Annons

EXTREMT hållbarhetstest av Canon EOS 7D av DigitalRev

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Har du någonsin misstrott löftena från kameratillverkarna om kamerornas hållbarhet? Nikons och Canons toppserier (DX/XD-serier) sägs kunna klara allt och lite till.

Canon lanserade för ett par år sedan sin topp crop-kamera EOS 7D och menade att den skulle vara lika tålig som EOS 1N, en kamera folk ansåg att man kunde spika med; alltså använda kameran som hammare.

För att vara säker på att kameran är hållbar, så gör Kai på DigitalRev.com ett grundligt, och underhållande, test där EOS 7D verkligen utsätts för extrema förhållanden. Bl.a. blir den nedfryst i ett kompakt isblock (ja! Inte i vattentätmiljö, utan faktiskt dränkt och fryst).

Om ni inte tror mig, så SE TESTET HÄR!!!

Senast ändrad:
Jag väntar med spänning, när kamerahuset EOS 7D kommer tillbaka, efter en grundlig test som hammare, - gärna bilder, en vanlig hammare kanske håller sämre?

Kameran kan mycket väl ha blivit oanvändbar redan efter första smällen i "testet". Att spegeln rör sig är knappast ett bevis på att den funkar finfint.

Kameran kan mycket väl ha blivit oanvändbar redan efter första smällen i "testet". Att spegeln rör sig är knappast ett bevis på att den funkar finfint.

I slutet, efter all misshandel, står Kai på en strand och tar bilder med vraket. Och jo, vi får se bildresultatet, den funkar.

Petter ...

Problemet med elektronik är att man aldrig vet vilken smäll som tar kål på hela skiten.
Min knappt 2 år gamla Nikon D2X dog efter en lätt dunk i ett köksskåp då jag böjde mej ner för att plocka upp kameraväskan.

2 månader på verkstad och 14 000:- senare fick jag tillbaka den, då hade man ännu inte hittat felet men bestämt sej för att byta ut All elektronik.

Så jag ger inte mycket för killen med Damp. I mina ögon kunde testet lika gärna tagit slut efter första smällen.

Egentligen en helt värdelös "test".
Ingen normal fotograf behandlar sin dyrt inköpta kamera på det här viset...

Vad jag skulle vilja veta är om Canon reparerar den här kameran på garanti...

Enbart fjant från honom precis som vanligt. Har man sett lite tidigare filmer med samma kille så vet man ju att han mest är ute efter att få lite uppmärksamhet på sig själva

Jag tycker inte det är helt värdelöst. Det kan ge en insikt – att man inte behöver vara så försiktig om kameran att det hindrar ens fotograferande.

Naturligtvis har detta inte med garantin att göra. Försäkringsbolag ersätter inte heller detta test, men de kan ersätta de händelser som testet försöker simulera. Ett försäkringsbolag ersätter "plötslig, oförutsedd händelse", som att man råkar slå i kameran i ett köksskåp.

Aktsamhetskraven kan skilja lite, särskilt när det gäller stöld. En särskild kameraförsäkring ställer lägre krav och kan ge betydligt bättre ersättning när kameran är några år gammal. Kolla in Gefvert-försäkringen som säljs via Fotosidan. Den har de flesta yrkesfotografer i Sverige.

Ahh, han e för skön :) När fotandet blir för seriöst är det skönt att bara slå sig ner fram tuben och njuta av fullständig utflippning. Kai rules!

Nästa gång sätter jag in varning för humorbefriade... *Facepalm*

Enbart fjant från honom precis som vanligt. Har man sett lite tidigare filmer med samma kille så vet man ju att han mest är ute efter att få lite uppmärksamhet på sig själva

Jag tror du missar hela poängen med fjantandet.... Det är underhållning. Och ja! De vill ha uppmärksamhet, för denna avdelning av DigitalRev representerar ju deras webhandel.

Jag kan medge att i vissa fall så är nog så att man skulle vilja ha mera detaljer och allvar, men det är tillika väldigt roligt med showen runt omkring.

Till sådana som menar att detta inte går att ta seriöst, att ingen behandlar sin kamera på detta sätt:

KLART ATT INGEN BEHANDLAR SIN KAMERA SÅHÄR, MEN DETTA VAR ETT EXTREM-TEST MED ÖVERDRIVNA FÖRHÅLLANDEN FÖR ATT VERKLIGEN SE VAD DEN TÅL! DET ÄR INTE MENINGEN ATT NI SKALL GÖRA SÅHÄR. INTE HELLER MENINGEN ATT FÖRSÄKRINGSBOLAGEN SKALL ERSÄTTA DETTA!

Jag vet inte om du sett Top Gear, men det är vida godkänt med deras fjantande och extrem-testande av olika bilar. Varför skulle man inte få göra samma sak med kameror?

(Varför ingen "face-palm" smiley? Det skulle behövas nu...)

Problemet med elektronik är att man aldrig vet vilken smäll som tar kål på hela skiten.
Min knappt 2 år gamla Nikon D2X dog efter en lätt dunk i ett köksskåp då jag böjde mej ner för att plocka upp kameraväskan.

2 månader på verkstad och 14 000:- senare fick jag tillbaka den, då hade man ännu inte hittat felet men bestämt sej för att byta ut All elektronik.

Så jag ger inte mycket för killen med Damp. I mina ögon kunde testet lika gärna tagit slut efter första smällen.

Visst och man kan dö av att kliva ur sängen, det gör det inte mindre imponerande när någon blir 120 :)

Ja det var en Nikon det :)

Petter ...

Det finns väl ingen garanti som omfattar slitage pga bruk och "missbruk".
Garanti omfattar fabrikationsfel.

Petter ...

Jag tror du missar hela poängen med fjantandet.... Det är underhållning. Och ja! De vill ha uppmärksamhet, för denna avdelning av DigitalRev representerar ju deras webhandel.

Jag kan medge att i vissa fall så är nog så att man skulle vilja ha mera detaljer och allvar, men det är tillika väldigt roligt med showen runt omkring.

Till sådana som menar att detta inte går att ta seriöst, att ingen behandlar sin kamera på detta sätt:

KLART ATT INGEN BEHANDLAR SIN KAMERA SÅHÄR, MEN DETTA VAR ETT EXTREM-TEST MED ÖVERDRIVNA FÖRHÅLLANDEN FÖR ATT VERKLIGEN SE VAD DEN TÅL! DET ÄR INTE MENINGEN ATT NI SKALL GÖRA SÅHÄR. INTE HELLER MENINGEN ATT FÖRSÄKRINGSBOLAGEN SKALL ERSÄTTA DETTA!

Jag vet inte om du sett Top Gear, men det är vida godkänt med deras fjantande och extrem-testande av olika bilar. Varför skulle man inte få göra samma sak med kameror?

(Varför ingen "face-palm" smiley? Det skulle behövas nu...)

Jag missade inte poängen med att det skulle vara underhållning eller att han vill ha uppmärksamhet. Det skrev jag ju. Men för att det ska vara underhållande krävs ju att han är rolig eller gör någor underhållande. Du missade kanske att han enbart var tråkig...............och var exakt likadan som han varit i 10 andra filmer utan någon förändring. Det är inte roligt när någon kör samma skämt tio gånger

Jag missade inte poängen med att det skulle vara underhållning eller att han vill ha uppmärksamhet. Det skrev jag ju. Men för att det ska vara underhållande krävs ju att han är rolig eller gör någor underhållande. Du missade kanske att han enbart var tråkig...............och var exakt likadan som han varit i 10 andra filmer utan någon förändring. Det är inte roligt när någon kör samma skämt tio gånger

Uppenbarligen gör folk det? Vi är alla olika och tycker olika saker är kul, jag tycker han är underhållande varje gång.
Tycker du inte han är rolig eller att testet är meningslöst, titta inte, ingen tvingar dig :)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

Underbart! Om 7D:n är sådär tålig föreställ er då 5D3 som är ännu tuffare och robustare! Ska genast börja göra lite tester på min :) ångvältstestet! Inget kan förstöra en pro Canon modell, tycker synd om ångvälten som jag lär få betala skadorna på sen :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar