Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgbalansering - färgkarta

Produkter
(logga in för att koppla)
mipert skrev:
Vassego.
Tackar!

Fånigt att det verkar som att glödljusbilden får samma färgkorrigering som dagsljusbilden. Håller du inte med om att det är en korrekt strävan att färgerna ska vara lika? Ögat upplever väl ändå inte skillnaden så stor?

Edit: Fast skillnaden är i alla fall mindre än för JPEG-bilderna - kanske är det olika korrigering ändå?

Senast ändrad:
Den första bilden jag lade ut var fel bild (förstås), den var färgbalanserad med gråpipett i efterhand och bilderna var fotograferade med autoinställning på vitbalans.

Nu orkar jag inte ta fram CDn igen :)

När jag granskar leksakerna i mitt hyfsat korrekta betraktningsljus är den ”kalla” bilden mest lik originalet. Dock inte riktigt helt lik.

Att en yta ser olika ut i olika ljus är inget nytt, det är därför det är så viktigt med rätt betraktningljus (5000 Kelvin och rätt ljusstyrka) när man professionellt bedömer bilder. Prova att hålla ett vitt papper under en glödlampa samtidigt som du håller ett annat under fönsterljus. Prova detsamma med legobitar.

Två ytor kan se lika ut i ett ljus men skilja sig i ett annat, det kallas metameri.

mipert skrev:
Att en yta ser olika ut i olika ljus är inget nytt [...]
Jag lyckas inte få ut det jag vill ur dig ;-) Jag tänkte du skulle bli intresserad av Adobes metod att korrigera för dessa skillnader, men istället svarar du bara att det är skillnad...

Det intressanta är ju att hjärnan (till viss del) vänjer sig vid ljussituationen medan kameran inte gör det, varför vi vitbalanserar, men också - som jag förstår det - måste färgkorrigera digitalkameradatat olika i olika ljus. Något som förstås sköts automatiskt av råkonverteraren utifrån inställd vitbalans.

Det är så ”experter” gör när de inte vet.
De tröttar ut genom att upprepa kända fakta...

[humor]

Jag är allt intresserad av DNG men jag väntar med att sätta mig in i det nya tills min nya dator kommer.
Då skall jag testa en del saker och skriva lite artiklar.
Jag har läst papperen och omvandlat en del filer till det nya formatet, men min burk är för slö för att jag skall stå ut med att köra några hundra bilder bara för att jämföra färgåtergivning.

mipert skrev:
[...] för att jämföra färgåtergivning.
Jag kan inte tänka mig att Camera RAW ger olika resultat när det hanterar en DNG-fil eller råfil från kameran. Att jag hänvisar till DNG-specen är att den i stora drag visar hur Camera RAW hanterar färgkorrigering, vilket är ganska ointressant i praktiken. Men förstås inte om man vill veta exakt hur allt fungerar ;-)

Så om man har ett ljus med en viss färgtemperatur så kan det skapa olika nyansförskjutningar i olika färger? Även om grått är grått så kan rött dra åt rosa och blått åt magenta t.ex.? Jag hade trott att en viss ljustemperatur skapade samma stick i alla färger.

Du dödar ingen glädje, du tillför kunskap! Och det är alltid kul att få veta hur saker fungerar.

Mipert skrev:
Två ytor kan se lika ut i ett ljus men skilja sig i ett annat, det kallas metameri.
Jag läste en artickel om det, fast jag har aldrig hört ordet på svenska. Det hela går väl ut på att även om två färger kan ha samma reflektion i ett visst ljus så skiljer sig det spektrum som färgerna reflekterar åt, vilket får till följd att byter du ljuskälla förändras spektrumet och vissa färgskiftningar blir då synliga.

Jag har en bild från en KappAhlbutik där man kan välja olika ljuskällor i omklädningsrummet.
Just för att se hur olika kläder fungerar i olika ljus.

I en del butiker finns skyltar om att man får kontakta expedit om man vill se produkten i dagsljus.

Sedan reagerar inte ögon och film/sensor på samma sätt.
Klassikern är brunt tyg med brun tråd där tråden är grön vid blixtfotografering.

För tjugo år sedan kom Kodak med EPN-filmen som minskade sådana problem. Det var uppskattat bland klädfotografer för postorder.

Ni som känner att ni har så stora problem med att färgbalansera i datorn på ena eller andra sättet, kan ni inte använda ett gråkort när ni fotar?

Ni måste väl inse att det Mikaal skriver att man upplever legobitarnas färger olika i olika ljuskällor faktiskt är sant. Vill ni nu vara så exakta, kan ni ju alltid mäta färgtemperaturen innan ni plåtar.

PN

Är inte säker på att jag är med på vad denna tråd handlar om, men jag tror att den diskuterar om det går att kalibrera sin skärm manuellt, med öga och hand!? Mitt svar ¨måste bli ett klart nej, det går inte. Orsakerna är många.

Bortsett från alla synpunkter på färgtemperatur i betraktelseljus och liknande synpunkter - som är väldigt relevanta - så finns det tekniska begränsningar.

Du jämför din legoklots på bordet med din bild på skärmen, och nyanserna stämmer inte. Kan du förklara varför?

Beror det på att färgrymden som din kamera registrerar (eller konverterar till) inte kan nå den kulör som legoklotsen har? Eller bero det på att konverteringen mellan de olika färgrymderna som är inblandade är gjord med fel metod. Eller beror det på att färgen ligger utanför skärmens färgrymd. Eller beror det på att skärmen är felkalibrerad (eller för gammal helt enkelt)?

Vad händer med skärmkalibreringen om du börjar krana på gammavärden när kameran inte ens fångat rätt kulör? Eller när konverteringen förstört kulören? Eller om den ligger utanför skärmens färgrymd, som är mycket begränsad i förhållande till dina ögons färgrymd?

Okej, vi bestämmer oss för att alla andra parametrar är korrekta, vilket de troligen inte är, men för resonemangets skull.

Du jämför legobiten med skärmbilden. De stämmer inte. Vad ska du göra? Vilka verktyg har du för att ändra på saken. Gammakontrollerna på skärmen, va!? Visst, men de påverkar endast medeltonerna i färgerna och inte hela tonskalan, och tyvärr är inte skärmens färgåtergivning linjär utan kan variera olika i olika "register". Det enda detta skulle leda till är att du lägger dig i en rundbana av justeringar som hela tiden resulterar i olika resultat, beroende på grundmaterial. Du byter motiv och orsaken till färgavvikelsen är en annan, och du får krana åt motsatt håll...och så där kan vi hålla på.

Blandar vi sedan in en skrivare med någon ofta obskyr färgrymd, ja då kan färgkorrigeringar lätt bli ett heltidsjobb.

En bra icc-uppmätning utgår från ett standadiserat färgmaterial med 4 000 olika mätpunkter över hela den AKTUELLA färgrymden. En fungerande mätning görs på åtminstone 1000 olika nyanser. Nyanser i mellanliggande värden interpolieras fram ur näraliggande nyanser för att avvikelsen blir minimal.

Om du går från kameran till skärmen, närmaste vägen ingår åtminsontone två olika färgrymdskonverteringar (dvs tre färgrymder) som bägge måste ha rätt utgångspunkt, en bra motor, rätt konverteringsmetod och en korrekt profil.

Vad jag menar är att först när vi vet var felet ligger kan vi justera. Därnäst måste vi ha verktyg att justera med, och det har vi inte. Dessutom leder oss ögat fel allt som oftast.

Så lycka till med handkalibreringen :)

Sen tycker jag att behovet av exakt färgpassning mellan verklighet och bild inte är så viktig om man fotograferar för "vanligt" bruk. Jag kan säga att till och med när det gäller tidningsproduktion etc är den ganska ovanlig. God färgpassning är en annan sak. Ögat är förlåtande ock tolkar nyanser väldigt välvilligt, så så länge gräset är grönt så accepterar vi det.

Visst finns det undantag, klädkataloger, tavelfotgrafering och så vidare, men ... är inte det undantag!?

RolandM skrev:
Färgbalansering och färgäkthet mellan bilder och verklighet är viktigt att få till rätt. Om en standardiserad måttmetod för färg kan användas, gärna en färgskala som alla känner till och kan identifiera sig med skulle en sådan referens kunna läggas in i bild vid fotograferingen.

Jag tänker mig att använda mig av klotsar av Lego där färgen är standardiserad och är lätta att få tag i till et relativt lågt pris. Desutom är det roligt att bygga fotomodeller av dem.

Funkar lego som färgreferens?
Tja Roland !
Jag tycker att du ska prova med legot. Använd dock detta som en egen referens till att undersöka olika fotolabb och/eller din egen dataskärm.
För att detta med belysning inte ska vara något problem skulle jag sätta en lapp på klossarna där det står med vilket ljus bilden är tagen (för att kunna repetera ljusförhålladerna vid jämförelse) och sedan skicka det till ett fotolabb (vsfl.se ska vara färgneutrala).
När labbet och klossarna har samma färg (i din belysning som står på legot) så justerar du in din skärm och kanske skrivare.
Det tror jag ska funka, ialla fall för amatörnivå. Jag ska själv prova detta, fast med en vanlig färgkarta som målare använder (min käre far har varigt målare). Jag tänker inte köpa någon speciell färgkarta till priset av ett objektiv.
mvh Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar