Paragrafryttaren
Aktiv medlem
froderberg skrev:
Det finns olika omfattning av färgblindhet, men när det gäller jobb och militära befattningar skiljer man bara mellan fullgott färgseende och defekt.
Fullt så drastiskt är det inte. Flygförare i Försvarsmakten är förvisso helt kört. När det gäller civilt flyg har jag dock fattat att det som kräver fullgott färgseende är instrumentcert/dåligt väder-cert eller motsvarande (IFR?). Det handlar alltså främst om att skilja på signalljus (lanternor, signalskott o.dyl.). Man kan tydligen göra ett praktiskt test (titta på signallampor) och få ett intyg som på engelska kallas "Statement of Demonstrated Ability".
När det gäller polisen så gör de numera en mer nyanserad bedömning. Iaf. tillräckligt för att de ska säga att det inte är kört bara för att man har defekt färgseende. Dock ska man till testerna medföra testresultat från optiker för att klargöra vad exakt det är man har problem med.
Pongu skrev:
Jag är själv läkare och vänder mig mot inställningen att det skulle vara onormalt att ha ett annat färgseende, sk färgblindhet. Eftersom det är så många som har det och det för de flesta inte innebär något som helst lidande eller handikapp borde det kallas en normalvariant.
/Pontus
Det där var tankeväckande. Fråga: Vet du om det är så att de med normalt färgseende är "färgblinda" på motsvarande sätt för något som färgblinda istället kan se?
Dock är det nog tyvärr så att det ibland är motiverat att säga stopp för färgblinda då just kombinationen rött/grönt betyder så motsatta saker. :-/
Själv märker jag mest att rött inte är en så
stark signalfärg för mig som det är för många andra. Jag har iaf förstått att för de flesta så kan en röd prick ute i ett gytter (typ skogen) lysa upp hur tydligt som helst. För mig är det bara ett olikfärgat objekt i mängden.
En annan grej jag har problem med är kronans "gröna" kortkalsong 93. Jag tycker att de är gråa. Sen kan jag iofs tänka mig att om jag fick in en bild av ett par i Photoshop och skulle korrigera den för färgstick, så skulle jag nog pröva att dra i grönreglaget...
Sen är jag värdelös på att plocka lingon också. Men det kanske har mer med motivationen att göra? ;-)