Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extremt portabelt blixtkitt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har suttit och längtat efter våren lite för mycket nu, dvs Hojsäsongen ;)

Har kollat runt på massor med bilder osv, och man blir juh lätt supersugen!
Men även inspirirerad som fan att ta lite sköna bilder på min hoj, och även andras såklart...

Men för att få ut det där "lilla extra" så känns det som man utan tvekan bör ha nån sorts ljussättning, då ljuset inte alltid är vad man vill ha!

Dock vill jag ha nått som är så portabelt som möjligt, då jag vill kunna få med det på hojen! (Dvs skall gå att få ner i en väska, antingen rygga eller väska på hojen) (Och nej, jag ivll inte ha en GoldWing ;) )

Tänkte mig nått i stil med två stycker kamerablixtar (alltså typ 580ex eller liknande), så nån som kan tipsa lite om vad för kitt man kan sätta ihop?

Bör kunna avfyra blixtarna trådlöst utomhus, och inte ha nån blixt på kameran, dvs nån sorts sändare!

Ös på med tips!


/Jocce
 
Du är ju själv inne på 2 st 580 blixtar. Det kommer att bli väldigt portabelt men dyrt. 2 st blixtar för ca 5 100.-/styck. 1 st Elinchrome Skyport Universal för ca 1 300.- (Är lite osäker om synkkabeln ingår där, annars är den snuskigt dyr ca 400.-) Två enklare belysningsstativ, typ Kaffebrus för ca 300.-/st samt ett universalfäste x 2 för att kunna montera blixtarna. Ev två enkla paraplyer. Du springer väldigt lätt över 10 000.- Minsta lilla det blåser, så åker blixtarna omkull om du sätter på paraplyer och inte stadgar stativen.

Kaffebrus har ett kit för portabelt bruk till "hot shoe" blixtlösning.

http://www.kaffebrus.com/portabelt-studioset-for-hot-shoe-blixt-softbox-721.html

Det verkar OK men köp inte deras radiosändare, utan Elinchromes. Var beredd på att försöka stadga upp stativen med sandpåsar eller liknande. Den största investeringen är ju såklart blixtarna. 580 blixten är en underbar blixt som du kommer att ha stor glädje av men det finns såklart billigare alternativ.

Edit: Såg att du har en 580. Då "fattas" det bara en blixt. ;-)
 
Eftersom du redan har en 580 så räcker det med att skaffa en 430. Skaffa även en 3m kabel från Ebay så kan du ha 580:an på ett stativ nära dig och då kan du ha 430:an som slav och dessutom behålla TTL-mätningen. Det set som det länkas till av Minita är ju med en softbox, fick hem en sån häromdagen och det funkar bra men skulle nog inte vilja ha det utomhus då stativet är lite klent och har korta ben för den stora 60x60 softboxen. Dessutom följer det till detta set inte med något fäste för paraply. Kaffebrus har även ett annat set där istället paraply ingår:
http://www.kaffebrus.com/portabelt-studioset-for-hot-shoe-blixt-paraply-239.html

Har inte provat detta då jag köpte lösa delar till mina paraplyset istället. Tyvärr så tar stativen ändå en del plats på längden så frågan är om du skulle kunna få ner de i en packväska, det blir nog till att ha en väska bakpå istället.
 
Om du endå ska köra med elinchrom . alltså ingen TTL osv . så kan jag rekommenera vivitar 285hv , kan hittas för ca 80-90 dollar på ebay. Tror det är fler än jag som kan rekommendera dom.
 
Jag har köpt 3 st beg blixtar av olika märken för 100-200:-/styck.
En av dem har en slave-funktion och kan styras från min Nikon D50:s inbyggda blixt.
De andra 2 blixtarna triggas på samma sätt med särskilda triggers från Hama som kostar 250 - 400:-/st. (de har olika räckvidd) Dessutom har jag en mojäng på kameran som täcker den inbygda blixten och bara släpper igenom IR-ljuset som triggar igång de andra blixtarna.
Alltså: Ett mycket portabelt system med 3 blixtar för c:a 1200:-.
Jag får med kamera , laptop, ett par gluggar och hela blixtkittet i den ena sadelväskan på en Road King Classic.
Stativen och paraplyerna får jag surra fast på sissyn.
 
Jag har köpt 3 st beg blixtar av olika märken för 100-200:-/styck.
En av dem har en slave-funktion och kan styras från min Nikon D50:s inbyggda blixt.
De andra 2 blixtarna triggas på samma sätt med särskilda triggers från Hama som kostar 250 - 400:-/st. (de har olika räckvidd) Dessutom har jag en mojäng på kameran som täcker den inbygda blixten och bara släpper igenom IR-ljuset som triggar igång de andra blixtarna.
Alltså: Ett mycket portabelt system med 3 blixtar för c:a 1200:-.
Jag får med kamera , laptop, ett par gluggar och hela blixtkittet i den ena sadelväskan på en Road King Classic.
Stativen och paraplyerna får jag surra fast på sissyn.

En sån där "mojäng" du pratar om har jag letat efter, var har du köpt den?
 
Mojängen är en Nikon originalmojäng som jag köpte på Kameradoktorn eller om det var på Scandinavian Photo..... Nå't av dem var det i alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.