Annons

Färgerna blir annorlunda på papper (var: "Hjälp snälla nån")

Produkter
(logga in för att koppla)

pasaputte

Medlem
Hjälp snälla nån

Hej
jag har ett stort problem med mina undervatten bilder.
efter jag laddar mina bilder till dator från min ixus 750 allt går bra
jag försöker fixa bilder med auto level och auto contrast eller auto color med adobe photo shop
bilderna ser hur bra som helst på min skärm

när jag sänder bilderna till framkallning dem kommer tillbacka helt anorlunda det blå färg tar över allt i bilden .
efter jag skusterar igen med adobe att ta bord det blå och framkalla bilderna det är samma sak

Frågan

vad är felet här är det inställning på min skärm som visar mig perfecta bilder ellr från framkallning företag ????

skärmen är samsung 950B

framkallning hos fuji.se

snälla hjälp
 
Ett par saker som jag kommer att tänka på är...

du har antagligen ingen kalibrerad skärm och då är det svårt att gissa sig till hur det ska vara. KOlla också vilken profil labbet vill ha bilderna i. De flesta labb gör bilder med OK färger i sRGB.
 
Hej Camilla

jag har calibrerat skärmen med ganska många program som jag har testat

när jag sänder mina bilder jag sänder dem som JPEG filer
är det du menar eller har jag missat nåt
 
Sedan att tillägga .. vissa "consumer" labb har inte direkt kvalificerad personal, som då gör väldiga fel tex jag använde ett liknande labb som du, skulle ha svart vita bilder ... bilderna kommer tillbaka och färgen ja den är typ grön lilla blå!??! jag lackar ur och skickar in bilderna till Crimson och får tillbaka dem helt perfekta inga stick eller andra konstigheter! Och då ska man tillägga att jag inte använde prefix så det var inga ICC profiler medskickade utan inskickade i sRGB.

Så om du känner för att testa så anlita Crimson ;)

Jag ska in till detta labb nu och de ska lätt få med mig att göra!
 
Jadå www.crimson.se

Sedan får du välja vilket av de 4 alternativen du vill använda jag använder prefix för A4or
Och frontwebb pro för mindre typ 10*15 men på A4or vill jag ha den lilla extra kontrollen! Har dock aldrig provat större än A4.
 
Hej igen,
Bilderna ska vara i jpeg, ja... men kameran lägger på en färgprofil när du tar bilden (vanligtvis sRGB) har du inte ändrat något (under profil, convert to profile i PS) så är det nog OK. Om du ska använda Crimson (som är bra) så kan du ju dubbelkolla det här med profiler o vad det är för nåt med dem. Lycka till!
 
Millacamilla skrev:
Hej igen,
Bilderna ska vara i jpeg, ja... men kameran lägger på en färgprofil när du tar bilden (vanligtvis sRGB) har du inte ändrat något (under profil, convert to profile i PS) så är det nog OK. Om du ska använda Crimson (som är bra) så kan du ju dubbelkolla det här med profiler o vad det är för nåt med dem. Lycka till!

Använder du sRGB när du tar dina bilder?

Jag har ställt både PS och kameran på Adobe RGB och sedan hjälper det till att använda sig mer av RAW :)

Ger bäst resultat enligt mig, och det är rekommenderat av många!
 
Ja, jag fotar i Adobe RGB, RAW, bildbehandlar i Photoshop osv. men för bilder som ska printas i vanligt "konsumentlabb" brukar det vara bättre med sRGB, så därför gav jag det tipset.

Crimson däremot är mer av ett "proffslabb", de är mycket kompetenta o då är det en annan sak...
 
Millacamilla skrev:
Ja, jag fotar i Adobe RGB, RAW, bildbehandlar i Photoshop osv. men för bilder som ska printas i vanligt "konsumentlabb" brukar det vara bättre med sRGB, så därför gav jag det tipset.

Crimson däremot är mer av ett "proffslabb", de är mycket kompetenta o då är det en annan sak...

;) aha då ligger vi på samma våglängd :)

Sköt om dig!
 
jag ska testa bilderna är redan tagna som jag vill fixa men jag kommer att ändra på photoshop till rgb profile och jag kommer att testa crimson
tyvärr kamera har inte nån Raw funktion den är ixus 750

tack för era tips

mvh
patrick
 
På vissa ställen, typ proprint, finns en knapp när man laddar upp bilderna där man får säga till dom att inte meka med färgerna för man har fixat det själv.

// Richard
 
Kan du förtydliga lite vad du försöker göra. Hur försöker du välja profilen? I vilket program? Skriv det exakta felmeddelandet.
 
profile

efter jag laddade den filen med profile
jag försökte med adobe gamma från kontrol panel
jag får inte det att funka den säger skärmen inte är rgb

jag testade på drive rutin till nvidia att ändra color shema den hittar inte filen

är det nåt fel
 
Jag brukar bara använda profilen innifrån photoshop. När jag har en bild jag vill skicka till proprint öppnar jag bilden i PS och under Edit->Assign profile väljer jag ProPrint2. Då funkar det för mig, har du provat på det sättet?
 
hej igen

det var fel från mig nu uptäkte jag att det var en printer profile inte en monitor profile

vilken profile men ska använda för monitor när det gäller att få bra färger

finns det att ladda profiler från nätet
 
Jag ska väl inte ha "Adobe Gamma" under "Autostart" då jag har kalibrerat skärmen med Spyder2, eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.