Annons

Extremt suddigt i hörnen av polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Hoppas nån kan hjälpa mig med detta. Jag har en Nikon D50 med ett Sigma 17-70 mm 2.8 - 5.4. Har haft objektivet i tre år och är mycket nöjd med det.

I somras köpte jag ett DÖRR polfilter, 72 mm. Jag upptäckte att hörnen av bilderna, ganska långt in i bilden, blev helt suddiga. Som rörelseoskärpa trots att mitten var skarp. Jag trodde först att det berodde på för hög bländare, men det gjorde ingen skillnad att ändra den. Det måste alltså bero på filtret, för det här problemet var helt nytt för mig. Bifogar en bild.

Varför blir det såhär? Tycker det är väldigt synd för färgerna blev ju helt klockrena. Är det nåt man kan göra åt det?

Mvh Anna-Karin

Bilagor

• DSC_5860_2.jpg
    DSC_5860_2.jpg
    12.8 KB · Visningar: 389
har du jämfört med att ta en bild med o utan polfilter? så du kan veta om det är polfiltret eller en dålig optik som är felet? Jag känner inte till märket dörr o jag köper bara polfilter av bra kvalitet som B&W o har aldrig märkt någon stor kvalitetsskillnad på det sättet du uppvisar.
Så mitt råd är att ta en exakt likadan bild med o utan polfilter så du kan koppla felet till antingen optik/filter.

har du jämfört med att ta en bild med o utan polfilter? så du kan veta om det är polfiltret eller en dålig optik som är felet? Jag känner inte till märket dörr o jag köper bara polfilter av bra kvalitet som B&W o har aldrig märkt någon stor kvalitetsskillnad på det sättet du uppvisar.
Så mitt råd är att ta en exakt likadan bild med o utan polfilter så du kan koppla felet till antingen optik/filter.

Tack för ditt svar. ja jag har testat utan filter och det blev som vanligt, dvs bra. Köpte filtret på Cyberphoto och det kostade runt 400-500. kanske borde höra av mig till dem och höra om man kan få byta...

Svårt att se vad du menar med oskärpa i en sån liten bild, som dessutom inte har några detaljer i hörnen som kan bli skarpa. Men menar du verkligen oskärpa? Eller menar du att det blir mörkare, d.v.s. vinjettering? Eftersom ett filter bygger på objektivet med några millimeter så kan det förstås påverka hörnen så att de skuggas eller i värsta fall skyms helt, d.v.s. vinjettering.

Hej, samt att du måste ta bort UV filtret innan också, om du har ett sådant, på min gamla kamera fick jag annars att det blir problem med hörnen, pga av kombinationen vidvinkel och att filtret bygger för långt ut. Se exempelbild, fast här var det dessutom bländningskydd på objektivet.

Dvs prova bilder där du har en platt bild, ta mot en mur eller buskage, samt med max och min brännvidd.

/Leif

Bilagor

• 031_27.jpg
    031_27.jpg
    20.5 KB · Visningar: 297
Svårt att se vad du menar med oskärpa i en sån liten bild, som dessutom inte har några detaljer i hörnen som kan bli skarpa. Men menar du verkligen oskärpa? Eller menar du att det blir mörkare, d.v.s. vinjettering? Eftersom ett filter bygger på objektivet med några millimeter så kan det förstås påverka hörnen så att de skuggas eller i värsta fall skyms helt, d.v.s. vinjettering.

Lite vinjettering blir det ju, men det är inte det jag menar. Kolla på den här länken istället. Visst, bilden är inte superskarp i mitten heller, men jag tror du förstår hur jag menar. Kolla grävmaskinen till vänster, helt kaputt!

http://www.creativodesign.se/DSC_5822_2.jpg

Hej, samt att du måste ta bort UV filtret innan också, om du har ett sådant, på min gamla kamera fick jag annars att det blir problem med hörnen, pga av kombinationen vidvinkel och att filtret bygger för långt ut. Se exempelbild, fast här var det dessutom bländningskydd på objektivet.

Dvs prova bilder där du har en platt bild, ta mot en mur eller buskage, samt med max och min brännvidd.

/Leif

Tack för ditt svar. har dock varken UV-filter eller bländningsskydd så det är inte där problemet ligger.

Lite vinjettering blir det ju, men det är inte det jag menar. Kolla på den här länken istället. Visst, bilden är inte superskarp i mitten heller, men jag tror du förstår hur jag menar. Kolla grävmaskinen till vänster, helt kaputt!

http://www.creativodesign.se/DSC_5822_2.jpg

OK, det där är ju inte så snyggt förstås. Och helt klart oskärpa, inte vinjettering. Måste ju vara ett rejält dåligt filter.

Tack för era svar! Nu vet jag i alla fall att det inte verkar vara ett vanligt problem och att det är filtret som är dåligt. Skumt!

Det där var spännande :-O

Har aldrig sett något liknande!!! Det är ju totalt förstörd skärpa på allt annat än de 20% av bilden som är längst in i mitten. Och då har jag ändå använt minst 30-40 olika filter i mina dar.
Min gissning är att du fått ett måndagsexemplar. Förmodligen är dessa "Dörr-filter" inte så dåliga generellt.

Polfilter är ju lite speciella jämfört med andra eftersom de består av glas med en polariserande "film" pålimmad på ett av glasen Jag kan tänka mig att ditt exemplar har felet att polfilmen inte blivit korrekt pålimmad.

Jätteintressant att se något helt nytt. Tack för att du delar med dig av erfarenheter. Min rekommendation är att reklamera, och få ett nytt exemplar. Hoppas att det löser dina problem.
MVH, Niclas

Tack för era svar! Nu vet jag i alla fall att det inte verkar vara ett vanligt problem och att det är filtret som är dåligt. Skumt!

Skicka bilderna, (både med och utan filtret) till Cyberphoto och reklamera detta filter, jag gissar att du får svar inom 30 minuter att de skickar ett nytt Dörr eller av ett annat märke om du vill ha typ B&W (kanske till samma pris om de är snälla :) ).

Jag har ett Dörr polfilter och har inte upplevt samma sak. Även det köpt på Cyberphoto, de är kunniga och service minded så gör som ovanstående föreslår. Det såg väldigt lustigt ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar