Annons

Färgbalansering - färgkarta

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Färgbalansering och färgäkthet mellan bilder och verklighet är viktigt att få till rätt. Om en standardiserad måttmetod för färg kan användas, gärna en färgskala som alla känner till och kan identifiera sig med skulle en sådan referens kunna läggas in i bild vid fotograferingen.

Jag tänker mig att använda mig av klotsar av Lego där färgen är standardiserad och är lätta att få tag i till et relativt lågt pris. Desutom är det roligt att bygga fotomodeller av dem.

Funkar lego som färgreferens?

Utan att vara expert tror jag att det kommer att gå fel. Legoklossarna kommer att få olika färgvärden i olika ljussättning. Belys dem med ett kallt lysrörsljus, eller med ett varmt "solnedgångsljus" så blir det skillnad i färg på klossarna.

PN

Det borde väl fungera hyfsat bra om du vill ha neutrala färger. Jag har för mig att det inte finns så många varianter av Legos "basfärger". Jag har bitar som är 25 år gamla och ser likadana ut som de som är nya. Jag är däremot inte säker på att det alltid är så.

Genom att placera legobitarna i en referensbild som sedan distribueras bör färgbalansen kunna ställas av en var som inte har tillgång till specialfärgkartor. Legobitar kan köpas till låg kostnad och ställas upp brevid bildskärmen och bilden kan då matchas rätt mot klotsarna.

Jag hänger inte med riktigt, förstår inte vad det är du vill korrigera. Om det är bildskärmen så görs väl dess färgkorrigering i två steg, först en gammajustering av de tre färgerna rött, grönt och blått (ett måste) och sedan (eventuell) finjustering med profil. Till ingen av dessa ser jag någon nytta med Legobitarna.

Som jag förstår det är att använda legobitar helt enkelt en ersättning jämfört med att köpa sig en Gretag colorchart a 3000kr (för den stora) eller 1500kr (för den lilla).

Legobitar är billigt och kan inhandlas över store geografiskt skilda områden. Dom bör också vara färgkorrekta, någotsånär.

Eller har jag missuppfattat vad tanken är?

Damocles skrev:
Som jag förstår det är att använda legobitar helt enkelt en ersättning jämfört med att köpa sig en Gretag colorchart a 3000kr (för den stora) eller 1500kr (för den lilla).

Legobitar är billigt och kan inhandlas över store geografiskt skilda områden. Dom bör också vara färgkorrekta, någotsånär.

Eller har jag missuppfattat vad tanken är?

Precis så är tanken.

Tanken är god att använda standardiserade referenser.

Två problem finns dock som det är bra att vara medveten om:
Färgerna på klossarna kommer variera beroende på vilken film som används eller hur vitbalansen är inställd på kameran.
De som tittar på klossarna bör ha samma ljuskälla, annars kan man inte vara säker på att en kloss ser lika ut mot samma i en annan ljusmiljö.

Att ställa in skärmen efter något fysiskt i rummet är lite osäkert. Det fungerar bäst för ett ”slutet system” som det så vackert heter. Det vill säga att du använder det för att ställa in din skärm efter hur pappersbilder ser ut hemma hos dig.

Men det är ju bara att prova och utvärdera.

Men är inte Rolands tanke att en röd legokloss alltid ska vara just röd, i alla ljus och på alla bildskärmar?

Om man har en okalibrerad bildskärm så måste man förstås fixa det, och det borde man väl kunna göra genom att jämföra en bild på en röd kloss (korrekt exponerad) och en annan fysisk röd kloss brevid skärmen?

Och om man har en bild på en röd kloss som är tagen med fel vitbalans inställd (eller på annat sätt felexponerad) borde man väl kunna justera den när man jämför med en fysisk kloss brevid skärmen?

Eller har jag som vanligt inte fattat ett jota av detta med färghantering och profiler? Amazonas framstår som rena kalhygget i jämförelse med denna färg-djungel :)

mipert skrev:
Att ställa in skärmen efter något fysiskt i rummet är lite osäkert. Det fungerar bäst för ett ”slutet system” som det så vackert heter. Det vill säga att du använder det för att ställa in din skärm efter hur pappersbilder ser ut hemma hos dig.

Men är det inte lika svårt då om jag handlar en färgkarta för 3000:- eller är den "bättre" än några legobitar??

Jag fattar inte heller det här med färgkalibrering..

RobertOlsson skrev:
Men är inte Rolands tanke att en röd legokloss alltid ska vara just röd, i alla ljus och på alla bildskärmar?...
Problemet är inte att den inte blir röd utan att den får olika nyans av rött!
I ett fotograferingljus (vitbalanserat eller inte) blir den röda klossen mer åt orange. I ett annat kanske mer rosa. Det har inte med färghantering och profiler att göra utan att färgpigment ger ifrån sig olika färg beroende på vilket ljus som belyser dem. Dessutom kommer olika filmer (Fuji framhäver rött till exempel) ge olika röda nyanser plus att olika färgbalansinställningar också ger olika resultat.

Referensen kan fungera om alla använder samma bild (Roland får skicka många bilder) och om alla tittar på sina klossar i samma ljus (IKEA får sälja många skomakarlampor med samma glödlampa i).

Titta på de två bilderna nedan.
Samma saker fotograferade i olika ljus (glödljus och dagsljus), vitbalanserat så gråkortet blir neutralfärgat.
Framförallt den röda färgen avviker i bilderna.

Bilagor

• färg.jpg
    färg.jpg
    19.3 KB · Visningar: 744
Senast ändrad:
Slas skrev:
Men är det inte lika svårt då om jag handlar en färgkarta för 3000:- eller är den "bättre" än några legobitar??
Macbethkartan är lika bra/dålig.
En fördel är att den har flera färger som man känner till vilka RGB-värden de motsvarar.
Det gör att jag kan fotografera av den i studion och få en indikation om hur olika kameror/objektiv avviker i färgåtergivning. Med lite inställningar i Camera RAW (Photoshops råformatskonverterare) kan jag skapa inställningar så två olika kameror ger samma slutresultat i färgåtergivning.

Jag vill inte döda glädjen i att hitta vägar för att ställa in skärmen efter en referens, men det finns en del felkällor som det är bra att vara medveten om.

Som sagt, bara att utvärdera, man skall inte lyssna på enskilda källor (mig alltså, nej jag är inte ironisk). Prova och se.

Senast ändrad:
mipert skrev:
Samma saker fotograferade i olika ljus (glödljus och dagsljus), vitbalanserat så gråkortet blir neutralfärgat.
Framförallt den röda färgen avviker i bilderna.

Så om man har ett ljus med en viss färgtemperatur så kan det skapa olika nyansförskjutningar i olika färger? Även om grått är grått så kan rött dra åt rosa och blått åt magenta t.ex.? Jag hade trott att en viss ljustemperatur skapade samma stick i alla färger.

Du dödar ingen glädje, du tillför kunskap! Och det är alltid kul att få veta hur saker fungerar.

RolandM skrev:
Färgbalansering och färgäkthet mellan bilder och verklighet är viktigt att få till rätt. Om en standardiserad måttmetod för färg kan användas, gärna en färgskala som alla känner till och kan identifiera sig med skulle en sådan referens kunna läggas in i bild vid fotograferingen.

Jag tänker mig att använda mig av klotsar av Lego där färgen är standardiserad och är lätta att få tag i till et relativt lågt pris. Desutom är det roligt att bygga fotomodeller av dem.

Funkar lego som färgreferens?

Att använda lego som referens kan nog vara en billig och hyffsad bra referens.
Legobitarna tillverkas med en tolerans så att variationer i nyansen inte upplevs som störande när bitar från olika kartonger monteras sida vid sida. Nackdel kan vara att dom är blanka.

Använder alla samma lego och version borde det fungera hyffsat för amatörbruk.

Givetvis förändras nyanserna beroende på ljuset som dom betraktas/fotograferas i.
Fotograferas samma klossar i samma ljus med olika film/vitbalans kan ju en direkt jämförelse göras.

Ett alternativ i "budgetklassen" är ju Qpcolorkit 1 som har en färgkarta man fotograferar av och sedan korrigerar nyanserna i datorn med hjälp av Qpcolorsoft 501

Kartan kan man ju även använda för analog fotografering och jämföra hur färgerna registreras.
Kartan ser ut som ett Gretab kort ungefär.

mipert skrev:
Vilken råkonverterare har du använt? I Adobes nya DNG-spec så ser man att de använder (eller åtminstone kan använda) två olika färgkorrigeringar, en uppmätt i dagsljus och en i ett varmare ljus. Då tycker jag det vore väldigt konstigt om skillnaden skulle bli så stor som du visar.

mipert skrev:
Och mitt exempel har inte med färgkorrigering att göra, utan hur olika pigment reflekterar ljus.
Var det inte samma pigment i den röda plastbiten som fick olika färg? Ögat upplever väl ändå inte så stor färgskillnad som du visar på - och i så fall tycker jag det handlar om att bilddatat måste korrigeras för att motsvara det ögat upplever. Vore intressant att se samma fototest, fast bilden konverterad från råformat.

Vassego. fotad i RAW och vitbalanserad i camera RAW.

Bilderna tog jag inför en artikel om RAW i en tidning, ifall någon undrar.

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    21.1 KB · Visningar: 358
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar