Min mening är inte att vara obstinat, men jag anser att du har helt fel i det du skriver ovan. Om det "spiller över" åt höger, vänster, eller båda hållen beror helt och hållet på hur du exponerar.
Men snälla. Det jag skriver är alldeles korrekt.
Jag förstår inte att det ska bli sånt tjafs, du skriver ju samma sak sedan.
Vet inte varför du ska förklara det här för mig, det är knappast rocket science och vi förstår det nog alldeles väl båda två.
Om scenens DR ryms inom kamerans DR så kan det inte spilla över åt båda hållen!
ELLER HUR???
I så fall, om det spiller över åt ett håll så har man som sagt exponerat fel. Då får man rätta till det, vilket går fint utan att använda filter.
ELLER HUR???
Om man inte kan ställa exponeringen så att man inte får igensotade skuggor och utbrända högdagrar så går det inte att få med hela scenens omfång i en enda bild om man inte gör något mer som löser problemet.
ELLER HUR???
Det går då att lösa genom att t.ex. ta fler bilder med olika exponering, en som klarar högdagrarna och en som klarar skuggorna och sedan sätta ihop dem med HDR-program.
ELLER
Så gör man som du beskriver med filtret, alltså skjuter exponeringen så att man klarar skuggorna och filtrerar de ljusaste delarna så att de ryms inom kamerans DR.
Det är inte särskilt svårt att begripa och jag har inte skrivit något som motsäger det.
Läs några gånger till så ser du att det inte alls är helt fel det jag säger som du påstår.
Vi säger ju dessutom precis samma sak.
Sen finns det givetvis massor av situationer där det inte funkar bra, likaså som det finns massor av situationer där HDR inte funkar heller, som t.ex. bilder där saker rör sig (lövkronor som svajar i vinden kan bli lite skumma tex.)
Håller med till 100%
Det här handlar inte om en strid om vilken metod som är bäst, båda sätten har berättigande.
Håller med till 100%
Men faktum kvarstår att HDR är något tämligen nytt, och att avtonade gråfilter har använts med gott resultat i många år.
Har inte med saken att göra.
Men en sak är vi i alla fall överens om: färgfilter har inget direkt berättigande på digitala kameror. (Men även här finns det väl undantag, om än extrema)
Som sagt, vi är överens om det andra också.
Att det alltid ska urarta så här.
Trådskaparen hade en frågeställning som berodde på att han inte kände till vilka möjligheter som fanns i efterbehandling då man fotograferar i RAW med en digitalkamera.
Detta reddes ut ganska kvickt och han tog till sig det och kom igång med det blixtsnabbt och allt är frid och fröjd.
Sen långt senare uppstår en sidodiskussion om nån petitess i en bisats och leder till hetsigare och hetsigare ordväxling om något somdu, jag Per och alla som varit med i egentligen har full koll på men skriver om varandra. Trådskaparen är bortskrämd för länge sedan och tycker väl vi är puckade som håller på så här.Nä, det måste kunna göras på annat sätt.
Det här är utrett utan att din övertydliga förklaring behövdes.
Nu lägger vi ner. Ok?
/Mats
Klaga på moderatorer vet du mycket väl att man inte ska göra i utrustningsfrågarna. Tagit bort kommentar om det. Vidare kommentarer sker i forumet fotosidan.se (och ni behöver inte länka dit).
/Mod