Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgfattiga bilder...?

Produkter
(logga in för att koppla)

lulemarcus

Aktiv medlem
Hejsan, har en fråga.

Har ett besynnerligt problem som jag gärna skulle vilja ha hjälp med.

Det är nämligen så att i princip alla mina foton blir väldigt färglösa och tråkiga utan efterbehandling. Nu skulle jag ju lätt kunna skylla på min utrustning eller min teknik men det besynnerliga är att bilderna blir kanon snygga så fort ett objekt (typ ett porträtt) upptar större delen av bilden.

Nu kan man tro att objektivet fungerar bättre vid full zoom, men så är det INTE. Det spelar ingen roll om jag knäpper vif 35 eller 85 utan det är själva "motivet" som verkar ha betydelse.

Är det någon som kan ge mig en vettig förklaring???

Jag har en Canon EOS 300 med orgninal zoom 28-80 5,6.
 
kan inte ge svar på detta kör med samma fast en 28-90 lins och får inte samma problem.
enda gången jag får färgfattigt så är det pga att jag har sido eller motljus källa som är stark. annars får jag väldigt bra färg både med koda & fuji rullar , provar nu konika vx200 och får se hur bra den är men tom Göfab 10:an 12rullar ger mycket bra bilder
 
Min gissning är att du är ute i fel ljus för den typ av bilder du jagar men det är knepigt att säga utan att se exempel. Har du någon exempelbild att visa?
 
Tyvärr inga bilder att visa...

...men om man sliter fram ett gammalt fotoalbum med bilder tagna 1970 (blekta) så kanske ni förstår på ett ungefär (lite överdrivet dock).

// Marcus
 
okej jag förstår vad du menar.
min okvalificerade gissning är att du får felatigt ljus när du fotar, dvs ngn ljus källa stör och jäklas.
ust så som du beskriver får jag om jag fotar i direkt motsols ljus en solig sommar dag.
 
Tobbe K skrev:
okej jag förstår vad du menar.
min okvalificerade gissning är att du får felatigt ljus när du fotar, dvs ngn ljus källa stör och jäklas.
ust så som du beskriver får jag om jag fotar i direkt motsols ljus en solig sommar dag.

Kan det mycket väl vara. Har haft min kamera i snart två år och det är i regel vid "mycket sol" eller "mycket mörkt" som bilderna blir sämst. det jag tycker är konstigt är att närbilder på alla bränvidder blir bättre än "landskap".

Ska tänka på ljuset bättre vid nästa semesterrulle.

// Marcus
 
Fotograferar man mitt på dagen så blir det ofta rätt uselt. Att det blir bättre vid närbilder beror nog på att du har ett mindre kontrastomfång att spela med eftersom hela ditt motiv befinner sig i samma ljus.
 
jimh skrev:
Fotograferar man mitt på dagen så blir det ofta rätt uselt. Att det blir bättre vid närbilder beror nog på att du har ett mindre kontrastomfång att spela med eftersom hela ditt motiv befinner sig i samma ljus.

Låter som att det kan vara orsaken baserad på dina och andras åsikter.

Tack alla för er hjälp!

// Marcus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.