Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgbalansera med gråkort men hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Jag sitter här med ett "gråkort" som följde med i en Photoshopbok av Scott Kelby.
Det är Highlight (vit) shadow (svart) Camera raw white balance (ljusgrå) och Midtone (grå).
Om jag tar upp bilden i PS CS3 och försöker balansera med Curves, eller levels och väljer först den svarta pipetten och klickar på svart, vita på vitt och gråa på grått så ändras bilden allt eftersom.
Klickar jag sen med vita pipetten på vitt igen så ändras grått ytterligare.

Jag har även försökt justera enligt qpcard metoden:
http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=61&tci=114 men då blir det helt åt skogen
Hur använder ni er utav dessa kort?

Jag är tveksam till om det flerfältskort som följer med Kelbys bok verkligen duger till noggrann vitbalansering. Jag har haft ett, det följde med någon bok, men det åkte i pappersinsamlingen om jag minns rätt.
När jag fotograferar av något där färgåtergivningen ska vara noggrann använder jag Qp-card 201 och tillhörande program. För det mesta funkar det bra, men inte alltid, utan färgerna skenar iväg. Riktigt varför har jag inte förstått. Då får man köra med pipetten på de grå,vita och svarta fälten på det kortet och ställa färgerna på fri hand med histogram, kurvor, pipett och inforutan.

Nu blev jag också nyfiken.
Hur går man till väga då?

Tack på förhand. :)
Ta en bild av kortet tillsammans med det du tänker fota. Ta upp den i ACRs framkallningsläge, markera alla bilder du vill vitbalansera från den fotningen, klicka med pipetten på Gråkortet.

Ta en bild av kortet tillsammans med det du tänker fota. Ta upp den i ACRs framkallningsläge, markera alla bilder du vill vitbalansera från den fotningen, klicka med pipetten på Gråkortet.

Jo det har jag koll på.
Använder jag gråkort så brukar jag ha med det i någon bild lite då och då för att kunna kalibrera resten av bilderna.

Blev bara undrande vad Mattias menade med Camera Raw-grå i Camera Raw.

Jo det har jag koll på.
Använder jag gråkort så brukar jag ha med det i någon bild lite då och då för att kunna kalibrera resten av bilderna.

ahh ok jag missförstod.
Jag skulle tro att han menar gråkortet som följde med i trådstartarens bok..

Jo det har jag koll på.

Jag var lite hastig. Precis, det finns en Vitbalanspipett i Adobe Camera Raw. Satt till att reagera bäst på 20% neutral grå. Som jag vill minnas att Scott Kelbys inlägg har en ruta för. Och det funkar bra faktiskt.

De flesta färgstick är enkelt fixade med vitbalansreglagen. Vitbalans och Tint är ju en slags X/Y-axel på färghjulet så i teorin ska det gå att få neutralt oavsett stickets färg. Om sticket är jämt fördelat över bilden och tonomfånget vill säga. Söker du motsvarigheten till svart/vitpipett så finns det ju inte i Camera Raw. Men Autoknappen gör ungefär samma sak (fast automatiskt).

Med reservation för att det mesta jag säger inte håller om man är superduperdundernoggrann in i minsta lilla extremdetalj.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar