Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgåtergivning

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Läste detta på cyberphotos sida... Något ni tillämpat?

"Dimâge 7i använder annan färghantering än sRGB som de flesta system använder. Tar du bilden direkt till datorn via kortläsare eller på annat sätt så fungerar det bra, det är kompatibelt, men du bör köra bilden genom Minolta Image Viewer och konvertera till sRGB så blir färgerna betydligt bättre. Du kan göra detta även om du tagit in bilderna till datorn på annat sätt än via kameran. Så länge du inte manipulerat bilderna går de att konvertera till sRGB. Lite bökigt med ett extra steg, men belöningen blir utmärkt färgåtergivning. Du kan naturligtvis konvertera alla bilder samtidigt, du behöver inte konvertera dem en och en."

Nej, jag undrar också. Konvertera till sRGB och sedan spara som JPG? Kan man göra sammma konvertering i Photoshop?

Troligen kan du inte göra samma sak i Photoshop eftersom den färghantering som kameran har (som du skall konvertera från) antagligen är Minolta specifik och okänd för Photoshop. Gissar jag !!

Jag gör en jämförelse ikväll och lägger upp en bild här i forumet som konverterats i Image Viewer och en som jag inte konverterat så skall vi se om det är någon skillnad. Gäller bara att hitta en lämplig bild för detta.

Senast ändrad:
Jag har nu testat att konvertera och noterar ingen som helst skillnad på min skärm. Antagligen krävs en utskriven bild för att se skillnaden. Någon som har lust att prova?

Använd valet File/Color Preferences i Minolta DiMAGE Viewer

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar