Zaphi
Aktiv medlem
Av någon anledning har jag på sistone upplevt att mina bilder känns rödare utanför photoshop än då jag jobbar med dem. Jag jobbar alltså klart bilden, sparar som TIFF och JPG som jag alltid har gjort, men när jag tittar på bilden utan att använda PS är den helt klart rödare. Var beror detta på?
Jag fotar i Adobe RGB men på sistone har jag jobbat med bilderna i sRGB verkar det som. Jag sparar även både TIFF och JPG i sRGB. Jag har en känsla av att min RAW-konverterare gör dem till sRGB, men jag skall kolla upp detta. Jag har även nyligen köpt en Spyder 3 Elite som jag kalibrerat med, kan det ha nått med den att göra? Jag har provat att spara som JPG och sparat för webb, men jag får samma problem.
Jag har inte kollat om även TIFarna blir rödare, men jag kan kolla det ikväll.
Nån som vet vad detta kan bero på?
Jag fotar i Adobe RGB men på sistone har jag jobbat med bilderna i sRGB verkar det som. Jag sparar även både TIFF och JPG i sRGB. Jag har en känsla av att min RAW-konverterare gör dem till sRGB, men jag skall kolla upp detta. Jag har även nyligen köpt en Spyder 3 Elite som jag kalibrerat med, kan det ha nått med den att göra? Jag har provat att spara som JPG och sparat för webb, men jag får samma problem.
Jag har inte kollat om även TIFarna blir rödare, men jag kan kolla det ikväll.
Nån som vet vad detta kan bero på?