Annons

FÅglar

Produkter
(logga in för att koppla)

BiNo

Aktiv medlem
Jag bor i Västerås, och undrar om nåt vet hur långt upp i landet och vart man ska åka om man vill försöka fånga lite större fåglar på en rulle, som tex örn, vråk etc
Tacksam för svar:)
/Bibi

Bibi, jag tror inte du behöver åka långt alls. Det finns folk som har plåtat örn ute på Mälarens is. Och ormvråk lär ju vara Sveriges vanligaste rovfågel - den finns nästan överallt.

Däremot är det en klar fördel om du har tillgång till ett gömsle och en död gris.:p Det är standardtricket för att ta närbilder på rovfåglar.

En annan variant är att plåta rovfåglar i hägn. Jag har själv prövat det på Nordens Ark på västkusten. Kanske har Eskilstuna Zoo nåt liknande? (Jag har aldrig varit där)

Mvh/Acke:)

Vråkar, t ex ormvråk, lär det väl finnas där du bor? Där jag bor, strax norr om Estocolmo kryllar det i alla fall av dem.

Örnar har jag bara sett i norra Sverige, och jag förmodar att det är där det är lättast att hitta dem.

'Nära' fåglar

Hej,

Jag bor också i Västerås och är fågelskådare på fuskbasis.

En bra möjlighet är att fota brun kärrhök över vassarna vid Asköviken eller Hjälstaviken. Rent generellt är Hjälstaviken en bättre fågellokal med öppnare och mer varierade ytor. Dessutom vackrare. Tyvärr är nog hökarna på väg att lämna landet nu.

Ett annat trevligt alternativ är knipor och strömstarar vid strömmande vatten.

Häger och lite änder kan du hitta vid t.ex Lillåudden.

Utanför Elbakajen kan det finnas jätteflockar av vitfågel och i gamla hamnen änder.

Etc.

Jag har just skaffat ett 400 mm och funderar lite i samma banor.

/Staffan

Hej,

Havsörn finns ju längs Sörmlandskusten, vi ser den ganska ofta i Trosa-trakten (på fastlandet).

Andra stora fåglar där i trakterna är häger och fiskgjuse.

/Fredrik

Hej Bibbi.
Om jag vore som du skulle jag kontakta Västmanlands ornitologiska förening. De är säkert involverade i både utfordring av stora fåglar och ringmärkning. På deras hemsida http://www.algonet.se/~lastrom/vof/index.htm finns både adresser till styrelsen och en liten lista där folk skriver in fågeliakttagelser i västmanlandstrakten.

Själv var jag ibland ute i Fulleröreservatet när jag bodde i Västerås och kunde ofta få syn på både Ugglor (de har holkar uppsatta) och diverse hackspettsarter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar