Annons

Färger och ljus olika

Produkter
(logga in för att koppla)

gingpa

Aktiv medlem
Efter att redigering av rawfil är klar i Affinity Photo och exporterad till jpg, blir färger och ljus i bildvisaren inte de samma som i redigeringsprogrammet. Jag har provat olika bildvisningsprogram men skillnaden är klart märkbar.
Tacksam för tankar och råd kring det.

Om du sparar ut till tiff blir färgerna fel då också eller är det bara jpeg? Vad kollar du inför program när du exporterat?

Kolla att du bäddat in färgprofilen?

Jag tror jag hittat lösningen. Affinty var inställd på att exportera bilden med ICC-profilen sRGB IEC61966-2.1 och skärmen hade inställningen web(sRGB). Jag ändrade Affinity till web(sRGB) och nu ser det bra ut.
Nästa steg är att hitta och lära mig installera andra färgprofiler i win10. Någon som vet hur man gör?

Jag antar färgerna blir snarlika när du öppnar exporterad bild i Affinity igen?
Jag trodde jag hittat lösningen men så är det ändå inte. Om jag öppnar en exporterad bild i Affinity blir bilden som den ska vara, inte färgförstäkt som i bildvisningsprogrammet.
Jag har försökt ändra färgprofiler i windows men inget verkar hjälpa.

Jag har samma problem med mitt bildvisningsprogram i Ubuntu som inte hanterar inbäddade färgprofiler.

Om jag däremot öppnar bildfilen i darktable igen som jag exporterat ifrån blir det som det ska. Det blir även bra om jag använder Firefox om jag ställt in Firefox att hantera färgprofiler rätt.

Vid utskrift hos Crimson blir bilderna perfekta, så jag drar slutsatsen att det är bildvisningsprogrammet som är den felande länken.

Jag har samma problem med mitt bildvisningsprogram i Ubuntu som inte hanterar inbäddade färgprofiler.

Om jag däremot öppnar bildfilen i darktable igen som jag exporterat ifrån blir det som det ska. Det blir även bra om jag använder Firefox om jag ställt in Firefox att hantera färgprofiler rätt.

Vid utskrift hos Crimson blir bilderna perfekta, så jag drar slutsatsen att det är bildvisningsprogrammet som är den felande länken.
Så här stor blir skillnaden. Bildvisningsprogrammet ger en mycket färgstarkare bild.

Bilagor

• 1-Affinity.png
    1-Affinity.png
    7 MB · Visningar: 15
  • 1-photoviewer.jpg
    1-photoviewer.jpg
    889.2 KB · Visningar: 14

Att testa, men den kanske stuntar i att läsa inbäddade färgprofiler ändå...
Hur ser det ut om du öppnar i din webbläsare och vilken webbläsare har du?
Jag Använder Edge men har tidigare använt chrome med samma resultat.
Köpte ny HP-dator eftersom jag trodde att problemet var en gammal dator. Nu syns skillnaderna ännu mer eftersom skärmen i HPn är betydligt bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar