Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färg på passpartout kontra bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

Falkman

Aktiv medlem
Vad väljer man för färg på p.p. i förhållande till bilden? Finns det några riktlinjer/regler där det absolut inte passar med svart respektive vit (eller andra färger) p.p.?

Jag har en lokal foto/ramaffär i stan som ramat in ca. 25 bilder i 20x30 format med just passpartout. Han menar att vit p.p. går hem till det mesta. Alla utom en har jag valt vitt, och valde då grått på den enda, och en med dubbel p.p. vit mot grå innerkant. (Så här efteråt kanske jag skulle ha valt andra färger till några bilder).

Till svart-vita/färgbilder, vilken färg på p.p. för att "lyfta" bilden?

Jag använder bara vita passepartouter och svarta ramar. Aldrig annat. Med en enkel standardiserad men ändå snygg och proper montering så höjer monteringen intrycket, utan att man nödvändigtvis behöver reflektera över det medvetet.

Jag har sett många snygga monteringar med andra varianter, men då stannar jag alltid upp och tänker "Aha, det var ju snyggt med svart passepartout till den där lummiga grönskan vid vattenfallet". Och då har ju fotografiets uppmärksamhetslucka brutits.

Men det är ju jag det. Och montering om något är ju verkligen en fråga om tycke och smak.

Rent generellt jag nog att vit passepartout är snyggast, Kanske inte kritvit, men lite mer "gräddvit". Med en highkey-bild, där bakgrunden/kanten på bilden är väldigt ljus kan det funka bättre med en annan färg. Då kan vitt göra att det känns som att bilden "flyter ut" tycker jag.

Dessutom får man inte glömma bort färgen på väggen, jag har personligen svårt för vit paspertout mot ljusa väggar, då bilden lätt flyter ut och försvinner. Men det beror också på att jag enbart använder ramlösa glasramar (dvs bara glas, ingen färgad ytterram) eftersom jag ofta flyttar och inte kan vara säker på att hitta samma glasram med ytterram på andra ställen. Använder man ytterramar så kanske problemet med väggfärgen försvinner.

Men, som sagt, en smaksak. Dock har jag olika passpertouter inte bara beroende på bildens tonala valörer, utan även beroende på väggarnas dito.

Det där med svart ram låter vettigt. Tror att det skulle funka för att ge bättre helhetsintryck och "fånga in" blicken mot bilden samt att det inte blir lika känsligt mot vilken färg man har på bakgrunden. Och utan att ta fokus från bilden vilket en färgad passpartout kan göra ibland.

Grå/mörkgrå borde funka väldigt bra på en ljus bild. Den bild jag valde mörkgrått till, var ett motiv av en dimmig myr med gult gräs och av dimman suddiga tallar i bakrunden. Men den kanske man inte behöver svart ram till?

Jag tycker det beror helt och hållet på bilden, men samtidigt är jag helt på Jims linje. Det ser betydligt trevligare ut med en enhetlig linje.

Jag har lite problem med vissa bilder som jag vill ha uppe men som inte passar i vit passepartout.

Min hall (ska ljussättas, har bara inte hittat någon snygg lösning):

Bilagor

• hall-1.jpg
    hall-1.jpg
    36.5 KB · Visningar: 1,716
Sen har vi lilla problembarnet ;)

Vad tycker ni.. ska man byta alla passepartouter till svart? Fast de passar bättre i vitt ;)

Bilagor

• hall-2.jpg
    hall-2.jpg
    33.6 KB · Visningar: 1,450
Jag har efter mycket funderande kommit fram till att svart passepartout var den färg som passade mina bilder bäst.

Några hade visserligen gjort sig bättre i vit p.p., men majoriteten fick bestämma...
Hade jag låtit alla bilder ha vit p.p. hade de ljusa bilderna flutit ut i ramen.

Jag testade även olika bredd på p.p. och tyckte att p.p. blev för dominant med en bred svart p.p.

Mina funderingar tillsammans med det som kom fram vid vår klubbs bildverkstad om montering har jag nedtecknat här: http://www.fotografiska.org/montering.php

mvh Mattias

Välj en benvit pp om bilden ex vita moln, då ser molnen ut att vara rent vita.

Bild, pp och ram bör matscha i färg ex
blå-blå-blå, helst ljus-mörkare-mörkare.

Om man nu ska inreda med bilder ser det lungnare ut med enhetligt färg och form, men om 2 bilder av 25 i ett rum avviker, sätt dem i ett annat rum.

På tal om bakgrund. Jag har ställt ut bilder (för försäljning) på två golfklubbar, med golfmotiv, en med helvit bakgrund och den andra med grå/gul. Man ser ju vilka som syns bäst :)

Nu var utställningsytan inte optimal utan jag fick ta den plast som fanns tillgänglig, därav många bilder ihoptryckta på liten yta. Vad gör man inte för att försöka prångla ut lite bilder :)

Tack för länken Mattias. Den är sparad för framtida behov. Snyggt jobbat!

Bilagor

• utställning_1.jpg
    utställning_1.jpg
    42 KB · Visningar: 1,282
ANNONS