Annons

Färger rödare utanför PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Zaphi

Aktiv medlem
Av någon anledning har jag på sistone upplevt att mina bilder känns rödare utanför photoshop än då jag jobbar med dem. Jag jobbar alltså klart bilden, sparar som TIFF och JPG som jag alltid har gjort, men när jag tittar på bilden utan att använda PS är den helt klart rödare. Var beror detta på?

Jag fotar i Adobe RGB men på sistone har jag jobbat med bilderna i sRGB verkar det som. Jag sparar även både TIFF och JPG i sRGB. Jag har en känsla av att min RAW-konverterare gör dem till sRGB, men jag skall kolla upp detta. Jag har även nyligen köpt en Spyder 3 Elite som jag kalibrerat med, kan det ha nått med den att göra? Jag har provat att spara som JPG och sparat för webb, men jag får samma problem.

Jag har inte kollat om även TIFarna blir rödare, men jag kan kolla det ikväll.

Nån som vet vad detta kan bero på?
 
Av någon anledning har jag på sistone upplevt att mina bilder känns rödare utanför photoshop än då jag jobbar med dem. Jag jobbar alltså klart bilden, sparar som TIFF och JPG som jag alltid har gjort, men när jag tittar på bilden utan att använda PS är den helt klart rödare. Var beror detta på?

Nån som vet vad detta kan bero på?

Eftersom Photoshop konverterar bilden med hjälp av din skärmprofil för att du ska få en korrekt visning av bilden, så ser bilden olika ut i Photoshop (och andra program som också har en korrekt förhandsvisning) och t ex en webbläsare som inte gör denna konvertering.

Stefan
 
i vilken profil har du skärmen? jobbar du för webben så är det bäst att konvertera till sRGB. sträva till att plåta och jobba i samma profil.
 
Den bildvisare som ger dig en rödare bild begriper inte att du har en wide-gamut skärm, dvs den bryr sig inte om din skärmprofil utan förutsätter helt fräckt att du har en vanlig standardskärm.
 
sRGB är en profil som dessvärre blivit standard i de flesta "amatörkameror" och även för utskrift av pappersbilder. Den resulterar i "grälliga färger", som nu folk för det mesta "tycker om".
Jämfört med den mer "riktiga" återgivning som AdobeRGB ger. Men som "amatörlabb" och enklare skivare inte klarar av. På enklare bildskärmar ser det OK ut, för det är för dem sRGB är gjord.
Sänder du en Adobe RGB bild till webben så ser den heltrist ut.
Likaså ser sRGB bilder på en högkvallitetskärm rätt kallibrerad för jäklig ut med kraftigt överdrivna färger.

Så antingen "rättar man in sig i ledet", eller så får man tjata om sitt bra var av Adobe RGB :)

Å sen har vi ju Profoto RGB som är "bättre än allt annat men som det inte finns möjlighet att publicera som - än.

/ Mats G
 
i vilken profil har du skärmen? jobbar du för webben så är det bäst att konvertera till sRGB. sträva till att plåta och jobba i samma profil.

Ja du, detta är också lite förvirrande. Jag fotar ju i AdobeRGB och kommer även försöka jobba i AdobeRGB i PS framöver eftersom mycket går till tryck. Men då undrar jag... är det inte meningen att jag skall ställa in den profilen som skapades då jag kalibrerade skärmen även i PS? Den heter typ EIZO eller nånting.

Mats G: Men, även om jag jobbar i sRGB i PS och det ser bra ut där så blir det ju fel utanför PS i sRGB, vad beror det på?


Ibland tycker man ändå att det kanske var bättre förr.
Jag vill fota, inte hålla på med färgprofilsmekk!! ;)
 
Ja du, detta är också lite förvirrande. Jag fotar ju i AdobeRGB och kommer även försöka jobba i AdobeRGB i PS framöver eftersom mycket går till tryck. Men då undrar jag... är det inte meningen att jag skall ställa in den profilen som skapades då jag kalibrerade skärmen även i PS? Den heter typ EIZO eller nånting.

Mats G: Men, även om jag jobbar i sRGB i PS och det ser bra ut där så blir det ju fel utanför PS i sRGB, vad beror det på?


Ibland tycker man ändå att det kanske var bättre förr.
Jag vill fota, inte hålla på med färgprofilsmekk!! ;)

Du har alltid hållt på med färgprofilsmek, men en gång i tiden visste du inte om det ;-) Tidigare fick vi den färgprofil som tillverkaren (Kodak, Agfa, Fuji) har bestämt, idag kan vi bestämma själva.

Och profilen för skärmen ska ju beskriva färgerna som skärmen har, inte Adobe RGB eller liknande. Läs de artiklar som jag har här på Fotosidan om färghantering så hoppas jag att det blir glasklart och färgsprakande.

Stefan
 
Tacka vet jag Tri-X i D76! Inga färger att hålla reda på ens! ;)

Jag skall läsa dina artiklar, tack!
 
J

Mats G: Men, även om jag jobbar i sRGB i PS och det ser bra ut där så blir det ju fel utanför PS i sRGB, vad beror det på?

Nu är jag inte Mats G, men jag repeterar:
"Den bildvisare som ger dig en rödare bild begriper inte att du har en wide-gamut skärm, dvs den bryr sig inte om din skärmprofil utan förutsätter helt fräckt att du har en vanlig standardskärm."

En liten tröst är att din "röda" bild troligen ser ok ut för alla de som verkligen använder en standardskärm.
 
Nu är jag inte Mats G, men jag repeterar:
"Den bildvisare som ger dig en rödare bild begriper inte att du har en wide-gamut skärm, dvs den bryr sig inte om din skärmprofil utan förutsätter helt fräckt att du har en vanlig standardskärm."

En liten tröst är att din "röda" bild troligen ser ok ut för alla de som verkligen använder en standardskärm.

Ok, det är mycket bra info. Tack!
Då förstår jag även varför detta har uppstått nu.
 
Ja du, detta är också lite förvirrande. Jag fotar ju i AdobeRGB och kommer även försöka jobba i AdobeRGB i PS framöver eftersom mycket går till tryck. Men då undrar jag... är det inte meningen att jag skall ställa in den profilen som skapades då jag kalibrerade skärmen även i PS? Den heter typ EIZO eller nånting.

Mats G: Men, även om jag jobbar i sRGB i PS och det ser bra ut där så blir det ju fel utanför PS i sRGB, vad beror det på?


Ibland tycker man ändå att det kanske var bättre förr.
Jag vill fota, inte hålla på med färgprofilsmekk!! ;)

Jo, det är lätt att komma vilse i dessa profiler.
Vill du att ARBETSFÄRGRYMDEN ska vara Adobe 98 (ett oftast bra val) så bör du ställa in Photoshops färginställningar på Adobe 98 (kryssa i rutorna "fråga vid öppna",ett tipps)
Arbetsfärgrymd och Skärmprofil, finns det ingen anledning att förväxla då det liksom är två skilda grejor.
Vill du sen se hur din bild ex. ser ut i sRGB, kan man välja "förhandsvisning", där ställer man då in den färgvärd som sen Ps försöker att simulera. Detta förutsätter att man har en skärm som då kan visa dessa färger, och att den då är "Profilerad".
Så, att jag t.ex.ska kunna se bilder på min "Referens" skärm som ser "rätt" ut, så öppnar jag bilden i Ps och simulerar sRGB. Lika så kan man då kolla hur en bild ser ut i tryck, om man vet vilken profil tryckeriet har.

;-) Mats G
 
Tacka vet jag Tri-X i D76! Inga färger att hålla reda på ens! ;)

Men sedan printar du väl dem på ett bra svartvitt fotopapper, och väljer du då ett varrmvitt eller kallvitt? Väljer du en varmtonsframkallare eller kalltonsframkallare. Framkallade du bilden kort tid så blev det varmare än om du lät bilden ligga i upp mot tre, fyra minuter. Tillsatte du bensotriazole blev det lite kallare ändå vid långa tider. Och sedan tonade du dem med en selentonare och kunde avgöra vilket ton som du skulle ha?

Nej, inte vet jag om det var enklare då, det finns alltid många val att göra ;-)

stefan
 
Bara för att vara lite besvärlig ska jag addera till Stefans inlägg... :)

-Tri-X har också en färgprofil...! Filmen reagerar ju med olika aktivering på djuprött, grönt och djupblått. Detta har naturligtvis betydelse för hur din bild blir, ungefär som att använda färgfilter för att uppnå effekter i sv/v fotografering..

Om tre EXAKT lika ljusa färger (enligt enligt en normal människas färgseende), en cyan, en blå och en röd fotograferas med Tri-x kommer (i det resulterande fotot) det skilja en hel del i hur mörkt de avbildas...!

Man kan låtsas att man inte påverkas av färgprofilering, men sanningen är att det gör man aldrig, inte ens vid sv/v analog fotografering. Nedanstående graf är Tri-X gensvar på olika ljusvåglängder (färger). Y-skalan är i log, så skillnaderna är betydligt större än vad de "ser ut" som.

Det man också kan utläsa av Kodaks responsgraf är att man nog BÖR köra ett UV/dagsljusfilter på objektivewt om man fotograferar i dagsljus - annars kan man få lite oanade effekter. Man kan också se att APO-korrigerade objektiv med bra UV-skärpa kommer ge betydligt skarpare foton och högre detaljkontrast är dåligt färgkorrigerade objektiv (och detta på en svartvit film!)
 

Bilagor

  • Tri_X.gif
    Tri_X.gif
    12.8 KB · Visningar: 142
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.