåt man kan ändra där då.

Precis som Göran skrev saknar blogspott-versionen färgprofil. Detta gör att denna bild aldrig kan visas rätt oavsett vilken webbläsare som används. Att det inte blir någon skillnad i Explorer förklaras enkelt av att Explorer helt enkelt inte kan läsa färgprofiler över huvud taget. I denna webbläsare är båda versionerna utom kontroll och kommer visas lika.

Tråkiga är ju att det inte finns några direkta inställnigar man kan göra vid bilduppladdning på blogspot. Så hur kommer man runt detta? Varför läser inte blogspot in färgprofilen?

Nä, du har rätt. Det finns ingen dokumentation om färghantering på Blogspot (eller Blogger). Dock förstår jag om de tar bort ICC-profilen ur bilder. Börjar man räkna på det blir det väldans massa terrabyte som måste lagras som de kanske tycker är onödiga med tnke på att de flesta i välrden använder Explorer som ändå inte kan läsa profilen (jag vet egentligen inte, det var bara en teori;).

Du får väl helt enkelt välja Wordpress och därmed använda din konsumentmakt...

Lycka till!

Tack för alla svar. Det får nog bli som du skriver Dick, flytta över helt enkelt. Lite synd då jag tycker blogspot är mycket smidigt annars. Men det är väl bara lite inlärning så kanske wordpress känns lika hemma.

Jag tror inte det har med färghanteringen att göra, utan hur komprimerad jpeg-filen är. Blogspot-filen är bara hälften så stor som WP-filen. Spara om WP-filen och komprimera den tills den blir runt 240 kb, kolla vad som händer med den röda färgen.

Hmm, när du säger så. De liggande bilderna jag har är 1000px breda, men de stående bara 800px på längsta sidan. Kan alltså bli för stora filer med 1000px som ställer till det?
Ska se om jag hittar nån max-siza att hålla sig till då. Tycker 800px liggande blir för litet, men kanske får gå tillbaka till det.

*edit* Fast den andra stående bilden på klätterställningen var ju lika färgfattig :(

Det har inte med dimensionerna att göra, du kan ha bilder i dimensionen 1000x700 pixlar i många olika bytes. Ju mer du komprimerar en jpeg-fil, desto mer data kastas bort.

Hej igen!

Var det inte så att du tagit samma bild och laddat upp till två olika mål (Blogspot och Wordpress)? Efter det är det har den ena bilden blivit mindre till storleken (med andra ord så har Blogspot tagit bort en massa information alternativt komprimerat hårdare på egen hand). Om så är fallet står faktum kvar: Blogspot tar bort ICC-profilen från bilder.

Skulle vara intressant om någon annan kunde styrka eller dementera detta!?

//Dick Bender

Jo det var exakt samma fil till båda siterna. Måste ju alltså finnas en max storlek (kilobyte) som blogspot tillåter, men frågan är var gränsen går?

Hej igen,

Återigen så gissar jag, men jag har svårt att tro att det finns en maxgräns i kb (eller det finns det naturligtvis också för att man inte skall kunna ladda upp hur stora bilder som helst). Jag tror snarare att den "strippar" filen på vad den tycker är onödig information samtidigt som den konverterar om filen till en komprimering som de har fördefinierat.

//Dick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar