Annons

Extremt billig studio

Produkter
(logga in för att koppla)

JEzus

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag håller på och bygger en så billig studiomiljö som möjligt och imorgon ska jag på jakt efter ljuskällor.
Vad jag hört är att det går att använda halogenbelysning som lämpligtvis går att inköpa på clas o, stämmer detta?
Jag funderar på att köpa två eller tre 500w, kanske tom lyxar till på stativ till dem alla. Men jag är orolig för att ljuset kommer bli så grymt starkt och direkt, det kan maximalt stå 3,5m ifrån modellen eller vad det nu är jag skall fota.
Går det att jämna ut ljuset med ett/ett par A3 papper som reflektorer?
Hjälp mig med tankar och idéer!

Mvh
Björn
 
JEzus skrev:
Hejsan!
Jag håller på och bygger en så billig studiomiljö som möjligt och imorgon ska jag på jakt efter ljuskällor.
Vad jag hört är att det går att använda halogenbelysning som lämpligtvis går att inköpa på clas o, stämmer detta?
Jag funderar på att köpa två eller tre 500w, kanske tom lyxar till på stativ till dem alla. Men jag är orolig för att ljuset kommer bli så grymt starkt och direkt, det kan maximalt stå 3,5m ifrån modellen eller vad det nu är jag skall fota.
Går det att jämna ut ljuset med ett/ett par A3 papper som reflektorer?
Hjälp mig med tankar och idéer!

Mvh
Björn

ja... utan modifiers kommer ljuset bli äckligt hårt... så mitt tips är att du bygger softboxar som inte kommer i kontakt med lampan (då lampan blir jävligt varm)...
 
Hej!
Det räcker nog inte med ett par A3 papper. Tänk oxå på att det kommer bli jä**igt varm, om inte du tänkte vara i nån lagerlokal dvs hehe.
Lycka till!!!

Mvh Herbert
 
Softboxar (VÄL VENTILERADE) eller paraplyer är att rekommendera.

När jag körde med halogen hade jag fyra stycken 500W och två stycken 150W, och fick hyffsat långa slutartider, så du ska nog satsa på fler än två 500-wattare.
 
Klarar du av värmen så...500 W är en halv spisplatta eller någe sånt. Du får svårt att reglera ljusstyrkan. Det blir ruskigt varmt. Kolla att säkringarna räcker för 4x500 W vilket är 2000 W. Säkringen bör vara på minst 8,7 A

Ett gäng blixtar kan vara ett alternativ. Ofta reglerbara. Några Sigma EF 500 Super borde kunna lösa uppgiften. De kan slavkopplas. Nya kostar de ca 2200:- i Sverige. Andra lösningar är rena studioblixtar vilka inte heller är så fasligt dyra.

Bilder tagna med denna uppställning med två slavblixtar på charmiga Andréa

De senaste bilderna i min portfölj är alla tagna med sigmablixtarna plus paraplyer monterade på bygglampestativ.

Andra bra prylar som reflektorer är frigolitskivor. Kosar ca 35 :- för ett 12 cm tjockt block med hyfsat stor yta. Bra att ställa i från sig för att skapa stora reflektrande ytor och som skärm om du kör med svart papp eller tyg på ena sidan, samt att de är lätta.

Julinspirerade bilder som skulle blivit på tok för varmt att plåta med bygglampor. Lokalen var stort som ett litet studentrum.
 
Senast ändrad:
påtal om att reglera ljusstyrkan:

fundera inte ens på dimmers för att reglera ljusstyrkan. Ända sättet är att reglera genom avståndet, eller dämpande material mellan lampan och modellen
 
Jag har precis tagit mig råd att köpa en Elinchrome-blixt vilket är dyrare än det du är ute efter. Men jag har under alla år lånat blixtar, varit assistent eller plåtat med halvdana blixtar. Till slut kände jag inte att det var roligt längre. Mitt tips är därför att du skaffar någon form av billiga blixtar istället för halogenlampor. Det finns en del på www.kaffebrus.com. Till att börja med kan man köpa de allra minsta som sedan, när du köpt lite bättre utrustning kan vara till hjälp som hårljus eller liknande. Då har du ändå nytta av det. Där finns också billiga paraplyer och reflexskärmar.
Killen säljer en del på www.tradera.com också och jag har där köpt studiostativ och reflexskärm betydligt billigare än vad jag gör någon annanstans.

Lycka till med byggandet av studio.

M v h
Patric
 
ni pratar alltså om värmen från lamporna, alltså att tempraturen stiger inte att färgerna blir väldigt varma?
Detta är ju mycket ett expriment från min sida för se om jag verkligen tycker det är så kul att fotografera som jag hoppas!
Hur skulle jag bygga en egen softbox förövrigt?

Kanske lägger upp några bilder på studion sen när jag är nöjd med den!
Over and out!
 
Precis, främst är det värmen som dom avger. Det blir VARMT. Men sekundärt så har halogenlamporna en lägre färgtemperatur (varmare ljus) än dagsljus/blixtar, vilket dock går att vitbalansera bort med digitalkameror. Plåtar du analogt är det filter 80B på kameran som gäller (du förlorar 1.5 steg i exponeringen).
 
får en bra anledning att lära mig lite mer om fotografering i .raw-format så jag kan styra upp viktbalansen sen låter det som! =)
 
Ja värmen, allt blir värme från lamporna, även det som är ljus blir värme när det träffar väggar och annat som finns. Rättså dålig verkningsgrad. Lamporna är påslagna relativt långa perioder och utvecklar konstat 500 W styck. Omsatt i ekonomiska termer drar de el för 0,5 kWh stycket varje timma och har ett relativt svagt ljus (usel verkningsgrad) jämfört med en blixt som doserar ut fullgod ljusstyrka på mindre än 1/200 s oftats 1/700 s eller kortare.

Beträffande ljusets färgtemperatur brukar den ligga kring 2200 K, vilket är den färg ljuset har om man hettar upp ett stycke järn till 2200 K = 2473 C. Ljuset är inte helt idealt, men det duger hyfsat, med tanke på att det är snedvridning av ljusets ingående frekvenser.

Det är dock ett billigt sätt att komma igång och köpåer du dem med stativ så får du sedan billiga bakrundshållare när du vill gå vidare.

Som bakgrundshållare har jag ibland använt mig duschdrapperistänger som kan expanderas och fästas i fönsterkarmar och dörrposter. Har man sedan ytterligare en stång utanpå kan dörrposten vara mindre än behovet av längd.

Lycka til och jag ser fram emot att bese dina bilder framöver.
 
Roland, du får ursäkta mitt besserwissande nu, men halogen brukar ha en färgtemperatur mellan 2800 K och 3400 K.
 
Walle skrev:
Roland, du får ursäkta mitt besserwissande nu, men halogen brukar ha en färgtemperatur mellan 2800 K och 3400 K.

Jo, det stämmer, måste ha blandat ihop uppgifterna. Tack för tillrättaläggandet.

Kollade just Biltemas byggstrålkastare och de har 2950 K enligt Capture Ones vitbalansering mot gråkort.
 
:) egentligen inte meingen att besserwissa, utan tänkte mest ifall någon ska skaffa filter så är det bra att ha korrekt information :)
 
Ska du mjuka upp ljuset från bygglampor rekommenderar jag paraplyer framför slutna softboxar för värmens skull, det funkar bra.
Mängden ljus från två 500w bygglampor räcker inte långt och du får ha dom nära om du ska kunna skjuta på ISO 100. Räcker inte alls till helkropp, det ser väldigt ljust ut i rummet men kameran visar sanningen.
Den varma ljustemperaturen gör att bilderna aldrig blir så där riktigt skarpa som dom kan bli med blixtar.
 
om jag skulle lyxa till med att köpa några 500w:are MEN även lägga till två reflektorskärmar. Låta 500w lysa på skärmarna borde väl ge en bättre spridning på ljuset? Så man får en större yta som tas upp av ett jämnt ljus?

Mvh
 
JEzus skrev:
om jag skulle lyxa till med att köpa några 500w:are MEN även lägga till två reflektorskärmar. Låta 500w lysa på skärmarna borde väl ge en bättre spridning på ljuset? Så man får en större yta som tas upp av ett jämnt ljus?

Mvh

Ska du först belysa en skärm så får du ändå sämre ljus, men idén för ljusspridningens skull är bra. Funkar även att belysa en vit presenning från baksidan.

Du kommer dock inte långt med några byggstrålkastare... Börja med att dubblera uppsättningen för att börja komma i närheten av de minsta blixtstyrkorna. Det är också svårt att ljussätta med strålkastare eftersom de sprider ljuset överallt.

Ett råd jag kan ge dig om du bara vill testa på studiofoto är att låna eller hyre en uppsättning över en helg. Sedan kan du ta ställning till om du tycker det är värt att satsa på. Då kan du köpa ett par billiga studioblixtar. Det är mycket roligare att jobba med. (och går dessutom att sälja om du tröttnar)

//Peter
 
Nu har jag införskaffat två 500w med stativ på clas o. ger ett ganska rejält ljus men det känns aningen påfrestande om man står i modellens position. Jag kollade på kaffebrus och det verkar finnas en del billiga saker där så jag kanske köper några lite dyrare grejer trots allt. Men först ska jag göra en ordentlig fotosession med någon innan jag bildar mig en uppfattning om vad som verkligen behövs!

Mvh
 
Walle skrev:
Precis, främst är det värmen som dom avger. Det blir VARMT. Men sekundärt så har halogenlamporna en lägre färgtemperatur (varmare ljus) än dagsljus/blixtar, vilket dock går att vitbalansera bort med digitalkameror. Plåtar du analogt är det filter 80B på kameran som gäller (du förlorar 1.5 steg i exponeringen).

Att tänka på:
Sensorerna i digitalkamerorna är anpassade efter dagsljus. Det gula ljuset från halogenlampor har väldigt lite blått i sig och även om det går att kompensera färgerna med vitbalansen så blir resultatet att den blå kanalen blir väldigt brusig (som att fota i dåligt ljus). Halogenljus är en kompromiss med begränsningar, ej att förglömma. Men billigare blir det förmodligen (och man kan spara ytterligare pengar på att dra ner värmeelementen i studion).
Oops, såg nu att det redan var påpekat..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.