Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

färgfel efter kalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

joelchr

Aktiv medlem
Jag kalibrerade skärmen på min bärbara dator (dell inspiron 1501), innan jag flyttade till en fhs i Jämtland och tänkte att det vore bra. Men det blev inte särskilt bra, utan istället har jag röda färgskiftningar och grötiga konturer i skuggan.
En kompis hade liknande problem efter en kalibrering av en bärbar, men då fick hon istället dåliga färgövergångar som gav henne fyrkantiga övergångar. Det löstes genom att skicka in datorn till tillverkaren... Det är något jag helst inte vill...

Jag kalibrerade med en Colorvision (inte spyder) 1 eller 2, med Pantone photocal 2.7 som mjukvara. Jag kör XP och det är 32-bitars färgdjup.
 
Nu är jag absolut grön på området,
men det är inte så att du kör andra kalibreringsprogram sammtidigt.
Adobe Gamma exempelvis.

Det kan ge störningar.
 
Prova med att gå in i egenskaper ifrån skrivbordet, inställningar, och sedan avancerat. Där så går du på färgamatchning och kollar vad din ICC profil heter. Vet inte vad den ska heter med din kalibrerare. Men prova att ta bort dom du har som standard, så att det står att det står <ingen> standard ICC. och sedan starta om datorn. Om skärmen fortfarande är keff så är det nog inte kalibreringen.

MVH Ralf
 

Bilagor

  • icc.jpg
    icc.jpg
    61.8 KB · Visningar: 339
Har inte Adobe Gamma och icc-profilen var "borta", men när jag satte den som standard (igen) och startade om datorn, så hjälpte det inte... Suck... Jag orkar inte skicka in datorn...
 
Det är inte så att du har dragit i färgerna och kontrasten i mjukvaran för grafik kortet? eller att dom blivt ändrade av kalibreringen? Kanske kan gå in i mjukvaran och återställa den (om du inte redan har gjort det). Och sedan göra om kalibreringen.
 
Efter att min colorvision spindel kört lägger han sin senaste profilen som standard i rutan du kan se i ovan inlägg. Så prova att lägga till din senaste profil där och se vad som händer.
 
Jag bor ca 80-90 mil från kalibratorn, så det är lite svårt att göra om det, så därför vill jag helst lösa det på annat sätt...

Och som sagt, profilen ligger som standard.
 
Jag använder också en Inspiron 1501 som jag kalibrerar skärmen på. Jag har upplevt två gånger nu att färgerna lagt av komplett på skärmen, visar alltså så dåligt att bilderna i praktiken är värdelösa, som om de visades i 16 färger eller så. Efter ominstallation av drivrutinerna har det löst sig. Jag rekommenderar att du laddar ner från Dells egen support.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.