Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färg på väggarna i en fotostudio? Greenscreenvägg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
Jag har ett rum som jag har tänkt att använda till att fota i. Är det optimalt att sätta alla väggarna vita för ljusreflektioner? Eller 3 svarta/ 1 vit?

Tänker ha en vägg att hänga upp greenscreenduk på också, vid lite filmande då och då.
Kanske det är fördel att ha 3 väggar svarta för att förhindra reflektion från det gröna ljuset?

Hur hade ni gjort? =)

Jag har målat mattvitt i hela studion. Jag har sedan dragit en 4mm plastöverdragen stål wire runt rummet i takhöjd och hängt upp svart Velour från Jysk Bäddlager. 75:-/5m i 150cm bredd. På detta viset så kan jag välja vilken sida som jag vill använda som reflector eller absorber av ljuset. Jag har även svart bakom ryggen när jag fotar för att inte få speglingar. I taket över min fotospot har jag tänkt måla svart bara för att slippa överstrålningen men har inte hunnit realisera det ännu. Om du målar rummet svart från början så blir det jävligt mörkt där inne. Det käns psykist störande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar