Annons

Färgbalansmysterium

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikro

Aktiv medlem
De här två fotona tog jag på en konferens med besvärligt ljus. Bilderna är tagna med med en Canon 7D, serietagning, alltså med någon tiondels sekund mellanrum och exakt samma inställning. Dom är direkt från kameran utan några justeringar, bara jpeg-konvertering från raw via Lightroom. Kan någon förklara varför färgerna i bakgrunden skiftar som dom gör trots att ingenting hände i verkligheten. Samma sak hände med alla foton jag tog dubbelt eller tredubbelt.
PS. Jag är medveten om att det inte är usla bilder, men det är inte det som är poängen. DS
 

Bilagor

  • _MG_2614.jpg
    _MG_2614.jpg
    62 KB · Visningar: 78
  • _MG_2615.jpg
    _MG_2615.jpg
    64.9 KB · Visningar: 81
Dlp

Projektorn i bakgrunden är troligen en enchips DLP projektor, dvs det sitter ett färghjul som projicerar en färg i taget, sen snurrar den så fort så de flesta hinner inte uppfatta detta, men kameran fryser naturligtvis en av färgerna om den har tillräckligt kort slutartid!
 
Jag famlar kanske på sidan av ämnet nu...

Många lysrör ger ifrån sig ett grönaktigt ljus. Lysrör (som drivs med växelström) varierar färg genom hela sin sinus-"cykel". Det kan bli svagt grönstick eller kraftigt grönt.

Jag är inte någon expert på elektricitet men så här har jag fattat det:
Växelström (i Sverige) är 50-periodig och därför kan man få varierande färg på bilder som är tagna med kortare tid än en 50-dels sekund, för då fångar man det ljus som har en viss färg under en del av perioden.
Varje bild varierar mindre om exponeringstiden är längre det vill säga att hela perioden "fångas".

I anläggningar där det finns flera grupper av lysrör, som går på olika "faser", motverkar grupperna varandra eftersom "fasernas" sinuskurvor går med viss förskjutning i förhållande till varandra.
Därför kan en del platser ha lysrörsbelysning som inte varierar färgtemperaturen utan ger ifrån sig ett mera jämngrönt ljus.

Kanske har det här med saken att göra, eller inte...
 
Tack för svaren. Med tanke på att det inte är ett allmänt färgstick, ansiktena är ju ok, så tror jag mer på projektorteorin. Här är ett annat exempel, där jag fixat till bilden lite. Som ni ser är ansiktet helt ok, men den grön/röda bilden i bakgrunden är i verkligheten blåmålade figurer med vita shorts och linnen.
 

Bilagor

  • _MG_2734.jpg
    _MG_2734.jpg
    91.6 KB · Visningar: 58
Som sagt, tack för fysiklektionen (är det väl). Med tele, skakiga händer och rörliga motiv är kortare slutartid tyvärr inte ett alternativ. Sen kan jag ju tycka att vissa av bakgrunderna blev rätt snygga, även om de inte har så mycket med verkligheten att göra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.