Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färger som försvinner?

Produkter
(logga in för att koppla)

MalinS

Aktiv medlem
Hade lite problem när jag skulle spara några bilder från Photoshop.. Har först tagit bort färger genom Hue/Saturation och sedan lagt till gult och rött i bilderna genom Color Balance för att få en varmare bild.
Men när jag sparar bilderna så verkar dom här färgerna försvinna och bilderna blir rätt gråa. När jag öppnar bilderna i Photoshop ser det ut som det ska, men när jag kollar på bilderna i t.ex. ACDSee så är dom gråare.

Förstår inte vad som kan vara fel?
Bilderna är inställda på RGB Color och jag har ändrat till sRGB-profil.
Vet att jag hade samma problem förut någon gång, men då tror jag att jag bara ändrade till sRGB-profil eftersom jag inte hade gjort det då.

Bifogar en av bilderna.
 

Bilagor

  • 3_2_2_2liten.jpg
    3_2_2_2liten.jpg
    52.2 KB · Visningar: 461
Malin,
Om jag tittar på din bild i Photoshop, så har du inte bäddat in någon profil i bilden. Jag gissar att du använt Adobe RGB som arbetsfärgrymd och sparat bilden utan färgprofil. Kanske det är problemet med ACDSee, jag vet inte, jag har aldrig använt det programmet. När du sparar bilder för webben, bör du konvertera dem till sRGB och i övrigt när du sparar bilder, kryssa i rutan för ICC profil, så är du säker på att din bild visas med den färgprofil du använder/konverterar till i Photoshop. Om du tittar på bilder i andra program som inte är färghanterade, kommer bara sRGB att ge rimligt korrekt färgåtergivning.

Mvh/Lars-Erik
 
Joo, jag har ju bäddat in den i en sRGB-profil (genom Edit -> Convert to profile).. Och det är ju inte bara i ACDSee som bilden ser annorlunda ut. Det gör den ju också när jag lägger upp den på internet t.ex. Eller kollar på den genom "Den här datorn".. Der är endast i Photoshop som den ser ut som jag vill.
Dessutom är redan rutan för ICC-profilen ikryssad. Så det kan inte heller vara mitt problem.
 
en kontrollfråga som är i linje med Lars eriks kommentar

du konverterar till sRGB, inte bara sänder med profilen?

Roine
 
Låter som ett färgprofilsproblem av något slag. Har du aktiverat färghantering i ACDSee? Använder du en korrekt färgprofil för din skärm? etc...

/Mikael

PS Windows förhandsgranskare och webbläsare har inte färghantering DS
 
som jag skrev inledningsvis tycker ajg bilden ser bra ut

men upplever du den skillnaden du säger i ps så prova proofs funktionen i photoshop

1. öppna bilden, viktigt det är den du lagt på fotosidan eller den du har problem med i andra program, inte originalet som du sparade från

2. gör sen en kopia av bilden så du har två bilder

3. image-->duplicate

4. sen window-->arrange--tile vertical så de ligger bredvid varanda

5. sen klickar på ena bilden så den ena bilden är vald

6. välj sen view, proof setup och väljer nästan längst ner i listan Windows RGB

7. sen gör du antingen view --> proofs color, men ännu hellre ctrl-Y flera gånger och ser om den valda bilden ändras

det får inte bli nån skillnad, se i listen ovanför att det står samma profilnamn som du tror du har, sRGB

Roine
 
Roine:

Ok, har provat nu!
Kan inte se någon skillnad. Uppe i fönstret där filnamnet står står det "RGB/8" och sedan om jag trycker Ctrl+Y "RGB/8/Windows"... Då ska allt vara som det ska eller?
 
som jag förstår det är det inte fle på din bild i vart fall

steg 2

1. ta fram bilden i ps som du tycker den skall vara

2. öppna den i det program som visar den fel

3. försök få dessa bilder så nära varandra du kan

4. gör printScreen på datorn, hela skärmen hamnar då i klippbordet

5. Gå in i MSPaint, tex välj kör under startknappen o skriv mspaint

6. Klistra in (ctrl-v)

7. markera ut med markeringesverktyget så du får med båda bilderna omd et går och tryck ctrl C

8. Välj ny i ms paint utan att spara

9. gör klistra in och välj spara som, välj katalog o spara som jpg

10, ladda upp den här på fotosidan så vi ser skillnaden
 
jag upplever väldigt liten skillnad, dock ser jag skillnad, den nedre är något ljusare och klarare

gå in på www.roine.nu, absolut längst ner har jag en gråskala, ser du alla rutorna från vitt till svart där?

Roine
 
Tycker att den vita rutan inte riktigt är vit.. den är en aning grå. Kan tänka mig att min skärm är felkalibrerad.. Vet inte riktigt hur jag ska kalibrera? Sitter på en LCD-skärm.

Men tycker inte att det borde vara problemet ändå. Har ju som sagt inte haft det här problemet tidigare. Tycker att det är konstigt att det kommer nu helt plötsligt.
 
det är ju skillnad, det synns ju, men viss skillnad kommer det nog alltid att vara, men skillnaden på mina 2 kalibrerade datorer är väldigt vag.

men proofs i ps gav ju ingen skillnad

ett prov til är att du kolalr att du ser bilderna med samma bakgrund, tex svart, grå o vit bakgrund o se om du upplever skillanderna olika.

för de ligger nära varandra, och vi ser om andra svarar på hur de ser skillnaderna.

Du kan köra adobe gamma och följa den anvisningen, det gjorde jag innan jag köpte en spyder, den klarar lcd skärmar också.

Vissa lcd skärmar är känsliga för kontraster, så var min förra bärbara, den var inte bra för bildhantering. Bytte dator o det blev en väldig skillnad, så jag vågde köpa en lcd till min stationära o den är kanon.

Jag kan nog inte bidra mer än att jag ser en viss skillnad mellan bilderna, och som lars-erik skriver så borde de som inte färghanterar inte göra nått åt bilden om profil skanas elelr är sRGB om det är så att det inte är fel sRGB av nån anledning, den heter ju sRGB och nått mer, i mitt fall sRGB IEC61966-2.1
 
Jo, jag har samma sRGB som du!
Men ok, kan försöka köra Adobe Gamma...
I vilket fall som helst, jättetack för hjälpen!
 
Har suttit och pillat lite i Adobe Gamma nu.. Vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta.. Nu ser iallefall bilderna i princip likadana ut i Photoshop och ACDSee.. Kanske någon procent mer röd eller nåt i Photoshop.. Men när bilderna ser likadana ut i Photoshop och andra program borde inställningarna vara rätt?

Isånnafall börjar ju saker och ting falla på plats nu.. Har tidigare känt att bilderna i kamera-monitorn inte blir som på skärmen. T.ex. bilder som sett väldigt bra exponerade ut i min kamera-monitor brukar t.ex. vara överexponerade när jag väl tittar på dom i datorn. Nu tror jag att bilderna i datorn ser ut som dom gjorde på kamera-monitorn. Och det är ju helt klart en fördel..

Vad som däremot känns väldigt jobbigt nu är att jag antagligen haft fel inställningar hela tiden när jag fixat mina färger i photoshop och det borde ju innebära att alla bilder som jag lagt upp på t.ex. fotosidan och flickr hela tiden har sett annorlunda ut för andra. Så t.ex. en bild som jag tycker ser väldigt bra ut för mig kanske ser ut som fan för andra. Man kanske borde göra om allt och lägga upp igen så att det visas så som jag vill att det visas.

Jobbigt med kalibrering. Ingenting man verkar kunna lita på?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.